Tillträde till SAS Gold Lounge T5 på Arlanda vid inrikesflygning?

mle

New member
Hej på er, efter några sega covid-år har man börjat röra på sig igen, om än något ringrostig.

Min fråga är om det fortfarande går att komma in på Gold Lounge när man landat på T5 men ska vidare till en inrikesflygning, vilket jag antar blir från T4 from 15 juni då den ska öppnas. Har 4 timmar att slå ihjäl efter en tidigt morgonflygning så spenderar den helst i Gold loungen. Är det rentav så att T4 loungen försvinner då T4 och T5 ska knytas samman?

MLE skrev:Hej på er, efter några sega covid-år har man börjat röra på sig igen, om än något ringrostig.Min fråga är om det fortfarande går att komma in på Gold Lounge när man landat på T5 men ska vidare till en inrikesflygning, vilket jag antar blir från T4 from 15 juni då den ska öppnas. Har 4 timmar att slå ihjäl efter en tidigt morgonflygning så spenderar den helst i Gold loungen. Är det rentav så att T4 loungen försvinner då T4 och T5 ska knytas samman?Klicka för att utvidga...
Alla SAS flyg går från T5 numer, från och med 15 juni när T4 öppnar upp kommer Ryan Air flytta dit med kommentaren att T4 och T5 kommer vara sammanbundna airside.

MLE skrev:Hej på er, efter några sega covid-år har man börjat röra på sig igen, om än något ringrostig.Min fråga är om det fortfarande går att komma in på Gold Lounge när man landat på T5 men ska vidare till en inrikesflygning, vilket jag antar blir från T4 from 15 juni då den ska öppnas. Har 4 timmar att slå ihjäl efter en tidigt morgonflygning så spenderar den helst i Gold loungen. Är det rentav så att T4 loungen försvinner då T4 och T5 ska knytas samman?Klicka för att utvidga...

Utgår ifrån att du pratar om Arlanda.

Ja du kommer åt gold lounge på inrikesflygning. T4 kommer inte återöppna som T4 utan som en ny pir av T5. Det blir promenad airside mellan dem. Troligen kommer din inrikes fortsatt att gå från de nuvarande pirarna, det snackas om att åtminstone Ryan till stor del ska få operera från före detta T4 men det vet vi inte säkert ännu. Men i värsta fall en lite längre promenad.

Sannolikheten att gamla T4 loungen återuppstår är nog väldigt låg.

GOTBound skrev:

...

Klicka för att utvidga...

mha321 skrev:

...

Klicka för att utvidga...

Låter rimligt, tack!

Remington Steele skrev:Norwegian.Klicka för att utvidga...
Är inte de för stora? Eller har du någon faktiskt källa på det?

Spontant skulle jag gissa typ charter bolag men de kanske spenderar för mycket i taxfree.

Andra troliga är väl de små inrikes bolagen. 3an är väl inte öppen..

011430121 skrev:T4 loungen byggdes om men han aldrig invigas innan pandemin slog till, fick uppgiften av SAS lounge ansvarige på ARN.Klicka för att utvidga...

Och nu är det snarare loungen/loungerna på T5 som behöver ombyggnation för att kunna hantera både inrikes- och utrikestrafiken… alternativt en till lounge vid Pir F.

mha321 skrev:Är inte de för stora? Eller har du någon faktiskt källa på det?Spontant skulle jag gissa typ charter bolag men de kanske spenderar för mycket i taxfree.Andra troliga är väl de små inrikes bolagen. 3an är väl inte öppen..Klicka för att utvidga...
Ren gissning/önskan från min sida.

011430121 skrev:T4 loungen byggdes om men han aldrig invigas innan pandemin slog till, fick uppgiften av SAS lounge ansvarige på ARN.Klicka för att utvidga...

De hann väl klart med en hel del av ombyggnaden innan de stängde? Jag minns att det var ny layout vid mitt sista besök i slutet av februari 2020.

maswan skrev:De hann väl klart med en hel del av ombyggnaden innan de stängde? Jag minns att det var ny layout vid mitt sista besök i slutet av februari 2020.Klicka för att utvidga...
Jodå, den var klar innan pandemin och jag har varit där sedan den blev större!

Kanske inte formellt invigd dock!

mha321 skrev:Troligen kommer din inrikes fortsatt att gå från de nuvarande pirarna, det snackas om att åtminstone Ryan till stor del ska få operera från före detta T4 men det vet vi inte säkert ännu..Klicka för att utvidga...

Jo, det vet vi, eftersom Swedavia skrev det i pressmeddelandet som gick ut.

Back