Tips 2-4-1 award resa till Bali

passepartout

New member
Önskar att i slutet på Juli-början Augusti 2018 att resa 2 vuxna och en 1-åring till Bali under 2 veckor.

Utmaningen här blir att vi helst inte vill stoppa på vägen mer än 1-2 gånger och att det ska vara Business eller First om möjligt. A380 är flygplanstypen som inte provats ännu så vore en bonus.



1.Varifrån vill du börja din resa? GOT men ARN kan också funka

2.Var är din destination? Bali Denpasar (DPS)

3.När vill/behöver du resa ut? Mellan 23 Juli - 3 August

4.När vill/behöver du komma hem? Senast 17 Augusti

5.Hur länge vill du vara borta? 2 veckor

6.Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och ett barn (1år)

7.I vilken kabinklass? Business class eller First

8.Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (award)

9.Vad är din budget? 200000 EB Poäng tillgängligt samt en 2-4-1 voucher

10.Vad är det viktigaste för dig? Komfortabla stopp på vägen (inga 45 minuters) men 2 timmar iallafall.

11.Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Öppen för förslag om det tillför upplevelsen.
 
Passepartout skrev:Önskar att i slutet på Juli-början Augusti 2018 att resa 2 vuxna och en 1-åring till Bali under 2 veckor.Utmaningen här blir att vi helst inte vill stoppa på vägen mer än 1-2 gånger och att det ska vara Business eller First om möjligt. A380 är flygplanstypen som inte provats ännu så vore en bonus.1.Varifrån vill du börja din resa?GOT men ARN kan också funka2.Var är din destination?Bali Denpasar (DPS)3.När vill/behöver du resa ut? Mellan 23 Juli - 3 August4.När vill/behöver du komma hem?Senast 17 Augusti5.Hur länge vill du vara borta?2 veckor6.Hur många personer som skall resa?2 vuxna och ett barn (1år)7.I vilken kabinklass?Business class eller First8.Med vilka flygbolag vill du flyga med?Star Alliance (award)9.Vad är din budget?200000 EB Poäng tillgängligt samt en 2-4-1 voucher10.Vad är det viktigaste för dig?Komfortabla stopp på vägen (inga 45 minuters) men 2 timmar iallafall.11.Vill du stanna annanstans utöver destinationen?Öppen för förslag om det tillför upplevelsen.Klicka för att utvidga...
Första frågan: har du sökt efter något själv? Och vad hittade du isåfall?
 
Jakob Österberg skrev:Första frågan: har du sökt efter något själv? Och vad hittade du isåfall?Klicka för att utvidga...
Ja jag har sökt lite själv på United sida och hittar bland annat ARN-BKK-DPS men jag är ute efter lite tips om router och flygplanstyp för en bra resa. Många här som har koll på vilka flygplanstyper med vissa bolag som har nya/gamla setups i C och F.

Thai 777-300 är det något bra? Lite på den nivån kan det vara.

Just nu kikar jag på united sida, One Way ARN/GOT-DPS men kanske går miste om någon vettig mellanlandning någonstans i EU för att få till det lite extra bra.



Tacksam för feedback.
 
Efter att ha gjort några vändor med barn från 6 månader till 1,5 år till Asien så rekommenderar jag rakaste vägen och gärna nattflyg

Då jag antar att erat barn är för tungt (1 år) för basinett blir det att ha hen i knät, snabbaste vägen att föredra

Väljer ni att flyga business är det inte värt att få till en extra mellanlandning
 
Barnet åker ju gratis (förutom lite skatt?)

Poängen räcker till första klass.

Jag tror att Asiana har blackout period då ni vill åka.

Då återstår Thai .

De flyger första klass från FRA , MUC , LHR och CDG .

Så sök på t.ex. Frankfurt - Bangkok.

Från Göteborg är via München eller Frankfurt till Bangkok att föredra pga direkt anslutning med Lufthansa.

Anslutningen i Bangkok är lagom lång, 3-5 timmar till / från Bali.
 
Passepartout skrev:Ja jag har sökt lite själv på United sida och hittar bland annat ARN-BKK-DPS men jag är ute efter lite tips om router och flygplanstyp för en bra resa. Många här som har koll på vilka flygplanstyper med vissa bolag som har nya/gamla setups i C och F.Thai 777-300 är det något bra? Lite på den nivån kan det vara.Just nu kikar jag på united sida, One Way ARN/GOT-DPS men kanske går miste om någon vettig mellanlandning någonstans i EU för att få till det lite extra bra.Tacksam för feedback.Klicka för att utvidga...


Thai's 777-300 (OBS! ej ER) är ok, det är den äldre sätestypen i en 2-2-2 layout. Jag har flugit mellan Bangkok och Denpasar tvår gånger T/R och flugit med både de gamla sätena i 777-300 och de nyare i 787-8:an. Nackdelen med 777-300 är att de är inte Lie-flat, tänk gamla SAS Business. Dock är sätena helt ok för en 4,5 h dag flygning mellan BKK och DPS.



Utöver detta skulle jag starkt rekommendera kortaste vägen. Jag flög Thai's första class mellan Paris och Bangkok och Bangkok London förra året och jag kan säga att det var anslutningsflygen från/till Arlanda som ställde till det lite tidsmässigt och gjorde att rean tog betydligt längre tid. Dit var väl ok med ca 3 h i Paris men hem var inte skoj med över 4 timmar i London. Allt som allt så förlängde anslutningstiden resan ner med kanske 6-7 h och hem med närmare 7 timmar vilket är mycket tid bara för att få flyga first, speciellt med en infant. Nu är detta från Stockholm och du flyger från Göteborg så du kanske kan få till bättre anslutningstider. Nöjer du dig med Business så kan du likväl försöka hitta platser från Oslo eller Köpenhamn.
 
Kanske klämma in Lufthansa via Seoul? De brukar dessutom ha bra tillgänglighet både i business och First på den sträckan.
 
Glenn E skrev:Barnet åker ju gratis (förutom lite skatt?)Poängen räcker till första klass.Jag tror att Asiana har blackout period då ni vill åka.Då återstår Thai .De flyger första klass från FRA , MUC , LHR och CDG .Så sök på t.ex. Frankfurt - Bangkok.Från Göteborg är via München eller Frankfurt till Bangkok att föredra pga direkt anslutning med Lufthansa.Anslutningen i Bangkok är lagom lång, 3-5 timmar till / från Bali.Klicka för att utvidga...


Jag hittar bra anslutning om jag flyger ARN/GOT-FRA-BKK men sedan från BKK-DPS så blir det övernattning i BKK om jag nu inte vill via SIN och sen till DPS och detta vill jag inte. Så hittar inget vettigt FRA-BKK-DPS under den period vi vill resa. Ska kika på MUC också.




Taggen skrev:Thai's 777-300 (OBS! ej ER) är ok, det är den äldre sätestypen i en 2-2-2 layout. Jag har flugit mellan Bangkok och Denpasar tvår gånger T/R och flugit med både de gamla sätena i 777-300 och de nyare i 787-8:an. Nackdelen med 777-300 är att de är inte Lie-flat, tänk gamla SAS Business. Dock är sätena helt ok för en 4,5 h dag flygning mellan BKK och DPS.Utöver detta skulle jag starkt rekommendera kortaste vägen. Jag flög Thai's första class mellan Paris och Bangkok och Bangkok London förra året och jag kan säga att det var anslutningsflygen från/till Arlanda som ställde till det lite tidsmässigt och gjorde att rean tog betydligt längre tid. Dit var väl ok med ca 3 h i Paris men hem var inte skoj med över 4 timmar i London. Allt som allt så förlängde anslutningstiden resan ner med kanske 6-7 h och hem med närmare 7 timmar vilket är mycket tid bara för att få flyga first, speciellt med en infant. Nu är detta från Stockholm och du flyger från Göteborg så du kanske kan få till bättre anslutningstider. Nöjer du dig med Business så kan du likväl försöka hitta platser från Oslo eller Köpenhamn.Klicka för att utvidga...


När jag kolla ARN-BKK så står det på Uniteds sida 777-300 (inte ER efteråt), är detta också samma som du nämner ovan, alltså samma equipment från ARN-BKK men också BKK-DPS? Lie Flat känns vettigt med tanke på infant men om det inte är det på ARN-BKK 777-300 så får jag leta andra routings.
 
wenne87 skrev:Kanske klämma in Lufthansa via Seoul? De brukar dessutom ha bra tillgänglighet både i business och First på den sträckan.Klicka för att utvidga...
Efter lite eftertanke så försöker vi komma fram till DPS så bra förbindelser och tider som möjligt för barnets skull. Lutar mer och mer åt ARN-BKK-DPS med silk royal class även om jag hittat lite roliga First med Thai så är tiderna och det extra bytet kanske inte värt att gambla med denna gång. Får nog vänta lite med min first first. Bör kanske boka upp ARN-BKK-DPS för att sedan leta vidare.
 
Passepartout skrev:När jag kolla ARN-BKK så står det på Uniteds sida 777-300 (inte ER efteråt), är detta också samma som du nämner ovan, alltså samma equipment från ARN-BKK men också BKK-DPS? Lie Flat känns vettigt med tanke på infant men om det inte är det på ARN-BKK 777-300 så får jag leta andra routings.Klicka för att utvidga...


Ursäkta sent svar. Enligt vad jag har föstått så flyger inte Thai med sina gamla 777-200/300 på Eurpoa utan använder sig enbart av 777-300ER/A380/747-400/A350. Den enda flygplanstypen jag vet som inte har de "nya" lie-flat stolarna i business class i trafik till/från Europa är 747-400 maskinerna som flyger från München och Milano. 777-200/300 används väl mest regionalt i Asien och till Nya Zealand fram tills dess de får fler A350 och 787-9. Till Auckland skall de börja flyga 787-9 om jag inte minns fel.
 
Taggen skrev:Ursäkta sent svar. Enligt vad jag har föstått så flyger inte Thai med sina gamla 777-200/300 på Eurpoa utan använder sig enbart av 777-300ER/A380/747-400/A350. Den enda flygplanstypen jag vet som inte har de "nya" lie-flat stolarna i business class i trafik till/från Europa är 747-400 maskinerna som flyger från München och Milano. 777-200/300 används väl mest regionalt i Asien och till Nya Zealand fram tills dess de får fler A350 och 787-9. Till Auckland skall de börja flyga 787-9 om jag inte minns fel.Klicka för att utvidga...
De har också Boeing 787-8 som har en annan konfig (och annan typ av stolar) än deras Boeing 787-9.



Boeing 787-800 | Our Aircraft | Thai Airways
 
Taggen skrev:Ursäkta sent svar. Enligt vad jag har föstått så flyger inte Thai med sina gamla 777-200/300 på Eurpoa utan använder sig enbart av 777-300ER/A380/747-400/A350. Den enda flygplanstypen jag vet som inte har de "nya" lie-flat stolarna i business class i trafik till/från Europa är 747-400 maskinerna som flyger från München och Milano. 777-200/300 används väl mest regionalt i Asien och till Nya Zealand fram tills dess de får fler A350 och 787-9. Till Auckland skall de börja flyga 787-9 om jag inte minns fel.Klicka för att utvidga...


Jag har faktiskt bokat ARN-BKK-DPS nu! Känns skönt, min första 4-2-1 awardresa med familjen. Jag håller tummarna för att det i sommar också är 777-300ER. Tack! Rad 11 bokad mellan ARN-BKK.
 
Det lär det vara om du inte har otur och åker på equipment change till 747. Vet ej hur ofta det händer på Europa-trafiken. Konkurrensen till Europa är för hård för att inte ha en bra produkt. 747-400 må vara ett undantag men jag spekulerar i att de kommer att ersättas i takt med de nya 787-9 och A350 fasas in.
 
Back
Top