[Tips] använda Avios och undvika bränsletillägg

• Thread starter Thread starter Homer
  • Start date Start date
iRobert skrev:Tack för snabbt svar, hr Doktor! Kanske bara är att boka, tacka och ta emot i så fall.Klicka för att utvidga...
Ett tips.

Om det är verkligen utan bränsletillägg och skatter, rekommenderar jag dig att välja CO2 klimatkompensation option.

Det är för att British Airways kan misslyckas att biljettera en biljett utan betalning. Om jag kommer ihåg rätt, @gdaily har råkat ut för den.

Dr. Miles skrev:Ett tips.Om det är verkligen utan bränsletillägg och skatter, rekommenderar jag dig att välja CO2 klimatkompensation option.Det är för att British Airways kan misslyckas att biljettera en biljett utan betalning. Om jag kommer ihåg rätt,@gdailyhar råkat ut för den.Klicka för att utvidga...
Stämmer bra det. Kontokort krävs för betalning, men de kan inte dra en betalning på noll kronor...

Sao Paulo - Iguazu falls IGU 4.500 + 94kr

Rio - Iguazu falls IGU 7.500 + 91kr

Rio/Sao Paolo - Manaus 10.000 + 91kr

- Santiago 10.000(Business 20k) + 322kr

Vad är den bästa dealen för ca 50000 avios på BAEC till Nordamerika?

Vad är en bra deal för dig? BAEC tar ut Avios efter längden på varje sektor, så det skiljer lite beroende på vart i Nordamerika du tänker dig att resa, men det finns inga "smarta" routings tyvärr.

Sedan räcker 50k (utan att betala extra) inte till mer än ekonomi. Möjligen kan du komma till NYC i premium economy, men jag vet inte hur anslutningsflygen räknas för någon som inte har status i BAEC... Det går dock att betala lite vid sidan av och då komma runt att det saknas lite Avios.

Cristoffer Cedergren skrev:Vad är den bästa dealen för ca 50000 avios på BAEC till Nordamerika?Klicka för att utvidga...

Om bara har 50k och ingen 2-4-1 voucher är det bättre att du helt glömmer bort BAEC och kollar på

erbjudanden från Iberia Plus som kommer och går med oförutsägbar frekvens, här är ett exempel från förra året, alltså före höjningarna.

(Biljett till Madrid är så billigt att det är imho bättre att betala kontant.)

Erbjudande: 50% färre Avios, BA i ekonomi Iberia i Business | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

In Business class:

Band 5: From 20,000 Avios for a one way trip:

- To / From Madrid to Chicago or Luanda.

Band 6: From 25,000 Avios for a one way trip:

- To / From Madrid to Mexico, Guatemala, San Salvador, Panama, San Jose, Caracas, Bogotá, Quito, Guayaquil, Lima, Rio de Janeiro or Sao Paulo.

Band 7: From 30,000 Avios for a one way trip: - To / From Madrid to Santiago, Montevideo and Buenos Aires.

Man sparar inte så mycket avios men man sparar en hel del pengar om man väljer Japan Airlines (JAL / JL) flygningar just nu.

JAL Helsingfors-Tokyo Narita:

Band 6 (flygavstånd 4.001 - 5.500 miles per segment)

screenshot20160108_15-jal-hel-nrt-png.46235

168 SEK i skatt. Inget bränsletillägg.

Dr. Miles skrev:Man sparar inte så mycket avios men man sparar en hel del pengar om man väljer Japan Airlines (JAL / JL) flygningar just nu.JAL Helsingfors-Tokyo Narita:Band 6 (flygavstånd 4.001 - 5.500 miles per segment)Visa bifogad bild 46235​168 SEK i skatt. Inget bränsletillägg.Klicka för att utvidga...

Kostar bara 64.000 Avios om man bokar man via Iberia plus, 4877 miles (måste bokas via tfn och som t/r)

iberia-jal-jpg.46359

Bra fynd! Dock Om man bokar via Iberia är det väl sämre avbokningsregler? Eller minns jag fel angående Iberias redemption regler?

Dr. Miles skrev:Men att boka som en T/R är ett krav då måste man titta på kategoriet 8.001-12.400 miles väl?Klicka för att utvidga...

Ja läser man bättre än vad jag gjorde så står det längst ned på sidan

The Avios listed are for round-trip flights.

Däremot finns det andra exempel där det blir billigare att boka via Iberia, t.ex.

London till Doha i 1:a klass Band 5 6250 miles

160.000 via BA 150.000 via Iberia

En annan detalj är att man kan bortse från segment och t.ex räkna in anslutningsflyg med Iberia

Direct flights operated by other companies or in conjunction with other companies

Redemptions table valid for any single partner airline flights or for Iberia flights in conjunction with another partner airline flights

http://www.ibp2015.com/Avios-y-puntos-elite_en.pdf

Har för mig att jag läst någonstans att Icke Iberia awards med Iberia Plus ej är avbokningsbara, det är ju isf väldigt strikt jmf BAEC

jumbooze skrev:Har för mig att jag läst någonstans att Icke Iberia awards med Iberia Plus ej är avbokningsbara, det är ju isf väldigt strikt jmf BAECKlicka för att utvidga...

stämmer, går inte heller att ändra.

Till Sydafrika kan man spara både Avioser och pengar på att flyga via Madrid istf. London (båda exemplen är off peak)

ba-jnb-ny-jpg.46466

stockholm-jnb-jpg.46467

Homer skrev:Avgifterna på inrikesflyg i Australien är lågaT.ex.Sydney:Melbourne 4.500 Avios 83:-Alice Springs 10.000 159:-Perth 12.500 93:-Darwin 10.000 161:-Travel Australia | Australian Flights | Flights Australia | Qantashttp://www.gcmap.com/mapui?P=SYD-MEL,SYD-ASP,SYD-PER,SYD-DRW&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
Varför släpper inte Qantas awards för resor mellan NZ och Australien till BAEC? Tex AKL-SYD. Finns med LATAM en gång om dagen men hittar aldrig med Qantas.

Back