Har återlämnat min leasade enkla premiumvagnpark som bestod av en Audi Q3 Sport TDI150 Quattro samt en Audi TT Coupe TFSI180. Båda var trevliga bilar men med daglig 36-kilometerspendling samt veckovis körning på E18 mellan Karlstad och grannlandet kände jag inte riktigt att jag fick valuta för pengarna. Så - jag downsizade. I april köpte jag helt enkelt en SEAT Ibiza TSI95 Style med den mest nödvändiga utrustningen. Såhär ett kvartal senare kan jag konstatera att jag är nöjd. Den spanska Polon är relativt vuxen och beter sig som en typisk hyrbil. Saknar inget.
Det var så kul att inte längre behöva ha koll på körsträckor - så jag har lagt 1000 mil på den under några roadtrips i Europa och kan glädja mig åt en imponerande förbrukning. Under den sista trippen på 550 mil landade förbrukningen på 4,5l/100km. Den hänger med i tempot, även i alperna och i Kasselbackarna.
Nåväl - givetvis är en billig bil billig. Men den här bruksburken tillåter mig att skaffa en leksak. För dialog med ett Porsche Center för att fastställa pris på en bil som jag kan hämta i Zuffenhausen. Problemet nu är tilldelningen till den svenska marknaden.