Danni Efraim skrev:Jag minns inte riktigt, men var det en 520d du hade? 0,58 är ju ändå riktigt imponerande för en så stor bil om det är blandad körning vi pratar om och inte bara att kryssa i jämn hastighet på landsväg.Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Njet530dT x-DriveKlicka för att utvidga...
Danni Efraim skrev:Ja, då var det ju ännu mer imponerande! Var det blandad körning inkl stadskörning, alltså? Blir väldigt glad om jag överhuvudtaget kan nå ner dit med min 3.0 TDIq. Från vad jag hört så ska det vara möjligt. De tester jag läst i Teknikens Värld mellan de två modellerna så har Ådin fått en lägre faktisk testförbrukning. Men jag är ungefär lika nöjd om jag snittar 0,75 i längden också för den delen.Klicka för att utvidga...
Marcus01 skrev:Ska välja ny bil, 8 basbelopp och under 140g CO2. Vad ska jag välja? Vi är en familj med 2 barn och jag vill ju helst få in 4WD, automat och dragkrok så jag kan sjösätta båten...;-)Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Satsa på någon med konstant 4-hjulsdrift om du vill ha en bra dragbil. Framförallt om du sjösätter via ramp.Klicka för att utvidga...
Marcus01 skrev:Vilka har det mer än Subaru? Och får jag in en sån under 140g CO2?Klicka för att utvidga...
Valley skrev:MB, Audi, BMW (i grunden driver den 60 bak och 40 fram), Jeep, kanske någon tillMen det ser ganska mörkt ut om du måste köra miljöbilMiljöbil 2013Klicka för att utvidga...
Marcus01 skrev:Jag har ju liiite generösare än att hålla mej till miljöbilens 120g CO2 men 140 är inte särskilt mkt....Klicka för att utvidga...
Danni Efraim skrev:A5 Sportback 2.0 TDI quattro ligger på 134 gram men du får tyvärr inte en sån för 8 basbelopp.För övrigt är jag tämligen trött på termen "konstant fyrhjulsdrift". Svårt att hitta en såpass vag, odefinierad och framförallt meningslös term. De flesta system idag, även de som vanligen inte avses med när man säger "konstant fyrhjulsdrift", driver konstant på alla fyra. Exempelvis Haldex-systemet har en grundfördelning på ca 90/10. Men det spelar ingen större roll för framkomligheten. De moderna systemen från t.ex. Haldex och Mazda klarar av att omfördela kraften så fort, och dessutom förutse när en omfördelning behöver ske innan den ens är nödvändig (som vid hastig acceleration, kurvtagning, start från stillastående, körning i backe, körning med släp etc). De är inte bara reaktiva utan proaktiva. Just diskussionen om vilket fyrhjulsdriftsystem som är bäst är uråldrig och nästintill religiös.För vardaglig framkomlighet så spelar det faktiskt ingen roll sålänge du väljer ett av de modernare systemen och inte köper en Dacia eller Suzuki, typ. Även om du kopplar på släp. Sen får man andra köregenskaper beroende på hur fyrhjulsdriften är uppsatt och framförallt hur den är programmerad att reagera i olika situationer, men det är en helt annan diskussion...Ska vi börja prata om att ta sig fram i riktigt svåra omständigheter, däremot, så är det låsbara differentialer som gäller, både mellan och på axlarna. Men det är inte vad folk brukar mena när de säger "konstant fyrhjulsdrift", och det hittar du dessutom bara på riktiga terrängfordon, inte på vardagsbilar med AWD.Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Med konstant 4-hjulsdrift finns inte någon som driver med 90-10 ens med på kartan.Det är en stor skillnad på ex. vis Audis, BMW, Subarus, Mercas mot ex. vis Volvo, Toyota, m fl.Sommartid har ingen som hels betydelse. Men på vintern, när det verkligen behövs, är det A & O.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag har börjat titta lite på förmånsbil för en bekants räkning. Jag tyckte det var självklart att man skulle ta en förmånsbil när man har möjlighet, men efter att ha läst den bilpolicy som gäller är jag inte lika övertygad. Tanken var att han skulle skaffa en ganska fullutrustad Passat, i stil med den FruAgehall kör idag, men det skiter sig då hans bilpolicy har ett tag på 130g CO2/km.Dessutom är står det i policyn att bilen ska "vara kostnadsneutral för företaget". Detta tolkar jag som att min polare skulle få ett bruttolöneavdrag som motsvarar leasingkostnaden och dessutom få ett förmånsvärde. Då börjar priset springa iväg rätt mycket och om man inte tycker det är viktigt att ha en tokny bil så börjar en begagnad privat bil se ut som ett vettigt alternativ. Framförallt om man själv får stå för i princip allt utom normal service, som ingår i leasingkostnaden.Tänker jag snett här eller?Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Som han sa. "Det krävs en stor man att erkänna sina misstag - och jag är ingen stor man"Men du har så rätt så.Håller med att jag uttryckte mig ottydligt. Ville nog komma till att bilarna jag nämnde har en utgångsdrivning som är åt "konstanta" hållet.som min tidigare jänkare med konstant 4-hjulsdrift. 50/50 - AlltidAtt jag valde Beamer framför Mercan var just deras system som passar mig. 60bak i grund. Därifrån laborerar den med drivning utifrån förhållandena tom 100% bak kan erhållas.Att under grisförhållanden (snöstormar, isvägar, o dl) jämföra detta med XC90 jag traskade runt i ett tag är som att jämföra guld med en hög grus.Volvon hade ett bedrövligt uppförande med tendenser till "plogning" och småkast allt utifrån hur snabbt systemet jobbar.Beamern (Audi) måste tokprovoseras för att uppnå Volvotendenser.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag har börjat titta lite på förmånsbil för en bekants räkning. Jag tyckte det var självklart att man skulle ta en förmånsbil när man har möjlighet, men efter att ha läst den bilpolicy som gäller är jag inte lika övertygad. Tanken var att han skulle skaffa en ganska fullutrustad Passat, i stil med den FruAgehall kör idag, men det skiter sig då hans bilpolicy har ett tag på 130g CO2/km.Dessutom är står det i policyn att bilen ska "vara kostnadsneutral för företaget". Detta tolkar jag som att min polare skulle få ett bruttolöneavdrag som motsvarar leasingkostnaden och dessutom få ett förmånsvärde. Då börjar priset springa iväg rätt mycket och om man inte tycker det är viktigt att ha en tokny bil så börjar en begagnad privat bil se ut som ett vettigt alternativ. Framförallt om man själv får stå för i princip allt utom normal service, som ingår i leasingkostnaden.Tänker jag snett här eller?Klicka för att utvidga...