Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing/övernattning/dayroom vid lång layover

martin.agren skrev:Tack för svaret, det var den frågan jag hade. Lite förvirrande med två olika svar (fått ett annat besked av@pep). Ska ställa fråga om klargörande tilll honom/henne i den tråden.Klicka för att utvidga...
Jeg kommer selv i tvivl om 8 timers reglen, tror at jeg tager fejl. Men mindst 1 leg skal være "langt", formentlig interkontinentalt, hvis jeg husker ret. Ihvertfald får du ikke hotel hvis du kommer fra ARN til Konya, Barcelona, Moskva, eller Athen selv om der evt. skulle være 16 timers ventetid. Der er en laaang tråd om dette på Flyertalk.
 
Jag har sett detta om ett långt leg varken i reglerna eller i praktiken. Där det dock finns regel om långt leg är inträde till dayrooms i TK lounge i Istanbul.
 
Fick tillfälle att prova denna service i februari, dock utan framgång. Flög ARN-IST-EZE, och eftersom ARN-IST går tre gånger om dagen, och jag inte hade något emot att spendera lite tid i Istanbul, så bokade jag den första flighten ARN-IST som landar runt lunch. Väl framme vägrade de ge mig ett rum eftersom jag inte hade bokat den kortaste anslutningen. I "Hotel desk" på Istanbuls flygplats tog de fram ett utskrivet dokument där de fetmarkerat att man måste ha den kortaste möjliga anslutningen för att kvalificera till "hotel service". Detta står det dock ingenting om på hemsidan, och i bokningsdialogen på deras hemsida så dyker hotelloggan upp på alla tre möjliga flighter (det gör den inte på hemvägen, för då finns det en anslutning som inte kvalar in för gratis hotell.



Har kontaktat deras kundservice skriftligt några gånger, de kan inte visa var kravet på kortast anslutning står, men de hävdar bestämt att det är det som gäller. Har nu mailat in bilden nedan, och frågat var på hemsidan reglerna om kortast anslutning står, samt varför de visar hotelloggan för samtliga möjliga flighter från ARN-IST samma dag, om det inte gäller.



Har någon här hittat kravet på kortaste anslutning skriftligt på hemsidan?



Återkommer om vad de svarar.


https://www.businessclass.com/forum/attachments/skärmavbild-2018-03-21-kl-17-56-04-png.74701/
 
Fortsättning på mitt ärende ovan.



Fyra svar har kommit från Turkish, och varje gång har jag svarat och försökt förtydliga frågan. I svaren hänvisar de till reglerna (som även jag gjort, där står det inte ett skvatt om kortast anslutning), att jag måste ha visum (vilket i teorin är irrelevant eftersom jag skrivit att jag har svenskt pass) och att de bara beklagar.



Nu har jag bett dem eskalera detta till en manager, de verkar försöka trötta ut mig i frågan. Bifogar bilder på "bevisningen" med ett urklipp från reglerna, samt hur de flighterna de säljer presenteras på deras hemsida.



Som jag ser det är det omöjligt att tolka det som att man inte ska få hotel service, vilken än av anslutningarna man väljer, eftersom båda passar in i regelverket de själva skriver. Som grädde på moset visas loggan för "hotel service" på alla flygalternativ från Stockholm dagen innan IST-EZE-flighten.
 
@ante888 Jag håller med om att det inte på ett tydligt sätt framgår att hotelltjänsten inte ingår.. Dock tycker jag nog att det fetstilade i Terms & Conditions hintar om hur de tänkt sig att det skulle fungera.
 
ekf skrev:@ante888Jag håller med om att det inte på ett tydligt sätt framgår att hotelltjänsten inte ingår.. Dock tycker jag nog att det fetstilade i Terms & Conditions hintar om hur de tänkt sig att det skulle fungera.Klicka för att utvidga...


Där håller jag inte med dig, det står så här i det fetmarkerade:



"Passengers holding tickets eligible for the hotel service may not be able to use the service if an earlier connecting flight is full. For example, if a journey from Italy to Dubai includes layover options of 6 or 12 hours and the 6-hour layover flight is fully booked, the hotel service will not be offered to passengers selecting the 12-hour layover flight."



Men i mitt fall, så finns det inte ett enda flyg, fullt eller inte, som inte kvalar in till +10h anslutning, se bilderna jag bifogade i mitt förra inlägg. Det är samtliga tillgängliga flighter från ARN. Så det handlar inte heller om att jag inte valt "fel" flyg, för alla flyg från ARN som de säljer, kvalar in enligt den publicerade listan på terms & conditions.
 
Ja jo, som sagt.. jag tyckte att texten hintar om hur de tänkt, inte att de faktiskt skrivit ut det. Det ska bli intressant att se om de uppdaterar texten som en utkomst av att du står på dig, och om de kommer att ge med sig.
 
ekf skrev:Ja jo, som sagt.. jag tyckte att textenhintarom hur de tänkt, inte att de faktiskt skrivit ut det. Det ska bli intressant att se om de uppdaterar texten som en utkomst av att du står på dig, och om de kommer att ge med sig.Klicka för att utvidga...


Jag tänkte inte på det alls, jag kollade bara om det finns någon anslutning som är under 10h, det fanns det inte, och hotellsymbolen dök upp på alla tre alternativ, kollade reglerna och såg inget som talade emot, så jag tog det för givet.



Nu är vi säker uppe i tio mail, varje gång hävdar de att problemet lösts enligt deras rutiner osv, men det ursäktar inte att de har olika regler på hemsidan och på ett papper man får i ansiktet på Ataturk. Kan nog glömma någon ersättning, men vill att de ändrar reglerna på hemsidan så det blir tydligare till framtida passagerare. Återkommer.
 
ante888 skrev:Jag tänkte inte på det alls, jag kollade bara om det finns någon anslutning som är under 10h, det fanns det inte, och hotellsymbolen dök upp på alla tre alternativ, kollade reglerna och såg inget som talade emot, så jag tog det för givet.Nu är vi säker uppe i tio mail, varje gång hävdar de att problemet lösts enligt deras rutiner osv, men det ursäktar inte att de har olika regler på hemsidan och på ett papper man får i ansiktet på Ataturk. Kan nog glömma någon ersättning, men vill att de ändrar reglerna på hemsidan så det blir tydligare till framtida passagerare. Återkommer.Klicka för att utvidga...


Kan uppdatera med att de inte gav sig kring att uppdatera hemsidan, så jag ger upp det här ärendet...
 
Någon som tagit sightseeing-tur senaste året och bokat via EuroBonus? Såg att det dykt upp en text om att touristanbul-turer kräver att man flyger med Turkish och att biljettnumret börjar på 235. Har för mig att för ett par år sedan fanns inte skrivningen om 235. Har en bonusbiljett via Istanbul på 117-stock och skulle gärna ta en tur.
 
martin.agren skrev:Någon som tagit sightseeing-tur senaste året och bokat via EuroBonus? Såg att det dykt upp en text om att touristanbul-turer kräver att man flyger med Turkish och att biljettnumret börjar på 235. Har för mig att för ett par år sedan fanns inte skrivningen om 235. Har en bonusbiljett via Istanbul på 117-stock och skulle gärna ta en tur.Klicka för att utvidga...
Svarar mig själv. Enligt Flyertalk så kontrolleras stock-numret.
 
Gus skrev:Någon som vet vad som gäller för hotell? Gäller detta fortfarande?https://www.turkishairlines.com/en-int/flights/hotel-service/Vi har 15 timmar på Istanbuls flygplats i september, på väg till Galapagosöarna, via Panama. Bokat med Eurobonus.Klicka för att utvidga...


Finns det inga alternativ för att komma till Panama tidigare än er avgång så erbjuder de hotell. Men avgår det ett flyg till Panama t.ex. fyra timmar innan erat (även om det är fullt..) så gäller inte erbjudandet. Eller det ska inte gälla - sen kan man ju alltid ha tur när man frågar.
 
MrRob skrev:Finns det inga alternativ för att komma till Panama tidigare än er avgång så erbjuder de hotell. Men avgår det ett flyg till Panama t.ex. fyra timmar innan erat (även om det är fullt..) så gäller inte erbjudandet. Eller detskainte gälla - sen kan man ju alltid ha tur när man frågar.Klicka för att utvidga...
Har du eller någon annan koll på hur reglerna ser ut om jag ankommer med Lufthansa sent på kvällen och åker vidare med Turkish på morgonen till Bogota? Måste båda flighterna vara med Turkish för att få gratis hotell?



I villkoren står det såhär.



“Codeshare” flights operated by the Company as the “Operating Carrier” are included within this scope. Passengers with connecting flights under the same confirmed ticket can benefit from this service.
 
När jag sist flög i våras med Thai ifrån Bangkok och sedan vidare med Turkish ville jag få ett rum i loungen. Jag blev nekad då båda flygningarna ska vara utförda av Turkish, för att få detta enligt personalen.
 
lillemannen skrev:När jag sist flög i våras med Thai ifrån Bangkok och sedan vidare med Turkish ville jag få ett rum i loungen. Jag blev nekad då båda flygningarna ska vara utförda av Turkish, för att få detta enligt personalen.Klicka för att utvidga...
Aha, tom för att få ett rum i loungen. Då borde det vara samma regler för att få hotellrum.
 
Har man en Layover på mer än 5 timmar så bjuder Turkish Airlines på mat i "Food court" gäller främst dom i ekonomi.

Trots biljett i business hade jag inte skämts över att hämta en måltids voucher och hävdat att det inte serveras Burger King i Loungen.



Man kan välja mellan dom här ställena att äta på: Popeyes, Sbarro, The Gang Food, Subway, Carl`s JR, Arby`s, Burger King, Pidem och HK Döner,



Givetvis finns det en video med tydliga instruktioner hur denna process går till.
 
Back
Top