Uber och Lyft i USA - hur gör ni med dricks?

palmen skrev:De kan uppdatera en rating i efterhand mig veterligen så det kan absolut spela roll.Drivisar aldrig hemma, men enligt standard i USA.Klicka för att utvidga...
Tyvärr verkar det som du har fel på den punkten, en förare kan inte ändra betyget i efterhand.

Det skulle vara väldigt märkligt om en förare kunde ändra betyget bara för att en person inte dricksade.

GettyImages-1397393343-e1675091006395.jpg

Do You Need to Tip Uber Drivers? Ride-Share Tipping, Explained

An Uber ride will likely be nicer and more convenient than a taxi, but do you tip Uber drivers—and will your decision affect your rating?

NEWRDicon10.9.18.png

www.rd.com

jonten skrev:Spelar betyget ngn roll om man får en bil? Jag tänker att visst någon kanske nekar en med 3 i betyg.Jag tänker att betyget sätts innan man lämnar dricksen. I de få fall jag dricksar så sker det en stund efter.I värsta fall om betyget blir katastrof får man väl skapa ett nytt konto?Klicka för att utvidga...
Hamnar du under typ 4.5-4.6 leder det ofta till att du får vänta längre på bil. De förare som har höga betyg kan välja bort resenärer med låga betyg. Så som jag förstått det iaf, har inte råkat ut för det själv.

jonten skrev:Spelar betyget ngn roll om man får en bil? Jag tänker att visst någon kanske nekar en med 3 i betyg.Jag tänker att betyget sätts innan man lämnar dricksen. I de få fall jag dricksar så sker det en stund efter.I värsta fall om betyget blir katastrof får man väl skapa ett nytt konto?Klicka för att utvidga...
Beror på vart du befinner dig, om du är på en plats med få uber bilar så kommer det spela roll men inte om det är många bilar runtomkring dig. Aa du kan bara öppna ett nytt konto med ett annat telefonnummer.

Flyer722 skrev:Tyvärr verkar det som du har fel på den punkten, en förare kan inte ändra betyget i efterhand.Det skulle vara väldigt märkligt om en förare kunde ändra betyget bara för att en person inte dricksade.Do You Need to Tip Uber Drivers? Ride-Share Tipping, ExplainedAn Uber ride will likely be nicer and more convenient than a taxi, but do you tip Uber drivers—and will your decision affect your rating?www.rd.comKlicka för att utvidga...
Tyvärr verkar du lita på en källa som har fel. Är väl bättre att lita på vad Uber själva säger? Enligt Uber är det möjligt både för resenärer och förare att ändra en rating i efterhand.

https://help.uber.com/driving-and-delivering/article/i-want-to-change-my-rating-for-a-rider-?nodeId=a139da41-17b0-49ef-b226-0a8587b08178

Jag dricksar i princip alltid oavsett land. I USA har jag alltid gjort det, och i resten av världen gör jag det sedan en tid tillbaka efter att ha läst så många artiklar om hur Uber satt sina förare i väldigt prekära situationer (eftersom Uber sätter priset). I många lägen är priset alldeles för lågt så det kräver ingen masterexamen för att räkna ut att det inte går ihop.

4961.jpg

Colorado gig drivers make an average of just $5.49 an hour, study finds

Although the report focuses on drivers in Denver, gig worker drivers across the US face similar issues, experts say

favicon-32x32.ico

www.theguardian.com

3500.jpg

Uber drivers strike in New York after company blocks raises and fare hikes

City agency approved raises for drivers by 7.42% per minute and 23.93% per mile but company filed lawsuit

favicon-32x32.ico

www.theguardian.com

3e79d3ca-c915-4806-866e-0aca82875c79.jpeg

Efter förarnas protester – Uber höjer inte ersättningen

Uber gör inga förändringar i sina villkor gentemot förarna efter den senaste tidens protester. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

32__cc530c4b2d2387528255a5027a749e22e.png

www.dn.se

palmen skrev:Tyvärr verkar du lita på en källa som har fel. Är väl bättre att lita på vad Uber själva säger? Enligt Uber är det möjligt både för resenärer och förare att ändra en rating i efterhand.https://help.uber.com/driving-and-delivering/article/i-want-to-change-my-rating-for-a-rider-?nodeId=a139da41-17b0-49ef-b226-0a8587b08178Klicka för att utvidga...
Detdär är att föraren kontaktar supporten för att kunna ändra betyget han gett passageraren alltså ett väldigt udda specialfall och inte samma koncept som en passagerare kan ändra betyget på en förare.

Flyer722 skrev:Detdär är att föraren kontaktar supporten för att kunna ändra betyget han gett passageraren alltså ett väldigt udda specialfall och inte samma koncept som en passagerare kan ändra betyget på en förare.Klicka för att utvidga...
Det är dock fullt möjligt att göra, även om det är enklare för oss resenärer.

En del förare drar ju in 5 stjärnor innan man ens hinner hoppa ur bilen, medan andra väntar med detta.

palmen skrev:Det är dock fullt möjligt att göra, även om det är enklare för oss resenärer.En del förare drar ju in 5 stjärnor innan man ens hinner hoppa ur bilen, medan andra väntar med detta.Klicka för att utvidga...
Palmen tror dock du har fel ändå, texten du bifogade står det (Change a drivers rating)

Denna text däremot är (Change a passengers rating) vilket står klart o tydligt nej.

https://help.uber.com/driving-and-delivering/article/ändra-en-passagerares-betyg?nodeId=32798616-15f0-42e7-ae95-f3ea59b8b399

Typ $2 för kort resa, 5-15% för längre. Men beroende på hur nöjd jag är kan det bli mer. Senast gav jag ca 50% vid en körning till Miami South Beach från flygplatsen då föraren var väldigt trevlig och gav en massa bra tips.

JacobGBG skrev:Nu har jag inte jättemånga referenser men vilka arbetsgivare skulle acceptera dricks på reseräkning? Känns som skattmasen skulle gå i taket av detta, för att inte tala om de mindre moraliskt försvarbara möjligheterna som ges för den kreative att ta %-en.Klicka för att utvidga...
Dricks är inte avdragsgiltigt. Man bokför detta som ej avdragsgiltigt på ex konto 6992 så blir det inga problem med skatteverket vid rimliga %

Vad som är rimliga % låter jag vara för var och en.

Jag gir 20% alltid om inte något har varit fel, båda privat och på jobbresor. Anställt hos amerikansk förtag, och ja jag får alltid dricks återbetalat via reseräkning när det är en jobbresa utan någon frågor.

Flyer722 skrev:Palmen tror dock du har fel ändå, texten du bifogade står det (Change a drivers rating)Denna text däremot är (Change a passengers rating) vilket står klart o tydligt nej.https://help.uber.com/driving-and-delivering/article/ändra-en-passagerares-betyg?nodeId=32798616-15f0-42e7-ae95-f3ea59b8b399Klicka för att utvidga...
Var i denna text står det drivers rating?

Antingen är det jag som inte kan läsa engelska eller så blandar du ihop rider/driver.

Onekligen verkar det finnas 2 sidor hos Uber som säger emot varandra.

I want to change my rating for a rider​Everyone deserves and appreciates receiving a fair and accurate rating.

If you'd like to change the rating you gave a rider, please let us know here. We'll update the rider's rating for this trip.

Please note that we cannot change your rating that the rider gave you on this trip nor insert a rating scheme for each cancelled trip

Jag dricksar runt 10-15 procent. Uber och lyft tar allt mer av kakan och man ser en tydlig trend i NYC iaf att det börjar bli färre förare och dyrare då de tjänar allt mindre.

Använder alltid det förvalda förslaget i appen. Justerar upp/ner endast om något har varit utöver eller sämre än vanligt.

igelkotten skrev:Jag dricksar i princip alltid oavsett land. I USA har jag alltid gjort det, och i resten av världen gör jag det sedan en tid tillbaka efter att ha läst så många artiklar om hur Uber satt sina förare i väldigt prekära situationer (eftersom Uber sätter priset). I många lägen är priset alldeles för lågt så det kräver ingen masterexamen för att räkna ut att det inte går ihop.Colorado gig drivers make an average of just $5.49 an hour, study findsAlthough the report focuses on drivers in Denver, gig worker drivers across the US face similar issues, experts saywww.theguardian.comUber drivers strike in New York after company blocks raises and fare hikesCity agency approved raises for drivers by 7.42% per minute and 23.93% per mile but company filed lawsuitwww.theguardian.comEfter förarnas protester – Uber höjer inte ersättningenUber gör inga förändringar i sina villkor gentemot förarna efter den senaste tidens protester. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.www.dn.seKlicka för att utvidga...

Uber har höjt priserna och tar dessutom en större andel, i gengäld får chauffören dricks, som långt ifrån alla ger i synnerhet med amerikanska mått.

Blir nästa steg att priserna anpassas baserat på kundens betalningsvillighet och hur lite ersättning chauffören kan tänka sig att acceptera för att köra?

Uber is in an ideal position to practice what economists call first-order price discrimination — that is, charging each customer prices based

on their known willingness to pay and setting each driver’s pay based on their known willingness to serve.

The resulting upside potential of such price discrimination is enormous, and the opportunity (massive data + AI algorithms + upfront pricing policies)

and need (growing investor pressure for near-term profitability) to exploit it is urgent.

Uber has historically denied (without evidence, of course) that they in any way set prices or pay based on individual passenger or driver characteristics.

However, their recent tactics de facto promote a race-to-the-bottom in driver pay by operating a bidding process on their driving app where competing drivers have literally seconds to accept low pay offers (usually after Uber’s initial low pay offer to a specific driver was rejected).

Anecdotal evidence also suggests that Uber may be using similar tactics to set and revise passenger fares,

lowering them only if a passenger rejects its initial higher price offer.

0x0.jpg

Uber’s New Math: Increase Prices And Squeeze Driver Pay

If Uber is to be given credit for fulfilling their grand promise of becoming the transformative future of urban mobility, investors, consumers, and drivers deserve to know a lot more about the real costs of being taken for a ride.

48X48-F.png

www.forbes.com

Homer skrev:Uber har höjt priserna och tar dessutom en större andel, i gengäld får chauffören dricks, som långt ifrån alla ger i synnerhet med amerikanska mått.Blir nästa steg att priserna anpassas baserat på kundens betalningsvillighet och hur lite ersättning chauffören kan tänka sig att acceptera för att köra?Uber is in an ideal position to practice what economists call first-order price discrimination — that is, charging each customer prices based

on their known willingness to pay and setting each driver’s pay based on their known willingness to serve.

The resulting upside potential of such price discrimination is enormous, and the opportunity (massive data + AI algorithms + upfront pricing policies)

and need (growing investor pressure for near-term profitability) to exploit it is urgent.

Uber has historically denied (without evidence, of course) that they in any way set prices or pay based on individual passenger or driver characteristics.

However, their recent tactics de facto promote a race-to-the-bottom in driver pay by operating a bidding process on their driving app where competing drivers have literally seconds to accept low pay offers (usually after Uber’s initial low pay offer to a specific driver was rejected).

Anecdotal evidence also suggests that Uber may be using similar tactics to set and revise passenger fares,

lowering them only if a passenger rejects its initial higher price offer.
Uber’s New Math: Increase Prices And Squeeze Driver PayIf Uber is to be given credit for fulfilling their grand promise of becoming the transformative future of urban mobility, investors, consumers, and drivers deserve to know a lot more about the real costs of being taken for a ride.www.forbes.comKlicka för att utvidga...

Intressant. Faktum just nu dock är att det inte finns någon tillgänglighet av Uber-bilar i London, det tar nästan alltid 10-20 minuter och i många fall får man ingen bil alls. Om nästa steg är att priserna sätts baserat på vad jag är villig att betala så är det väl okej - jag väljer redan nu en vanlig London-taxi över uber pga tillgänglighet men även ibland pris (vid ex surge). Uber agerar ju inte ensamt på marknaden.

Back