Här:johan_fbg skrev:Finns det någon länk där man kan läsa mer?Klicka för att utvidga...
Om länkens rubrik (ej länken i sig) innehåller specielltecken som t ex ™ eller ®, får man ofta felmeddelande och du inte kan posta inlägget.AtleFlyg skrev:Ja på Idg.se, länk på första sidan. Verkar vara länkandet som gör att jag inte kan posta...Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Det är också intressant att se att det är föraren och inte uber man går på i det här läget. Men det är klart, när man väl har den biten så kan man väl åtala uber för medhjälp till det.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Jag tror det är just det där med specifikt utformad som gör det ganska tydligt - men jag är definitivt inte jurist.blocket osv är i första hand gjorda för att sälja småsaker mellan privatpersoner på nivåer där du inte är skattskyldig. Uber är gjort för att förmedla en tjänst från ett företag (eftersom varje förare måste ha enskild firma alternativt AB, så vitt jag vet) till privatpersoner.Det är stor skillnad på de två i uppsåt. Och vad ubermarknadsförsig som tror jag inte lagen tar det minsta hänsyn till.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Aha, jag hade fått för mig att man som POP-förare också skulle ha firma.Sedan kan man nog diskutera om det är det somfaktisktär tanken med POP, men det är så den marknadsförs åtminstoneKlicka för att utvidga...
Inga konstigheter här. Jag älskar Uber och använder det dagligen men Uberpop är svart taxi och konkurrens på olika villkor. Uber visar att de har noll respekt för det svenska rättsväsendet och det säger väl ändå rätt mycket.Homer skrev:Nyhet 23 mars 2016Hovrättsdom mot UberPopDen första hovrättsdomen har avkunnats mot en förare som är ansluten till Uberpop.Den första hovrättsdomen har avkunnats mot en förare som är ansluten till Uberpop.Föraren, som friades i tingsrätten, döms av hovrätten för olaga taxitrafik.Taxiförbundet välkomnar domen.- Domen ger oss rätt i vår kritik mot UberPop. Vi förväntar oss nu att företaget Uber drar tillbaka tjänsten som skadar taximarknaden genom att inte ta hänsyn till svensk lag och svenska skatteregler. Dessutom innebär domen böter på 10 000 kronor, vilket är väldigt mycket pengar för dessa förare, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör.I dagsläget finns det 26 tingsrättsdomar mot UberPOP-förare. Ytterligare ett 70-tal ärenden väntar på handläggning.(Se Svea Hovrätt, mål nr B 9078-15, den 23 mars 2016)Klicka för att utvidga...
UberPOP är inte nödvändigtvis svarttaxi i traditionell bemärkelse, om föraren betalar skatt. Du får ett legalt kvitto, sen är det upp till föraren att göra rätt för sig. Sen kan man tycka att Uber borde, om inte annat för sitt eget rykte, förse Skatteverket med uppgifter som gör att fuskarna reduceras till ett minimum. Jag tycker att man bör lägga fokus på den delen av debatten istället, samt varför man egentligen måste ha taxileg och taxiskyltar, och om det inte går att hitta en modell där detta inte alltid krävs.Avgeek skrev:Inga konstigheter här. Jag älskar Uber och använder det dagligen men Uberpop är svart taxi och konkurrens på olika villkor. Uber visar att de har noll respekt för det svenska rättsväsendet och det säger väl ändå rätt mycket.Klicka för att utvidga...