UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Enormt irriterad just nu. Gjorde kortreklamation på SEB för en inställd resa med Czech Airlines köpt via ticket och den gick igenom för någon månad sedan. Nu helt plötsligt har ticket bestämt sig för att inte godkänna reklamationen med följande motivering :

"The cardholder does not have a dispute right,

due to Parallel proceedings (refund application in progress

with the airline) and force majeure."



Har någon råkat ut för liknande ? Några tips om hur jag kan bestrida detta? Bifogar lite bilder på deras motivering.
 
Vet någon när UD uppdaterar datumet för avrådan om resor utanför UE, EES och Schengen ?

Snart är det 15 November. Skulle gissa på att dom förlänger.

 
Axxo skrev:Vet någon när UD uppdaterar datumet för avrådan om resor utanför UE, EES och Schengen ?Snart är det 15 November. Skulle gissa på att dom förlänger.​Klicka för att utvidga...


Gissar också på förlängning och info en vecka innan typ... Ännu närmre slutdatum för inreseförbudet som är 31/10. Spännande att se om det förlängs eller förändras...
 
Axxo skrev:Vet någon när UD uppdaterar datumet för avrådan om resor utanför UE, EES och Schengen ?Snart är det 15 November. Skulle gissa på att dom förlänger.​Klicka för att utvidga...


Med tanke på att läget var mycket bättre både vad gäller smittspridning och överskådlighet i augusti när datumet 15 november bestämdes, tror jag det är väldigt låga odds på en förlängning till minst 31 december.
 
ARN018 skrev:Gjorde kortreklamation på SEB för en inställd resa med Czech Airlines köpt via ticket och den gick igenom för någon månad sedan.Klicka för att utvidga...
Jag förstår nog inte riktigt. Du har har alltså reklamerat hos kreditkortsföretaget med stöd av Konsumentkreditlagen och de har gett dig rätt och pengarna åter?


ARN018 skrev:Nu helt plötsligt har ticket bestämt sig för att inte godkänna reklamationenKlicka för att utvidga...
Hur kan Ticket i efterhand påverka detta?
 
Delayed skrev:Jag förstår nog inte riktigt. Du har har alltså reklamerat hos kreditkortsföretaget med stöd av Konsumentkreditlagen och de har gett dig rätt och pengarna åter?Hur kan Ticket i efterhand påverka detta?Klicka för att utvidga...


Gissningsvis handlar det om att man går förbi Ticket. I avtalet med Ticket (och de flesta resebyråer) finns ofta administrationsavgifter som de anser sig ha rätt till. I Tickets fall (Villkor - Ticket.se )



12.0.3 Om flygbolaget ställer in din flygresa utan att erbjuda alternativ återbetalar vi summan för den inställda biljetten efter att vi mottagit återbetalningen från flygbolaget. Vi kommer att ta ut en administrativ avgift på 595 SEK/resenär



Så gissningsvis så har de en pågående claim mot flygbolaget som de vill dra sin administrativa avgift ifrån innan de utbetalar resten. Och den avtalstexten är ju svårt att ha någon invändning emot, man har ju godkänt den vid köpet (även om köparen väldigt ofta inte läst texten).
 
Inreseförbudet till Sverige från länder utanför EU har förlängts ytterligare, meddelade regeringen i dag. Förbudet gäller nu fram till den 22 december 2020.



- Aftonbladet
 
ZZZebra skrev:Gissningsvis handlar det om att man går förbi Ticket. I avtalet med Ticket (och de flesta resebyråer) finns ofta administrationsavgifter som de anser sig ha rätt till. I Tickets fall (Villkor - Ticket.se)12.0.3 Om flygbolaget ställer in din flygresa utan att erbjuda alternativ återbetalar vi summan för den inställda biljetten efter att vi mottagit återbetalningen från flygbolaget. Vi kommer att ta ut en administrativ avgift på 595 SEK/resenärSå gissningsvis så har de en pågående claim mot flygbolaget som de vill dra sin administrativa avgift ifrån innan de utbetalar resten. Och den avtalstexten är ju svårt att ha någon invändning emot, man har ju godkänt den vid köpet (även om köparen väldigt ofta inte läst texten).Klicka för att utvidga...


Hade helt glömt bort denna tråden,blev sur på Ticket att dom inte återbetalade och gick då förbi dom,och det lyckades faktiskt! Fick varenda krona återbetald utan deras administrativa avgift,så är väldigt nöjd nu =)
 
ARN018 skrev:Hade helt glömt bort denna tråden,blev sur på Ticket att dom inte återbetalade och gick då förbi dom,och det lyckades faktiskt! Fick varenda krona återbetald utan deras administrativa avgift,så är väldigt nöjd nu =)Klicka för att utvidga...


Gratulerar!



Fick du återbetalningen via flygbolaget eller kortutgivaren?



Om det var från flygbolaget, fick du visa upp kvittot eller hur visste flygbolaget hur mycket du betalat? Tänker på om det skulle skilja på det du betalat till resebyrån mot det som flygbolaget får.
 
ZZZebra skrev:Gratulerar!Fick du återbetalningen via flygbolaget eller kortutgivaren?Om det var från flygbolaget, fick du visa upp kvittot eller hur visste flygbolaget hur mycket du betalat? Tänker på om det skulle skilja på det du betalat till resebyrån mot det som flygbolaget får.Klicka för att utvidga...


Fick faktiskt från Ticket direkt,men hade ju gått via kortutgivaren och bifogat mailkonversationer med ticket samt biljetterna för resan.
 
ARN018 skrev:Fick faktiskt från Ticket direkt,men hade ju gått via kortutgivaren och bifogat mailkonversationer med ticket samt biljetterna för resan.Klicka för att utvidga...
Jag fick erbjudande att få voucher som jag tackade nej till och hänvisade till ARNs beslut. Detta var juni månad. Var det samma procedur som du kom igenom eller?
 
Jim_ skrev:Jag fick erbjudande att få voucher som jag tackade nej till och hänvisade till ARNs beslut. Detta var juni månad. Var det samma procedur som du kom igenom eller?Klicka för att utvidga...


Ticket svarade mig att det enda som var aktuellt var ombokning,då surnade jag till och gjorde en kortreklamation. Typ den proceduren det var
 
Back
Top