Up to 20 feared dead in Swiss Alps plane crash 2018-08-04

  • Thread starter Thread starter Deleted member 23500
  • Start date Start date
D

Deleted member 23500

Guest
Källa: Up to 20 feared dead in Swiss Alps plane crash | Reuters



Bilder: Aeronews - CRASHED / A Junkers Ju-52 (HB-HOT) operated by... | Facebook



FLIMS, Switzerland (Reuters) - Up to 20 people are feared dead after a small plane crashed in the Swiss Alps.



Authorities have provided few details about those on board JU-Air’s plane which crashed on the west side of the Piz Segnas mountain in the canton of Graubuenden on Saturday.



Local media and aviation websites have reported that the plane, which seated 17 passengers along with two pilots and a flight attendant, was fully booked and that no one survived.



Police confirmed that the crashed plane was JU-Air’s JU-52 HB-HOT aircraft, which aviation websites said was flying from Locarno near Switzerland’s southern border to the airline’s base in Duebendorf, Zurich.



Neither authorities nor the airline were available to provide further details ahead of a news conference at 1200 GMT.



“The JU-Air team is deeply saddened and is thinking of the passengers, the crew and families and friends of the victims,” JU-Air said on its website on Sunday.



The airline was established in 1982 and offers sightseeing, charter and adventure flights with its three mid-century Junkers Ju-52 aircraft decommissioned by the Swiss Air Force and known affectionately in German as “Auntie Ju” planes.



It said it was suspending flights until further notice.



The wreckage of the plane was in a basin at 2,450 meters (8,000 feet) above sea level surrounded on three sides by peaks, a Reuters witness said. Rescuers and helicopters were at the scene.



The cause of the crash, which occurred hours after a family of four was killed when their small plane went down further west in the Alps, is under investigation.



The airspace above the crash site was closed by the Federal Office for Civil Aviation and access to popular hiking trails in the surrounding area was blocked.





//uploads.tapatalk-cdn.com/20180805/6b9e8b328f2a254ef9a0d813e317de6d.jpg

//uploads.tapatalk-cdn.com/20180805/6d8a6bf1fdb1148c9e5672e2ed185c85.jpg

//uploads.tapatalk-cdn.com/20180805/b56de20951c3b1db3335ef3009d95d2c.jpg
 
palmen skrev:Jo men tittar man från början så stiger planet men hastighet går ner till 0.Sen ökar hastigheten markant vid 0730 när planet fortfarande verkar stiga.Klicka för att utvidga...
Nånting är knasigt där... jag får inte heller ihop det
 
Det är alltså ett antikt Junker 52 från 30-talet som har kraschat?
 
Jönsson skrev:Det är alltså ett antikt Junker 52 från 30-talet som har kraschat?Klicka för att utvidga...
Från -45 har jag för mig att jag läste någonstans. Användes för turist- och charterflyg, de hade fyra i flottan innan kraschen igår.
 
Jakob Österberg skrev:Från -45 har jag för mig att jag läste någonstans. Användes för turist- och charterflyg, de hade fyra i flottan innan kraschen igår.Klicka för att utvidga...


Der Absturz von «Tante Ju» fordert 20 Todesopfer | NZZ

Byggt 1939. Tidigare del av CH's flügvapen nu föreningsägt. Sannolikt i väldigt god form på en relativ skala. Lika sannolikt offer för ett katastrofalt strukturellt fel. Inga "svarta lådor" ombord så det blir knepigt att utreda. Min penny ligger på knas med höjdrodrena - gets you all the time...
 
Hastigheten ser konstig ut, ca 10 min efter start är man nere i noll hastighet. Stigningen ser ju normal ut. Max hastighet på ”Tant Ju” som hon kallas i flygkretsar, är 265 km/h (165 knop). Ju-52 är ett riktigt driftsäkert flygplan med tanke på åldern. Dessa plan är väl underhållna. Det flyger ett i Lufthansa färger. Jag var inne i det för ett antal år sedan när det mellanlande i Norrköping. Det fögs då av en svensk flygkapten som var anställd av Lufthansa där han till vardags fög B747.



Det är som vanligt ingen ide att spekulera om orsak till haveriet men det kan noteras att det vid tidpunkten även varit extremvärme i alperna. Alla som flyger vet att det kan vara extrema vindförhållanden med kraftig turbulens mellan bergen i form av nersvep av vindar, speciellt när det är varmt.
 
Alf skrev:Hastigheten ser konstig ut, ca 10 min efter start är man nere i noll hastighet. Stigningen ser ju normal ut. Max hastighet på ”Tant Ju” som hon kallas i flygkretsar, är 265 km/h (165 knop). Ju-52 är ett riktigt driftsäkert flygplan med tanke på åldern. Dessa plan är väl underhållna. Det flyger ett i Lufthansa färger. Jag var inne i det för ett antal år sedan när det mellanlande i Norrköping. Det fögs då av en svensk flygkapten som var anställd av Lufthansa där han till vardags fög B747.Det är som vanligt ingen ide att spekulera om orsak till haveriet men det kan noteras att det vid tidpunkten även varit extremvärme i alperna. Alla som flyger vet att det kan vara extrema vindförhållanden med kraftig turbulens mellan bergen i form av nersvep av vindar, speciellt när det är varmt.Klicka för att utvidga...


Sant nog att det är svårt att spekulera. Likaväl en flyghöjd på cirka 2.800 meter bjuder inte på något problem med temperaturen och flygvädret förövrigt var tydligen bra. Dock är det särdeles märkligt att 2+1 flygvapenpiloter i aktiv tjänst, så långt det är känt går lodrätt i backen utan att ge ett ljud ifrån sig. Dessa flyg är ju antagligen i originalskick med hänsyn till tekniken och därför linstyrda, något som bjuder på potentiellt otrevliga förklaringar.
 
Addendum: Jag har kikat lite på JU-52-ritningarna och det mesta av styrning utförs med stötstänger och linor i kombination. Tämligen avancerad för att vara konstruerat på 30-talet, men också med många kopplingspunkter - minst 16 för höjdrodret om jag räknar riktigt.
 
Angående sceeenshots från Flightradar24 så ser dessa ut att vara från någon annan flygning. Enligt Flightradar24 spårade man nämligen ej denna flight.





//uploads.tapatalk-cdn.com/20180806/feeb266129847ca295e8dd710210f756.png
 
Back
Top