Uppgradera plusbiljett på bonusresa

PontusBC skrev:Ni har säkert alla mer eller mindre rätt. Såg nu att på utresan är det bara 5 platser tagna i BC när man tittar på Seat Alerts och då är det väl rimligt att dom försöker med jämna mellanrum att sälja dessa som awards.En annan fråga är ju om man nu har tur och ser att det kommer upp platser på vägen hem kan man reservera dom online genom att boka en resa och sedan via telefon flytta dessa till den första bokningen? Tänkte bara så att platserna inte försvinner när man sitter i telefonkö till SAS. Eller kanske det finns något annat smart trick?Klicka för att utvidga...
Du kan aldrig flytta platser från en biljett till en annan eller slå ihop bokningar.


PontusBC skrev:Lite intressant är att jag nu kollade platser lediga nästa vecka på 920 från JFK och på de flesta så var det mer än 20 platser lediga. Det är ju ändå ganska snart och ändå har dom inte släppt fler awards där.Klicka för att utvidga...
Inte direkt konstigt egentligen. SAS har inget intresse att göra så många awards tillgängliga som möjligt. Du vet heller inget om beläggningen, lediga stolar betyder inte att de är bokningsbara, enda det säger är att ingen valt dom. Business kan vara slutsålt men ändå finnas 32 lediga platser.



JFK flighten är dessutom en av de sista mot Europa och det är väldigt stor chans att de tomma platserna fylls upp med personer som missat sina connections och sas tar ju hellre det och får betalt än att släppa 10 awards...
 
Nu kollade jag också hur många platser som är lediga på de flyg där dom har släppt awards och det verkar ju onekligen inte som att antal lediga platser är det helt avgörande vilka flyg dom släpper platser till.
 
PontusBC skrev:Nu kollade jag också hur många platser som är lediga på de flyg där dom har släppt awards och det verkar ju onekligen inte som att antal lediga platser är det helt avgörande vilka flyg dom släpper platser till.Klicka för att utvidga...
Lediga säten säger ingenting över huvud taget och inget man ska använda i sina analyser. Visar enbart hur många säten som inte är valda, inget annat.
 
palmen skrev:Lediga säten säger ingenting över huvud taget och inget man ska använda i sina analyser. Visar enbart hur många säten som inte är valda, inget annat.Klicka för att utvidga...
Som en parallell, finns det någon gratistjänst för att se bokningsstatus på en flight? Vet att det finns en betaljsajt vars namn jag nu inte kommer på, men skulle vilja övervaka vissa LH-avgångar för att se hurdana mina chanser är för att hitta F. Är ju mest för underhållning, då det inte är någon exakt vetenskap.
 
Jannes skrev:Som en parallell, finns det någon gratistjänst för att se bokningsstatus på en flight? Vet att det finns en betaljsajt vars namn jag nu inte kommer på, men skulle vilja övervaka vissa LH-avgångar för att se hurdana mina chanser är för att hitta F. Är ju mest för underhållning, då det inte är någon exakt vetenskap.Klicka för att utvidga...
Du kan inte se bokningsläget, däremot kan du se hur mycket flygbiljetter flygbolaget vill sälja. Expertflyer visar denna typ av info.
 
palmen skrev:Lediga säten säger ingenting över huvud taget och inget man ska använda i sina analyser. Visar enbart hur många säten som inte är valda, inget annat.Klicka för att utvidga...


Det kan man absolut göra. Är exempelvis fullt eller nästan fullt i business så kan du vara ganska säker på att det inte släpps awards till flighten. Absolut säker kan man givetvis inte vara, men med lite erfarenhet så kan det absolut vara användbart.
 
En kanske enkel fråga. Brukar SAS sänka minimi beloppet för att buda på uppgradering ju närmare avgång man kommer när man ska buda med poäng? Är helt säker på att det var 30k+ för typ 2 veckor sedan medans nu var det 22k.
 
PontusBC skrev:En kanske enkel fråga. Brukar SAS sänka minimi beloppet för att buda på uppgradering ju närmare avgång man kommer när man ska buda med poäng? Är helt säker på att det var 30k+ för typ 2 veckor sedan medans nu var det 22k.Klicka för att utvidga...
Nej, det brukar de inte göra, men det kan ske. Allt beror på bokningsläge och vad SAS anser är rätt summor att erbjuda för just din flight för att maximera sina intäkter. Kom ihåg att om du sänker dina bud kommer du ha lägre bud än alla som lagt bud innan på de högre nivåerna om nu priset sänks.
 
Jo men det kändes ju inte värt 35k för att uppgradera enkel väg när skillnaden om man kan boka via bonusplatser bara är 5k och får man även uppgradering på anslutande flyg även om det i praktiken inte är någon skillnad för oss.
 
Haha, det är nog precis som tidigare har sagt att detta flyg, sent på fredagen, är lätt för sas att fylla. Försöker man boka en vanlig biljett vill dom ha 1,6 miljoner poäng för enkel resa. Finns det folk som någonsin slösar så mycket poäng på en resa?
 
Hej, vet om vi får någon uppgradering till flyget i kväll. Men en mer oroande är att SAS säger att det inte finns lounge tillgång för någon som reser med SAS på jfk. Är det någon här som vet något om det?
 
PontusBC skrev:Hej, vet om vi får någon uppgradering till flyget i kväll. Men en mer oroande är att SAS säger att det inte finns lounge tillgång för någon som reser med SAS på jfk. Är det någon här som vet något om det?Klicka för att utvidga...


Ingen lounge från JFK.
 
PontusBC skrev:Hej, vet om vi får någon uppgradering till flyget i kväll. Men en mer oroande är att SAS säger att det inte finns lounge tillgång för någon som reser med SAS på jfk. Är det någon här som vet något om det?Klicka för att utvidga...


Hachans skrev:Ingen lounge från JFK.Klicka för att utvidga...
Finns inte både Lufthansa och Polaris att tillgå?
 
Hachans skrev:På JFK kommer du inte in i fel terminal. Och det finns ingen airside transit vad jag vet. Utöver då de grejerna som nämndes ovan.Klicka för att utvidga...



mha321 skrev:United flyger inte på JFK så ingen polaris. Och Lufthansa ligger i fel terminal.Klicka för att utvidga...


Förvirring från mig! Hade inbillat mig att Polaris fanns på JFK men visade sig finnas på EWR. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji16.png



Synd att man inte kan flytta mellan terminalerna. Trist utan lounge!
 
Hachans skrev:På JFK kommer du inte in i fel terminal. Och det finns ingen airside transit vad jag vet. Utöver då de grejerna som nämndes ovan.Klicka för att utvidga...



BonusFrogman skrev:Förvirring från mig! Hade inbillat mig att Polaris fanns på JFK men visade sig finnas på EWR.Synd att man inte kan flytta mellan terminalerna. Trist utan lounge!Klicka för att utvidga...
I utbildnings/informationssyfte kan jag säga att det faktiskt finns en shuttlebus airside, mellan terminal 5 och terminal 8 vilket inte är relevant för den här frågeställningen, men just som generell info.
 
Tack för era svar. Jag har påpekat detta för SAS och hoppas få tillbaka lite poäng i varje fall då man förväntar sig en lounge åtminstånde när man flyger BC från New York.

Fick till att börja med lite poäng för avsaknaden av WiFi på planet i varje fall och resten skulle någon chef titta på.
 
Back
Top