Uppgradera till Business med sas

l-s

New member
Jag har aldrig provat att uppgradera en SAS-biljett, men det har sannolikt någon annan här gjort. Vad kan ett rimligt bud vara för en uppgradering från Economy till Business för t.ex. ARN-BKK (eller Köpenhamn-Bangkok, om det skulle vara enklare)?

Kika här:

Plusgrade: Rapportera dina bud

Startar denna tråd för att vi ska kunna få en överblick av vilka bud som går igenom på SAS nya uppgraderingstjänst där man kan uppgradera med poäng/pengar. Rapportera gärna i följande format Sträcka: Datum: Från kabinklass: Till kabinklass: Bud (ange poäng/pengar (valuta)): Bid strength...

www.businessclass.com

Frågan är helt omöjlig att svara på då ingen vet hur många platser som finns tillgängliga samt vad andra budat (om det inte är auktions budgivning).

Finns folk som budar 100k utan att det går igenom och finns de som budar 30k och det går igenom.

Populära avgångar kan du räkna med att Business kommer vara fullt när uppgraderingar gått igenom.

Att köpa på flygplatsen kostar 50k poäng om det finns platser kvar.

infosky skrev:Kika här:Plusgrade: Rapportera dina budStartar denna tråd för att vi ska kunna få en överblick av vilka bud som går igenom på SAS nya uppgraderingstjänst där man kan uppgradera med poäng/pengar. Rapportera gärna i följande format Sträcka: Datum: Från kabinklass: Till kabinklass: Bud (ange poäng/pengar (valuta)): Bid strength...www.businessclass.comKlicka för att utvidga...

Tack!

Den tråden hade jag helt missat. Jag antar att syftet med den går i linje med min fråga, som därmed inte blir omöjlig att besvara. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji851.png

L.S skrev:Tack!Den tråden hade jag helt missat. Jag antar att syftet med den går i linje med min fråga, som därmed inte blir omöjlig att besvara.Klicka för att utvidga...
Vad ett rimligt bud är som du frågar efter går inte att besvara, då vad som är rimligt är subjektivt.

Säg att ett rimligt bud är 50k, det finns 10 platser och det var 10 som bjöd 51k eller mer. Var ditt bud då rimligt?

Jag antar att du vill veta vad man behöver lägga för att uppgradering ska gå igenom, och det går inte att svara på om man inte vet hur många platser som finns lediga (det går att lista ut på ett ungefär), samt att man inte vet hur många andra som budar om det inte är en flight med öppen budgivning.

Du får själv utvärdera vad du tycker att Business är värt och sen lägga det budet, eller chansa och lägga ett lägre bud.

En följdfråga på ämnet...

Exempel: Jag har EBG och min fru har EBS. Jag köper en bonusresa åt henne i Economy. Kan jag då lägga bud för uppgradering till Business som guldkund eller måste hon göra det själv?

/Ps. Vi är med i samma Point Sharing-grupp, om det har någon betydelse.

Du kan buda med dina poäng men det blir hennes silver som gäller som booster.

Så här ser det ut för en resa jag bokat till min fru men hon är bara silver medan jag är LTG.

1763125301397-png.170099

Attans oxå! //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji50.png‍//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji100.png

Fråga: Hur pass lång tid innan avresa kan du lägga bud?

Jag har bokat nu och det ser ut att vara precis som du skriver @Taggen. Jag blir dock lite fundersam när jag läser detaljerna på "How it works":

business-europe-food-onboard.jpg

Upgrade Your Ticket

Make your trip even better with fast track and our elegant lounges, complimentary food and drinks on board and much more »

favicon.ico

www.flysas.com

To boost your chances of securing an upgrade on flights to North America and Asia, you can participate in live bidding on selected flights, starting 25 hours before departure. Place your bid, track your ranking, view the highest bid and raise your bid anytime – right up until 6 hours before your flight departs.
Vad innebär det här med "Live bidding"? Är det bara att man får tillgång till lite mera verktyg och vyer de sista 25 timmarna?

Sedan under "How to pay for upgrades"

If you win a bid paid by a credit card, you'll earn additional Bonus points on top of the points you earn based on your original booking class. The number of points earned is based on destination and upgraded travel class.

Tjänar man poäng även för uppgradering av en bonusresa (om man betalar med kreditkort)?

L.S skrev:Jag har bokat nu och det ser ut att vara precis som du skriver@Taggen. Jag blir dock lite fundersam när jag läser detaljerna på "How it works":Upgrade Your TicketMake your trip even better with fast track and our elegant lounges, complimentary food and drinks on board and much more »www.flysas.comTo boost your chances of securing an upgrade on flights to North America and Asia, you can participate in live bidding on selected flights, starting 25 hours before departure. Place your bid, track your ranking, view the highest bid and raise your bid anytime – right up until 6 hours before your flight departs.Vad innebär det här med "Live bidding"? Är det bara att man får tillgång till lite mera verktyg och vyer de sista 25 timmarna?Sedan under "How to pay for upgrades"If you win a bid paid by a credit card, you'll earn additional Bonus points on top of the points you earn based on your original booking class. The number of points earned is based on destination and upgraded travel class.Tjänar man poäng även för uppgradering av enbonusresa(om man betalar med kreditkort)?Klicka för att utvidga...
Skit i det där med live bidding. SAS vill bara trissa upp buden. Lägg ett minimumbud vid bokning och kolla då och fram till avgång för ibland sänker de minimibudet. Jag har lagt bud på 35000 för Plus till business och live bidding visar lägsta bud på 120 000 poäng och ändå fått igenom mitt bud så ingen vet hur det där hänger ihop.

Ja, du tjänar poäng om du uppgraderar med pengar och inte poäng.

Taggen skrev:Skit i det där med live bidding. SAS vill bara trissa upp buden. Lägg ett minimumbud vid bokning och kolla då och fram till avgång för ibland sänker de minimibudet. Jag har lagt bud på 35000 för Plus till business och live bidding visar lägsta bud på 120 000 poäng och ändå fått igenom mitt bud så ingen vet hur det där hänger ihop.Ja, du tjänar poäng om du uppgraderar med pengar och inte poäng.Klicka för att utvidga...

Bra, tack!

Försvinner den ordinarie miniminivån då, så fort denna live bidding drar igång?

L.S skrev:Bra, tack!Försvinner den ordinarie miniminivån då, så fort denna live bidding drar igång?Klicka för att utvidga...
Efter att livebudgivningen dragit igång kan du endast höja ditt bud, ej sänka (förutom att du kan dra tillbaka det helt). Funkar inte heller att dra tillbaka för att sedan försöka lägga ett lägre bud, då blir minimumnivån = ditt tidigare bud.

Även jag har fått igenom bud på ca 30k trots att högsta bud var 100k+ och det stod att vi hade plats 11-12 när live drog igång.

Jag reste med kollega i går CPH-ORD, han lade bud på 25 000 poäng för Plus till Business, det gick i genom. Tror det var full kabin i Business, själv satt jag i GO...

mi99masi skrev:Jag tror inte att extrapoäng ges för uppgradering av bonusresa, men om du har betalat den urspringliga biljeten med pengar får du ett litet tillägg bara...Läs mer på:https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/Scrolla ner till SAS Upgrade...Klicka för att utvidga...

Det är inte jättetydligt, men min tolkning är att uppgraderingen ger 3000 p från Economy till Business (till/från Asien) om man betalar med pengar, oavsett hur den ordinarie biljetten har införskaffats. Eftersom det även handlar om nivåpoäng (som i praktiken är värda 3000kr) känns det som en bättre deal att buda med cash.

L.S skrev:Det är inte jättetydligt, men min tolkning är att uppgraderingen ger 3000 p från Economy till Business (till/från Asien) om man betalar med pengar, oavsett hur den ordinarie biljetten har införskaffats. Eftersom det även handlar om nivåpoäng (som i praktiken är värda 3000kr) känns det som en bättre deal att buda med cash.Klicka för att utvidga...
Låt oss veta hur det går när du fått igenom uppgradering av bonus biljett, och betalar med pengar för uppgradering.

Kan vara intressant att veta vad som gäller!

mi99masi skrev:Låt oss veta hur det går när du fått igenom uppgradering av bonus biljett, och betalar med pengar för uppgradering.Kan vara intressant att veta vad som gäller!Klicka för att utvidga...

I det här fallet kommer jag nog ändå inte välja att betala med cash, då jag har poäng som behöver rulla…

mi99masi skrev:Låt oss veta hur det går när du fått igenom uppgradering av bonus biljett, och betalar med pengar för uppgradering.Kan vara intressant att veta vad som gäller!Klicka för att utvidga...
Jag har gjort detta och då fått poäng för uppgraderingen.

Back