Uppgradering med Optiontown

fredde

New member
Jag har läst en del om det s.k Optiontown som tydligen ska vara ett system där man i förväg kan gambla om en uppgradering.




Är det någon som har testat Optiontown och vet exakt hur det fungerar? Och hur stor sannolikhet är det att man får igenom en uppgradering?
 
Jag har inte använt OptionTown själv men jag har läst ganska mycket om det och många verkar nöjda - ett bra sätt att hoppa från billig Economy (25% poäng) till Extra (150% poäng) biljett och få sex gånger så mycket poäng...



Finns lite mer info här: Uppgradera din flygresa - SAS
 
Har också bara hört bra om det. SAS loadfactor är väl dock otroligt mycket bättre nu än under finanskrisen, så det är nog betydligt svårare att få en uppgradering än när det lanserades.
 
Jag har bara använt Optiontown en gång (förra sommaren), och det gick bra. Uppgraderade från M till Y EWR-ARN.
 
lnixon skrev:Jag har bara använt Optiontown en gång (förra sommaren), och det gick bra. Uppgraderade från M till Y EWR-ARN.Klicka för att utvidga...
Vad kostade uppgraderingen från economy till economy extra på en sträcka som NYC-Stockholm?
 
Jag har använt optiontown flera gånger, och det är ett ganska trevligt sätt att få resa i Extra eller business till ett lägre pris än en vanlig biljett kostar. Det finns inga allmänt kända regler exakt för hur uppgraderingarna går till, men en teori är att SAS använder optiontown som ett sätt att uppgradera resenärer då det finns risk för överbokning av främst ekonomiklass. På så sätt kan man frigöra platser innan avgången som sedan kan säljas igen, och man får då in pengar från de som uppgraderas (till skillnad från sk op-ups).


Generellt brukar en uppgradering från Ekonomi till Extra kosta runt 100-200 euro och från ekonomi till business ca 500 euro, men det skiljer lite beroende på vilken sträcka det är. Notera att endast de interkontinentala rutterna kan uppgraderas.


Den för mig största fördelen är ju också att man får poäng för den uppgraderade klassen, så reser man t ex på en T-klass biljett är det ett utmärkt sätt att komma ifrån den förhatliga 25% regeln.




angående sannolikheter skulle jag vilja säga att den är ganska stor om man reser under högtrafiktider, men mindre om man reser under höst och vinter (min sista uppgradering i Januari på ARN-EWR gick tex inte igenom).
 
Enligt OT sätts priserna dynamiskt, men jag har själv aldrig sett priserna ändras nämnvärt. (Tror ett pris gick upp 5EUR en gång)
 
Undrar om det skulle vara lika attraktivt utan de extra poängen.



Enda gången jag försökte uppgradera med OT var det tekniskt fel och deras support var urusel. Men idén i sig är ju bra!
 
Jag uppgraderade från ekonomi till Business på Air Baltic tidigare i år. Kostade 77€ men jag fick endast ekonomipoäng. Har betalat 49€ för en uppgradering hos JK ARN-BCN, får se om den blir godkänd.



Är det olika regler på de bolagen som är anslutna till OT gällande antal poäng?
 
Tjenare,


Har bara försökt att uppgradera via OT en gång och lyckades då, CPH-BKK....




Nu har jag ett nytt försök, imorgon CPH - PVG. Registrerade i OT for 2 veckor sedan och har tittat lite på hr många C klass som finns kvar att boka på SAS.SE... Ikväll är där 5 platser kvar..




Är det någon som har en känsla av hur det fungerar? Sist var C klass full smockad vid avgång (kanske många uppgrades på plats innan avgång med EBP´s. Undrar om OT går före EBP´s...




Skall bli spännande då det bara är 22 timmar kvar till avgång..




Är där någon som ahr koll på hur OT fungerar?




Tackar & god helg till alla BC vännerna
 
Det är nog en hemilghet hur de gör upp om eventuella platser... men intressant att se eller veta om en OT går före en EBP upgrade!
 
Axelzon skrev:Det är nog en hemilghet hur de gör upp om eventuella platser... men intressant att se eller veta om en OT går före en EBP upgrade!Klicka för att utvidga...


Vad menar du med en EBP upgrade? Uppgraderingar av operationella skäl görs ju mycket närmare avgång än biljettuppköp via Optiontown.
 
Den samlade BC+FT-erfarenheten indikerar att SAS säljer uppgraderingar via Optiontown inte beroende på antalet lediga platser där framme utan beroende på hur fullt det är där bak (så att man får in pengar istället för att skänka bort många uppgraderingar).
 
Hej, jag menar precis det du skriver, såklart att upgrades via EBPoints görs vid check-in eller just innan boarding, medans OT görs 3-1 dagar eller senast 4 timmar innan avgång...




Tack för ditt svar, det gav mig lite mer förståelse kring det hela
 
Poäng eller OT lär ju vara lite först till kvarn. Svjv så kan man uppgradera med poäng så länge det finns platser kvar i kabinen, oavsett vilka bokningsklasser som har plats kvar.
 
Nu trillade mailet med bekräftelse på uppgraderingen.. 5 timmar före utsatt avgång.... Synd att flighten är 3 timmar försenad bara!!
 
Tjena, det blev EUR 169 från B (Economy Extra), vet inte om det skiljer sig om man kommer från Economy eller Economy Extra upp till Business?
 
Back
Top