Senaste nytt

Utlandsbetalning större belopp

plover

Medlem
Hej skall köpa en båt för dryga miljonen SEK, inte på kortet så vanlig utlandsbetalning från min svenska bank. de har samma växelkurs för småbelopp som miljoner, någon som har tips på att minimer växelkostnaden ?

Vanlig bank brukar inte ha påslag på kursen, däremot en fast avgift som ska motsvara deras arbete med betalningen. Dvs ju större växlat belopp, desto mindre %-kostnad.

Alla banker har påslag inkl min egen skulle säga att det är typ 1% drygt i kursen sedan säger man att betalningen är gratis SEPA betalning (0 kr) men jag tycker 10 tkr är mycket på 1 miljon

Det är inte min erfarenhet från en av de större affärsbankerna, men har du kollat och fått uppgift om 1% påslag och ingen fast avgift är det ju det du ska förhålla dig till.

Man måste inte ha ett konto för att skicka med Wise. Skicka 1000000 sek blir 92190 euro efter avgifter. Exchange rate är samma oberoende om man skickar eller tar emot. Så totalt kostar det endast 0,36%.
Man kan också ringa till Wise och höra i förväg om eventuell pappersarbete. Stor risk att även en vanlig svensk bank kommer att vilja se olika dokument. När jag skickade runt 1.000.000 från mitt eget konto i en svensk bank till mitt eget konto i en annan svensk bank bad skickande bank om dokumentation som visade var pengarna hade kommit ifrån när jag gjorde insättningen över 2 år tidigare. De ville också ha bevis att kontot i mottagande bank verkligen var mitt.

Toppen