Budgetresenär skrev:Jag får min lön insatt på ett lönekonto hos Swedbank i Danmark varje månad och lika ofta gör jag en internationell betalning till mitt svenska Swedbank-konto för att komma åt pengarna i Sverige. Men nu menar du att det finns ett sätt som gör att jag kan spara över 1 procent på varje överföring?!? I så fall är jag ytterst intresserad av det här.Är detta verkligen helt avgiftsfritt?Jag hänger inte riktigt med här, skulle du vilja utveckla lite? Är det ungefär som att handla med aktier och fonder, eller är jag ute och cyklar?Klicka för att utvidga...
Valuta kan du handla med som aktier. Fonder har en fix kurs och du kan också gå in i valuta på det sättet. Valuta är mer oreglerat med dygnet runt-handel, inga kvartalsrapporter att analysera etc. Googla på valutahandel så kan du lära dig mer. Här är en kort guide.
Valutahandel är en djungel där det är lätt att gå vilse. Enklast är att banken gör jobbet åt dig. Har du intresset och tiden kan du göra det själv, i normalfallet sparar du 0,25-0,60 % men beroende på hur bra upplägg man har med bankerna kan det vara skillnad på 1%.
På något sätt tar bankerna alltid ut avgifter, och detta sätt varierar över tid så att man måste regelbundet se över hur man gör transaktioner.
1. Sändande bank tar ut en avgift, oftast fast belopp, ibland även rörlig. Billigast överföring inom koncern. Swedbank Danmark tar 10 DKK inom Swedbank, 25 DKK utanför koncern om EU överföring med korrekt IBAN/BIC ("Swift") nummer. Ibland växlas pengar av sändande bank till deras avista-kurs, det kan då bli en annan sorts överföring och annan fast avgift.
Renter, gebyrer og risikoklassificering
http://www.swedbank.dk/idc/groups/public/@i/@sbg/@ib/documents/article/cid_1552508.pdf
2. Mottagande bank tar sällan ut avgift för att ta emot pengar, men i vissa fall kan det ske. Mottagande bank är oftast den som växlar till SEK. Deras spread kan vara (dagens avista-kurser Euro/SEK) på 0,44% Swedbank, 0,57% SEB, 0,77% Handelsbanken etc.
Valutakurser checkar
http://www.seb.se/pow/borsfinans/default.asp?ss=/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp&defaultTab=Räntor & Valutor&defaultMenu=DUID_91661B9FBE0CE513C1256D7F0042287A
Handelsbanken
3. Om du istället öppnar ett valutakonto i exempelvis Nordnet eller Avanza kan du själv välja när och till vilken kurs du vill växla. Hos dessa banker kostar det inget att öppna konto, går snabbt över internet. Du kan överföra direkt från utlandet till detta valutakonto. Eventuellt via ett valutakonto i den svenska bank som är inom samma koncern (här: Swedbank och komma undan med lägre avgift, kolla isåfall upp om det sedan ändå är en överföringsavgift inom Sverige på Eurotransaktioner till nästa bank (här: Nordnet eller Avanza). Jag vet inte om du som privatperson kan öppna valutakonto och handla själv hos Swedbank. SEB har privat-valutakonto men jag vet ej om privat valutahandel. Det finns också många andra aktörer.
4. Det finns semiautomatisk valutahandel (du bestämmer när, men inte till vilken kurs, spread exempelvis 0,15% hos Nordnet) och helmanuell (Avanza). Handel går till ungefär som för fonder eller aktier. Det banken lever av är spreaden som ändå är klart lägre än hos storbankerna. Valutahandel pågår dygnet runt, därför avhåller jag mig från det då jag upptäckt att jag behöver nattsömn.
Aktie- och fonddepå - Nordnet
Valutahandel | Avanza
5. Bäst är det om du själv analyserar hur dina redan gjorda transaktioner har kostat i avgift. Jämför med valutakurser på xe.com på de datum som överföringarna skedde så får du en uppskattning på hur många kronor det kostade dig att låta banken göra jobbet. Är det en stor avgift, ja fundera då på att göra det själv. Är det småslantar, så kan bekvämligheten vara värd att låta banken göra det i fortsättningen.