gastronaut
New member
Jag antar att det är skillnad om avgången ställs in innan man påbörjat själva resan. Då är man väl hänvisad till alternativa rutter med tillgänglighet i awardklasser?
Ja, råkade ut för detta nu när Thai ställde in ett flyg och bokade om mig till ett flyg som sabbar min bokning pga för kort tid till anslutningsflyg. Du får en notifikation att kontakta SAS då de ställt ut biljetten. SAS sa att de inte kan boka om mig till betal-bokningsklasser hos *A partners utan det måste vara bokningsklasser kopplade till poäng. Då det inte fanns några platser lediga så var det bara att bita ihop och få ihop det på annat sätt. Pratade med Thai och där var det stopp och vägran då de inte ställt ut biljetten och passade bollen till SAS. Tydligen så kan dock Thai boka om dig automatiskt till ett annat flyg med lediga bonusplatser om ditt flyg ställs in men de gör inga ändringar manuellt utan hänvisar till biljettutställaren. Skall tilläggas att ombokning skedde tre månader innan avresa.gastronaut skrev:Jag antar att det är skillnad om avgången ställs in innan man påbörjat själva resan. Då är man väl hänvisad till alternativa rutter med tillgänglighet i awardklasser?Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresorDet är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".Klicka för att utvidga...
Thornado skrev:Just när det gäller irrops och bonusresor så är min förståelse (även om det aldrig hänt mig) att man dessutom kan ha så tur att man bokas om i samma kabinklass, men i en annanbokningsklass (revenue istället för award) som gör att man faktiskt får poäng för den delen av resan.Edit: Nåt sorts drömscenario måste väl ändå vara att åka på en resa i F, betald med poäng (och gärna en Amex-voucher så att det inte gick åt så många poäng), få den flighten inställd så att man får tillbringa ytterligare några timmar i FCT för att sedan bokas om till en revenue-biljett som man får poäng för och så slutligen kan inkassera 600 EUR i EU-kompensation när man kommer hem.Klicka för att utvidga...
Precis det som hänt mig 2 ggr i år. HKG-SIN blev i betald First, visserligen bara omkring 3000 poäng.Thornado skrev:Just när det gäller irrops och bonusresor så är min förståelse (även om det aldrig hänt mig) att man dessutom kan ha så tur att man bokas om i samma kabinklass, men i en annanbokningsklass (revenue istället för award) som gör att man faktiskt får poäng för den delen av resan.Klicka för att utvidga...
Det är så fin information att man blir tårögd. Älskar såna här svar.Senator skrev:I min erfarenhet spelar det ingen roll hur en biljett är betalad den sekund resan har påbörjats, eller skall jag säga när incheckning öppnar. När någon form av Irregular Operations (IrrOPS) uppstår på grund av väder, vind eller flygplansstrul är "operating carrier" fortfarande ansvarig för att få passageraren till slutdestinationen, i samma kabinklass som man är inbokat i. Annars måste flygbolaget erbjuda ersättning. Det finns några tydliga undantag: t.ex. så friskriver både Lufthansa och Swiss sig från att boka om till en uppgraderat kabin via deras "My Upgrade" erbjudande. Men självklart får du pengar tillbaka då. "Been there, done that, got the t-shirt".Så i fallet@Matoreoch Singapore Airlines så finns det ett axplock av alternativ. CPH-SIN är nästan en fakirflightDen går 12:30. Iofs CDG och ZRH går 10.30 så dom är värreMen du har 2x LHR-SIN och 1x FRA-SIN senare under eftermiddagen och kvällen som har First eller Suites. Det är det naturliga val för Singapore att boka om till.Vi skall inte blanda ihop "Schedule change" med "IrrOPS". Den första ställer till långt större problem. IrrOPS handlar allt om att lösa problem, och flygbolagen har avtal sig emellan att kunna boka om, och IrrOPS i min erfarenhet är när flygplatsen tar över ansvaret för en flight.Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresorDet är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".Klicka för att utvidga...
Senator skrev:I min erfarenhet spelar det ingen roll hur en biljett är betalad den sekund resan har påbörjats, eller skall jag säga när incheckning öppnar. När någon form av Irregular Operations (IrrOPS) uppstår på grund av väder, vind eller flygplansstrul är "operating carrier" fortfarande ansvarig för att få passageraren till slutdestinationen, i samma kabinklass som man är inbokat i. Annars måste flygbolaget erbjuda ersättning. Det finns några tydliga undantag: t.ex. så friskriver både Lufthansa och Swiss sig från att boka om till en uppgraderat kabin via deras "My Upgrade" erbjudande. Men självklart får du pengar tillbaka då. "Been there, done that, got the t-shirt".Så i fallet@Matoreoch Singapore Airlines så finns det ett axplock av alternativ. CPH-SIN är nästan en fakirflightDen går 12:30. Iofs CDG och ZRH går 10.30 så dom är värreMen du har 2x LHR-SIN och 1x FRA-SIN senare under eftermiddagen och kvällen som har First eller Suites. Det är det naturliga val för Singapore att boka om till.Vi skall inte blanda ihop "Schedule change" med "IrrOPS". Den första ställer till långt större problem. IrrOPS handlar allt om att lösa problem, och flygbolagen har avtal sig emellan att kunna boka om, och IrrOPS i min erfarenhet är när flygplatsen tar över ansvaret för en flight.Jag kan tycka våra medlemmar oroar sig lite väl mycket över "IrrOPS" och evt. bonusresorDet är inte farligt, allt löser sig på samma sätt som om resan var betalad med cash. Frågan att hålla reda på är: "bokas jag i samma kabinklass som jag har betalat för eller inte".Klicka för att utvidga...
Vilka flyger den inställda sträckan? Det bolaget är operating carrier och borde väl därmed lösa detta om man utgår ifrån vad @Senator skrev? Men du kan ju försöka med sas 2-4-1 support först, är säkert enklast.Doctor-X skrev:Lånar tråden för en fråga.Miss Doctor-Xs flög till Kanada igår; ARN-FRA-YYZ, när hon skulle gå ombord planet i Frankfurt (dvs påbörjad resa) fick hon mail samt notifikation i SAS-appen att benet YYZ-WAW (på hemresan i slutet av juli som skulle gå YQG-YYZ-WAW-OSL-ARN, ja inte världens roligaste rutt, men skralt med award business-biljetter Kanada-Europa i slutet av juli) ändrats så att anslutningarna hemresan inte fungerar. Bokningen är en award och bokad med en 2-4-1 voucher. Om jag förstår rätt från@Senatorinlägg är det SAS som får lösa detta då ändringen i bokningen skett när resan påbörjats och att de får boka om till en rutt som fungerar i samma bokningsklass. Är det till SAS vanliga kundtjänst man ska ringa eller är det Sveg som hanterar 2-4-1 voucher-bokningar för detta ärende?Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Vilka flyger den inställda sträckan? Det bolaget är operating carrier och borde väl därmed lösa detta om man utgår ifrån vad@Senatorskrev? Men du kan ju försöka med sas 2-4-1 support först, är säkert enklast.Klicka för att utvidga...
Doctor-X skrev:Lånar tråden för en fråga.Miss Doctor-Xs flög till Kanada igår; ARN-FRA-YYZ, när hon skulle gå ombord planet i Frankfurt (dvs påbörjad resa) fick hon mail samt notifikation i SAS-appen att benet YYZ-WAW (på hemresan i slutet av juli som skulle gå YQG-YYZ-WAW-OSL-ARN, ja inte världens roligaste rutt, men skralt med award business-biljetter Kanada-Europa i slutet av juli) ändrats så att anslutningarna hemresan inte fungerar. Bokningen är en award och bokad med en 2-4-1 voucher. Om jag förstår rätt från@Senatorinlägg är det SAS som får lösa detta då ändringen i bokningen skett när resan påbörjats och att de får boka om till en rutt som fungerar i samma bokningsklass. Är det till SAS vanliga kundtjänst man ska ringa eller är det Sveg som hanterar 2-4-1 voucher-bokningar för detta ärende?Klicka för att utvidga...
Doctor-X skrev:Ringde kundtjänsten i Sveg (2-4-1-voucher kundtjänsten) gick inte att boka om. Då det inte finns några alternativ den dagen eller angränsande dagar. Sade att det finns revenue biljetter samma dag, men de hävdade bestämt att de kunde bara omboka till award-biljetter och att jag endast kunde få betala biljetter om man påbörjat hemresan, stämmer det? Jag trodde detta gällde för påbörjad resa. Avbokningen kom som sagt efter att resan påbörjats.Klicka för att utvidga...
Det är fel. Ring igen, spela in samtalet.Doctor-X skrev:Killen på kundtjänst hävdar att hade jag rest med SAS hade han kunnat boka om mig till en betalad biljett med SAS, men inte när det award med Star Alliance.Klicka för att utvidga...
Oacceptabelt!Doctor-X skrev:han skrattar åt mig i luren och säger "det kan du fet glömma"Klicka för att utvidga...
Berglund skrev:Det är fel. Ring igen, spela in samtalet.Oacceptabelt!Klicka för att utvidga...
*Flyga gratis*…Doctor-X skrev:Skönt att allt löst sig, men något tröttsamt att det krävdes 5 samtal där varje samtal tog minst 1h.Klicka för att utvidga...
Ändrade min Bali resa här i veckan. Bara ringa SAS så löser de det. Kostade inget för mig. De kunde bli ändring i skatten sa hon jag pratade med pga annan rutt. Men nu är resan billjetterad och ingen ny kostnad för mig.ljungan skrev:Har fått fetade benet på GOT - IST - DPS inställt på en bonusresa i december med Turkish, bokad med Eurobonus-poäng via SAS. Fick mess och mail från Turkish men inget från SAS. Kollat lite alternativ och finns antingen en annan rutt som skulle funka, dock inte bara med Turkish då, utan SAS från GOT-ARN och sen Turkish ARN-IST-DPS.Alternativt "samma rutt", GOT-IST-DPS, fast sista benet ett dygn senare än original.Vad gäller vid en sån här ombokning? Ska jag ringa Turkish och boka om till dygnet efter? Eller ska jag ringa SAS och boka om bonusresan till andra rutten? Behöver jag betala ombokning i något av fallen?Tusen tack!Klicka för att utvidga...
aikelo skrev:Ändrade min Bali resa här i veckan. Bara ringa SAS så löser de det. Kostade inget för mig. De kunde bli ändring i skatten sa hon jag pratade med pga annan rutt. Men nu är resan billjetterad och ingen ny kostnad för mig.Klicka för att utvidga...
Doctor-X skrev:Killen på kundtjänst hävdar att hade jag rest med SAS hade han kunnat boka om mig till en betalad biljett med SAS, men inte när det award med Star Alliance - då måste det bokas om till platser där det finns award-tillgänglighet.Klicka för att utvidga...