Kanske jag behöver att skriva en FAQ om den här.Viking75 skrev:Finns det något slags skydd om man redan har en bokad award resa inom star med EB poäng och SAS går i konkurs innan resan hinner bli av?Klicka för att utvidga...
Viking75 skrev:Jag hoppades att en award resa med tex bokad hotellnatt vid kunde hjälpa, men efter AHO:s förklaring känns det meningslöst, Ibland får man inte de svar man hoppas på, och då gillar man läget.Själv känner jag starkt för SAS och håller det högt. Jag önskar inget hellre än att vi får behålla vårt flygbolag.Klicka för att utvidga...
AHO skrev:Kanske jag behöver att skriva en FAQ om den här.Om flygbolaget A har sålt biljett/bokat bonuresabijljett till dig på flygbolaget B:s flygning och flygbolaget A går i konkurs, då kan man inte räkna med att flygbolaget B transporterar dig.Flygbolaget B får pengarna från flygbolaget A EFTER de har transporterat passageraren. Om flygbolaget A har gått i konkurs, kommer flygbolaget B inte få några pengar.Transportavtal(flygbiljett) är mellan dig och flygbolaget som har utfärdat biljetten. Därför när flygbolaget som har utfärdat din biljett har gått i konkurs, avtalet försvinner.Klicka för att utvidga...
Ubbe skrev:Men..tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...Klicka för att utvidga...
Ubbe skrev:Men..tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...Klicka för att utvidga...
Du har tyvärr felt fel på detta.Ubbe skrev:Men..tex. BMI bokar en avardticket med Singapore Airlines och jag får en konfirmerad e-biljett från Singapore Airlines. Singapore Airlines har då konfirmerat att jag har en resa med dem... Hur deras eventuella betalningsrutiner gentemot bolag X är signade har ju inte jag med att göra. Jag har ju en konfirmerad biljett från Singapore Airlines...Klicka för att utvidga...
Jag är till 100% övertygad om att jag har rätt. Sänder Singapore Airlines ut en bekräftelse till mig att en resa är biljetterad och det på denna bekräftelse inte står några exceptions så gäller det som står. Jag har en giltig E-Ticket.AHO skrev:Du har tyvärr felt fel på detta.Du har visst bekräftelse från Singapore Airlines, men ifall bmi konkar kommer Singapore Airlines i stor sannolikhet inte transportera dig.Avtalet är fortfarande mellan dig och bmi, inte med dig och Singapore Airlines.Klicka för att utvidga...
Det får du göra. Men om ditt e-ticketnummer börjar med 236-, är det bmi som har utfärdat biljetten (och du har avtal med bmi).Ubbe skrev:Jag är till 100% övertygad om att jag har rätt. Sänder Singapore Airlines ut en bekräftelse till mig att en resa är biljetterad och det på denna bekräftelse inte står några exceptions så gäller det som står. Jag har en giltig E-Ticket.Hur sen Singapore Airlines och ev köpande företag hanterar sina mellanhavanden är inte jag berörd av. Varje avtalspart har sin part. Min part i detta läget är biljetterande part dvs Singapore Airlines. Skulle inte tveka på att driva detta i en rättegång.Klicka för att utvidga...
Men nu har jag en leveransbekräftelse från Singapore Airlines i form av en E-ticket adresserad från dem till mig. Vilka affärsförbindelser de i sin tur har med företag Y har jag inte vare sig möjlighet eller rätt att få ta del av. Biljettrad är biljettrad.AHO skrev:Det får du göra. Men om ditt e-ticketnummer börjar med 236-, är det bmi som har utfärdat biljetten (och du har avtal med bmi).Det är ungefär så här.Du har köpt en Volvo från en bilhandrare XXX och du har betalat pengar till XXX.Men före leverans gick XXX i konkurs. Volvo (hypotetiskt) inte fått några pengar från XXX och självklart vägrar att leverera bilen till dig.Du kan stämma XXX, men inte Volvo. Du har inte avtal med Volvo i detta fall.Klicka för att utvidga...
Ubbe skrev:Men nu har jag en leveransbekräftelse från Singapore Airlines i form av en E-ticket adresserad från dem till mig. Vilka affärsförbindelser de i sin tur har med företag Y har jag inte vare sig möjlighet eller rätt att få ta del av. Biljettrad är biljettrad.Om Singapore Airlines har ett dåligt affärsavtal med företag Y är det deras bekymmer inte mitt.Klicka för att utvidga...
En liten följd fråga här. Hur kommer det sig att du fått en bekräftelse från SQ när du bokat med BMI? Jag har alltid och endast fått bekräftelse från det bolaget som jag köpte resan ifrån, i detta fallet skulle det vara BMI.Ubbe skrev:Men nu har jag en leveransbekräftelse från Singapore Airlines i form av en E-ticket adresserad från dem till mig.Klicka för att utvidga...
HansO skrev:Är det verkligen någon som tror på att tre stater sätter sitt gemensama flybolag i konkurs ??Inte jag i alla fall.Blir det riktigt illa så packeterar man om bolaget antingen för att delas eller säljas.Men konkurs under dessa ägare. "Aldrig "Klicka för att utvidga...
Helt ok om det inte finns en förbindelse mellan mig och utförande bolag i form av tex. en E-ticket. Finns det en sådan så gäller avtalet mellan dem och mig utifrån text på denna förbindelse.Alx skrev:massa textKlicka för att utvidga...
Jag har frågat efter en E-ticket hos deras kundtjänst. Har en biljett där det står att de kommer att frakta mig X datum från plats a till plats b i bokningsklass c.Magino skrev:En liten följd fråga här. Hur kommer det sig att du fått en bekräftelse från SQ när du bokat med BMI? Jag har alltid och endast fått bekräftelse från det bolaget som jag köpte resan ifrån, i detta fallet skulle det vara BMI.Klicka för att utvidga...
Ubbe skrev:Jag har frågat efter en E-ticket hos deras kundtjänst. Har en biljett där det står att de kommer att frakta mig X datum från plats a till plats b i bokningsklass c.Klicka för att utvidga...