Vad händer om flygbolaget som bokat min bonusresa går i konkurs?

Ubbe skrev:Helt ok om det inte finns en förbindelse mellan mig och utförande bolag i form av tex. en E-ticket. Finns det en sådan så gäller avtalet mellan dem och mig utifrån text på denna förbindelse.Har ännu inte tvingats driva denna tes men Svensk avtalslag är rätt tydlig om man orkar läsa den. Förarbetena till denna lag belyser särskilt att varje avtalspart har lika värde så det är ingen nackdel att vara en enskild person gentemot ett stort företag i det hänseendet.Klicka för att utvidga...


Jag kunde inte låta bli att logga in och kolla på en bokning jag har liggandes. Det är en poängresa från USDM där jag reser med LH och TG. Jag har bokningsnummer från alla tre flygbolagen. Dristade mig att logga in på respektive flygbolags bokningsnummer och SAMTLIGA har biljettnummer som börjar på 037 dvs US Airways.



Min e-ticket är således en e-ticket hos US även om själva flygningen utförs av LH och TG.



Mitt avtal och ALL kommunikation sker genom US Airways. För enkelhets skull kan jag även prata och titta på bokningen med utförande flygbolag om min bokning. Men SAMTLIGA ändringar måste ske via min avtalspart, i det här fallet US. Tro mig, jag har testat med både LH och TG och får direkt till svar att avtalsparten är US och det är de som "äger" bokningen. På så sätt undviker de att bli avtalspart med mig.



Flygbolag är ju lite av experter på att just undvika att ta större ansvar än nödvändigt.
 
Magino skrev:Okej då förstår jag. Då är frågan vad ditt biljettnummer startar med, som AHO tar upp.Klicka för att utvidga...
En sifferkombination på bekräftelsen mellan företag X och mig har ingen giltig betydelse i affärsförhållandet mellan mig och part X om inte denna sifferkombinations betydelse är nämnd i avtalet dvs. min E-Ticket. Denna sifferkombination är förmodligen något som identifierar avtalets typ mellan företag X och den tredje parten dvs företag Y .
 
Ubbe skrev:Jag har frågat efter en E-ticket hos deras kundtjänst. Har en biljett där det står att de kommer att frakta mig X datum från plats a till plats b i bokningsklass c.Klicka för att utvidga...


Att någon förser dig med en e-ticket och information gör de inte per automatik till en avtalspart. Det är vad e-ticket har för tre första siffror i biljettnumret som avgör. Precis som AHO säger.
 
Jag hoppar av från diskussionen. Jag har inte ork att ändra folkets tro.




Det är helt upp till dig om du vill stämma någon/något och hur du anser saker skall vara. Men jag förklarade bara hur avtalet fungerar i flygindustrin.
 
Alx skrev:Massa text.Klicka för att utvidga...
Ja nu har jag djävlats med er lite men BMI kunde inte då de fortfarande var med i *A biljettera min resa. Samtliga bekräftelser jag har är från Singapore Airlines bortsett från ett prematurt bokningsnummer som inte fungerar någonstans typ "Check my trip" ( om jag minns rätt fick jagmeddelandet att bokning ej billeterad eller nått liknande) Bokningsnummer levererat av Singapore Airlines efter typ 18 timmar fungerar överallt... Jag som enkel person har fått en bekräftelse på att den affär jag velat göra har gått igenom genom leveransen av den biljett jag velat köpa.

Utifrån vilken del av Svensk avtalslag är denna förbindelse diskutabel? Jag har köpt min biljett i Sverige, sittande vid ett skrivbord i mitt hem...
 
Ubbe skrev:En sifferkombination på bekräftelsen mellan företag X och mig har ingen giltig betydelse i affärsförhållandet mellan mig och part X om inte denna sifferkombinations betydelse är nämnd i avtalet dvs. min E-Ticket. Denna sifferkombination är förmodligen något som identifierar avtalets typ mellan företag X och den tredje parten dvs företag Y .Klicka för att utvidga...


Sorry du har ett av tal med BMI och inte SQ. Det är vad det står i dina papper vare sig du får papperet skickat från SQ, BMI eller någon annan.
 
Magino skrev:Sorry du har ett av tal med BMI och inte SQ. Det är vad det står i dina papper vare sig du får papperet skickat från SQ, BMI eller någon annan.Klicka för att utvidga...
Skitsnack!

En biljett utfärdad av SQ till mig gäller som avtal mellan mig och SQ. Skulle det vara någon tveksamhet om detta så är den beskriven i avtalstexten som följer med denna biljett.
 
Ubbe skrev:Skitsnack!En biljett utfärdad av SQ till mig gäller som avtal mellan mig och SQ. Skulle det vara någon tveksamhet om detta så är den beskriven i avtalstexten som följer med denna biljett.Klicka för att utvidga...


Okej tror inte vi kommer längre. Jag tror fortfarande på det jag säger och du på det du säger. Jag avslutar min input i denna tråd med följande; ifall jag någonsin skulle råka ut för det som vi diskuterat så hoppas jag verkligen att jag har haft fel!
 
Ubbe skrev:En sifferkombination på bekräftelsen mellan företag X och mig har ingen giltig betydelse i affärsförhållandet mellan mig och part X om inte denna sifferkombinations betydelse är nämnd i avtalet dvs. min E-Ticket. Denna sifferkombination är förmodligen något som identifierar avtalets typ mellan företag X och den tredje parten dvs företag Y .Klicka för att utvidga...



Frågan du undviker är den som avgör vem du har ett affärsförhållande med.




Du har alltså ingen e-ticket från BMI som du använde poäng hos men du har en e-ticket från SQ där du inte använt poäng? Isåfall är du nog skyddad men du måste ju inse varför alla andra funderar på hur det hänger ihop och funderar på varför du inte svarar på vilka siffror din e-ticket börjar på.
 
Litt pf topic:




Viss SAS skulle konka, vil jeg få igjen pengene da vist jeg booker reisen på en billett utsendt av et annet bolag? F.eks booker på united.com, slik at billetten er utsendt av united med sas som operating carrier?
 
Rent logiskt tror jag tyvärr inte Ubbe har rätt här men om någon orkar kan man läsa alla villkor här:

Conditions of carriage




Här är min logik: resan och biljetten ägs av det bolag som har utfärdat biljetten. I detta fall är betalmedel poäng. Om bolag går i konkurs är man bara en i mängden som åker med i konkursen, per definition inte annorlunda än någon som betalat i cash. Om vi skulle följa Ubbes logik skulle man i så fall förvänta sig att Singapore skulle återbetala i fallet konkurs. Det lär nog inte hända.




Sen är frågan vad händer om resan är påbörjat och vilket ansvar man har. Jag tror tyvärr att det finns stora chanser att man åker dit innan en resa har påbörjat. Jag ser ingen logik att jurdiskt, Singapore har ett ansvar här.
 
Henrik Pedersen skrev:Litt pf topic:Viss SAS skulle konka, vil jeg få igjen pengene da vist jeg booker reisen på en billett utsendt av et annet bolag? F.eks booker på united.com, slik at billetten er utsendt av united med sas som operating carrier?Klicka för att utvidga...



Om United har sålt biljetten till dig då har du e-ticketnummer som börjar med 016-.


Du kommer att bli ombokad eller få återbetalning av United om SAS konkar och du inte kan åka med SAS flygning som du har bokat via United.
 
Senator skrev:Här är min logik: resan och biljetten ägs av det bolag som har utfärdat biljetten. I detta fall är betalmedel poäng. Om bolag går i konkurs är man bara en i mängden som åker med i konkursen, per definition inte annorlunda än någon som betalat i cash. Om vi skulle följaUbbeslogik skulle man i så fall förvänta sig att Singapore skulle återbetala i fallet konkurs. Det lär nog inte hända.Sen är frågan vad händer om resan är påbörjat och vilket ansvar man har. Jag tror tyvärr att det finns stora chanser att man åker dit innan en resa har påbörjat. Jag ser ingen logik att jurdiskt, Singapore har ett ansvar här.Klicka för att utvidga...



Ja, flygbiljett och betalning mellan flygbolagen fungerar ungefär som "bank cheque".




Flygbolag A utfärdar en cheque(flygbiljett) åt passagerare och passageraren kan växla den mot flygning hos flygbolag B.


När flygbolag B har fått cheque, kan de skicka cheque:n till flygbolag A och kräva pengar.
 
Det är inga som helst problem för flygbolagen att dra tillbaka biljetterade (avtalade) e-tickets, händer varje gång error fares dyker upp t ex.
 
Senator skrev:Rent logiskt tror jag tyvärr inteUbbehar rätt här men om någon orkar kan man läsa alla villkor här:Conditions of carriage.Klicka för att utvidga...



Läste igenom den av annan syfte just nu och de säger klart och tydligt under Article 8 §1 (e) att de kan neka resa om biljeten inte är betald.




Carrier may refuse carriage of any passenger or passenger’s baggage for reasons of safety or if, in the exercise of its reasonable discretion, Carrier decides that:...(e) the applicable fare or any charges or taxes payable have not been paid, or credit arrangements agreed between Carrier and the passenger (or the person paying for the ticket) have not been complied with; orKlicka för att utvidga...
 
Back
Top