Vad händer vid försening när jag har bokat som två separata bokningar?

Vad händer egentligen om man själv har bokat en anslutning och planet blir försenat så man missar sin anslutning.


Hur funkar det med bokning på nytt flyg då? Står det försenade bolaget för biljetten?
 
Om du har en vettig reseförsäkring så tar den kostnaden förutsatt att du har följt flygplatsens MCT. Det första flygbolaget kan eventuellt bli ersättningsskyldiga för själva förseningen (anslutning eller ej) i enlighet med EU-261/2004 bestämmelserna. Vilket kanske kan täcka hela eller delar av kostnaden. Men det har inget som helst ansvar för dina anslutningar som inte hänger samman med bokningen. De har ju flugit dig till din slutdestination enligt ert avtal och därmed uppfyllt sina åtaganden, om än försenat!
 
Om jag har förstått det rätt så skickar försäkringsbolagen anspråk i bulk till flygbolagen. För bagageförseningar och för försenade flyg som måste ombokas.../Per
 
Alx skrev:Om du har en vettig reseförsäkring så tar den kostnaden förutsatt att du har följt flygplatsens MCT. Det första flygbolaget kan eventuellt bli ersättningsskyldiga för själva förseningen (anslutning eller ej) i enlighet med EU-261/2004 bestämmelserna. Vilket kanske kan täcka hela eller delar av kostnaden. Men det har inget som helst ansvar för dina anslutningar som inte hänger samman med bokningen. De har ju flugit dig till din slutdestination enligt ert avtal och därmed uppfyllt sina åtaganden, om än försenat!Klicka för att utvidga...


Gäller det kort eller hemförsäkringar?
 
Vid ett tillfälle blev mitt flyg inställt från Landvetter men då man är EBG hittades lämplig lösning snabbt. En familj som skulle med kryssningen från Italien hade inte lika mycket tur. Puh, hela semestern förstörd.
 
Första resan är award/skatter betald med AMEX den andra är betald med AMEX. Det är SAS till ORD och sen UA till LAX 2,5 timme senare. Var hittar man flygplatsens MCT?
 
Har du otur i immigration i USA så kan det ta ganska lång tid att ta sig igenom. Har själv erfarenhet att det tagit upp emot 90 minuter (Washington, Los Angeles). Men ofta kan man uppmärksamma dom på att man har ett byte att passa. Borde inte vara några problem. Kan du inte ringa till AmEx och lägga fram det som ett hypotetiskt problem?
 
Jag passerade ORD förra veckan, och från det att jag lämnade mitt säte tills jag satt i taxin med väskor och allt så tog det 28 min, nytt rekord för mig iallafall, så det borde vara lugnt.
 
SAS landar på mycket bra tid i ORD. Jag har tagit mig från Economy Extra-kabinen till curb side på 15 minuter.
 
ACervin skrev:Har du otur i immigration i USA så kan det ta ganska lång tid att ta sig igenom. Har själv erfarenhet att det tagit upp emot 90 minuter (Washington, Los Angeles). Men ofta kan man uppmärksamma dom på att man har ett byte att passa. Borde inte vara några problem. Kan du inte ringa till AmEx och lägga fram det som ett hypotetiskt problem?Klicka för att utvidga...



Ska kolla med AMEX på måndag.


Tror att det ska vara lugnt, men bra att veta i förväg vad som gäller.
 
agehall skrev:SAS landar på mycket bra tid i ORD. Jag har tagit mig från Economy Extra-kabinen till curb side på 15 minuter.Klicka för att utvidga...



Beror på om det är SK945 ex-ARN eller SK943 ex-CPH. ex-ARN oftast smidigt. Tagit mig igenom immigration på en minut. ex-CPH kan man lätt hamna i kön efter TK avgången från IST. Inte så roligt även när man flugit C och i princip är först av SK-maskinen och kommer fram till en kaosartad immigration hall. Turkiet har ju inget ESTA-avtal med USA och då tar det tid att få igenom en hel A330.
 
Kommer man däremot in före TK-flighten går det undan som bara den. Inga frågor överhuvudtaget, endast formalia med fingrar och foton etc. Har hänt ett par ggr. Det är som att immigration vet att det strax landar en flight som kräver mer.
 
Kollade med AMEX nu. Dom täcker upp till 1500 kr per person för nya biljetter om vi missar anslutningar p.g.a försenat flyg.


Kanske inte räcker hela vägen, men ändå.
 
Ola Löfgren skrev:Någon som har koll på ifall AMEX-reseförsäkringen hjälper till?Klicka för att utvidga...



Utifrån min tolkning AX Business Gold så finns en del som täcker in "förtransporten", som ex.vis om tåget som skall ta dig till flyget havererar och du därigenom missar flyget


Men kontrollera du för säkerhets skull
 
Kan det vara olika regler som gäller om man missar ett flyg på grund av tåget är försenat kontra ett annat flyg?



Eftersom jag i likhet med Valley har för mig att det finns villkor i bland annat AMEX som fixar nya biljetter om anslutning till flygplatsen strulat då man nyttjat "allmänna kommunikationer". Och att flyga måste väl räknas till den kategorin kommunikationer, eller?
 
För knappt ett år sedan hade vi bokat SDL-ARN-ORD (Amex 241) och därefter en separat biljett ORD-TPA. Tyvärr blev det teknik på flighten SDL-ARN vilket gjorde att vi missade ARN-ORD och så klart då även ORD-TPA. SAS tog hand om oss så att vi kom till Chicago dagen efter och jag bokade en ny biljett för ORD-TPA. Jag hade inga problem att få ut den extra kostnaden (Ny biljett ORD-TPA samt hyrbil ett dygn) som det medförde via min hemförsäkring (med extra resskydd). Huruvida jag fått ersättning om flighten ARN-ORD blivit inställd/försenad vet jag dock inte, för ska man tolka försäkringsvillkoret står det "Förseningen ska ha sin grund i en plötslig och oförutsedd händelse som inträffat när du är på väg till resans utgångspunkt...."
 
Back
Top