Vad händer vid inställt flyg utan ersättningsflyg?

kryss

New member
Hej,

jag har en fråga som kanske är lite udda. Jag försökte söka men hittade lite om inställda flyg och då blir man oftast påputtad på nästkommande. Men vad händer om Qatar ställer in alla flyg till destinationen?

Vi har bokat resa från ARN via DOH till ICN oktober 2018. Bokade med Qatars 20års promo och kan således inte avboka utan att bli av med alla pengar.

I dagsläget är det relativt lugnt, och det är snart vinter-os i Korea. Men man vet ju inte vad som händer till oktober. Så vad händer om det blir krig och Qatar ställer in flyget helt och inte flyger nå mer till ICN?

Får man då tillbaka pengarna för resan? För hela resan? För resan mellan DOH - ICN? Vi har betalat med Handelsbanken Platinum och där finns inget att hämta om det blir krig, strejk osv. Inte heller hemförsäkringen täcker något sånt.

Du får tillbaka pengarna för hela resan.

Om ombokningen/avbokningen sker tillräckligt tidigt så får du inte mer än biljettpengarna, är det nära inpå avresa så kan även viss extrakompensation ingå.

jsn skrev:Du får tillbaka pengarna för hela resan.Om ombokningen/avbokningen sker tillräckligt tidigt så får du inte mer än biljettpengarna, är det nära inpå avresa så kan även viss extrakompensation ingå.Klicka för att utvidga...
Vad baserar du den åsikten på?

Ställer Qatar in flyget får du pengarna tillbaka. Men jag tycker det värsta som kan inträffa är att det blir krig/allvarliga oroligheter och att Qatar INTE ställer in flyget - då lär det bli svårt med kompensation.

De diskussioner som många gånger förts på detta forum, (typ "operatören har ställt in ett leg / bokat om ett leg i min flight - vad har jag för rättigheter?) att om en operatör ändrar eller ställer in en bokad resa i tillräckligt god tid så behöver operatören inte göra mer, medans om det är tillräckligt nära inpå avgången (är det 14 dagar??) så följer ett större ansvar att lösa situationen till resenärens tillfredsställelse.

jsn skrev:De diskussioner som många gånger förts på detta forum, (typ "operatören har ställt in ett leg / bokat om ett leg i min flight - vad har jag för rättigheter?) att om en operatör ändrar eller ställer in en bokad resa i tillräckligt god tid så behöver operatören inte göra mer, medans om det är tillräckligt nära inpå avgången (är det 14 dagar??) så följer ett större ansvar att lösa situationen till resenärens tillfredsställelse.Klicka för att utvidga...
De flesta sådana diskussioner landar i EU261/2004 och det lär inte vara applicerbart på en flight DOH-ICN med QR. När vi har ett bolag från mellanöstern inblandat skulle jag säga att det är otroligt svårt att förutsäga någonting, även om det nog kan antas vara rimligt att man kan få pengarna tillbaka. Men mer än så ska man absolut inte räkna med.

Tack för alla svar. Det verkar vara lite delade meningar om vad som faktiskt händer om det skulle ske.

Krig faller rimligtvis inom någon form av force majeure. Jag skulle verkligen inte vara säker på att ni får pengarnas tillbaka då. Om kriget är i Korea skulle jag anta att sannolikheten är större att ni får pengarna tillbaka än om Saudiarabien intar Qatar.

Väljer Qatar av någon annan anledning att sluta flyga dit borde det vara rimligt att anta att ni kommer bli ombokade med annat bolag.

Men som tidigare nämnt, innan det händer är det svårt att veta med Mellanöstern bolagen.

Är inte det här ett fall när det är bra att gå på kortutgivaren istället?

KRYSS skrev:Jag har frågat Zurich som har Handelsbankens platinum försäkring. De täcker inte det här.Klicka för att utvidga...

Inte kortförsäkring utan kortreklamation. Är det fel på varan/tjänsten och man betalat med kreditkort kan man i vissa fall rikta krav mot kortutgivaren.

fcx skrev:Inte kortförsäkring utan kortreklamation. Är det fel på varan/tjänsten och man betalat med kreditkort kan man i vissa fall rikta krav mot kortutgivaren.Klicka för att utvidga...
Ja ok, tack. Det har jag aldrig gjort. Ska kolla upp det hur det fungerar.

Lånar tråden.

Skulle åka hem idag SK904 och ville kolla läget på SK903 på fr24 men såg att det blivit inställt, aldrig startat från ARN. Någon som vet varför och vad kan jag vänta mig nu? Konstigt att SAS inte kontaktat en diamond medlem för åtgärder. Känns inte så roligt.

Har tåg till EWR 4 timmar innan flyget. Kanske de reroutar mig via OSL eller CPH istället.

Och hoppas jag behåller mitt businesssäte (plusgrade accepterades)

FFlash skrev:Lånar tråden.Skulle åka hem idag SK904 och ville kolla läget på SK903 på fr24 men såg att det blivit inställt, aldrig startat från ARN. Någon som vet varför och vad kan jag vänta mig nu? Konstigt att SAS inte kontaktat en diamond medlem för åtgärder. Känns inte så roligt.Har tåg till EWR 4 timmar innan flyget. Kanske de reroutar mig via OSL eller CPH istället.Och hoppas jag behåller mitt businesssäte (plusgrade accepterades)Klicka för att utvidga...
Ring SAS och fråga och begär ombokning om du inte kan se online.

Enligt plusgrades villkor förlorar du din upgrade vid inställt flyg. Det har dock konstaterats på forumet att det är tveksamt om det är förenligt med EU261/2004 och vi är flera som gärna ser det rättsligt prövat.

FFlash skrev:Lånar tråden.Skulle åka hem idag SK904 och ville kolla läget på SK903 på fr24 men såg att det blivit inställt, aldrig startat från ARN. Någon som vet varför och vad kan jag vänta mig nu? Konstigt att SAS inte kontaktat en diamond medlem för åtgärder. Känns inte så roligt.Har tåg till EWR 4 timmar innan flyget. Kanske de reroutar mig via OSL eller CPH istället.Och hoppas jag behåller mitt businesssäte (plusgrade accepterades)Klicka för att utvidga...

Denna var kanske en dum fråga. Agerade proaktivt och ringde dem från USA, bad dem ringa tillbaka efter de fått kollpå saken (de hade ingen aning!)

Lite efter fick sms om cancellation och två sekunder därefter ringde dom med ny C plats via CPH. Sista platsen tydligen. De frågade mig bara hur kunde jag veta att flygetblivit inställt då de fick info först efteråt och sedan omarbetade min biljett.

Bra lärning man ska alltid hålla koll på inkommande flyg och vara snabb

Tips:

De som flyger från EWR till CPH och OSL: planen kommer att vara ”överbokade” idag pga inställt ARN flyg. Om man vill spekulera till fördel...

FFlash skrev:Tips:De som flyger från EWR till CPH och OSL: planen kommer att vara ”överbokade” idag pga inställt ARN flyg. Om man vill spekulera till fördel...Klicka för att utvidga...
Inte säkert de blir överbokade, är ju lågsäsong just nu och de flesta reser väl till New York idag och inte där ifrån. Lär ju dock vara väldigt fullt. Säljs fortfarande plus på Oslo fligthten och go på båda flighterna.

Verkligen nöjd att jag var proaktiv och fick den sista platsen. Sitter på LH Senator EWR med en annan sur herre som fick åka via ZRH istället för direkt ARN.

Gäller att hänga på BC!

Back