Vad kostar det att flyga ett tomt plan till Hong Kong

tasselt

New member
Lite OT kanske - men vad kostar egentligen alla dessa tomflygningar till HKG ? Är det så mycket billigare att göra C-check där än på Malta ?

Eller är det Lufthansa Technik som styrt över C-checkarna dit ?



Hade man inte kunna synka dom med ordinarie avgångar til/från HKG ?



/ TT
 
Det enkla svaret är nog att det är billigare än att flyga planen till Malta, Zurich eller någon annan stans i Europa om man tittar på totalkostnaden.

Nej det blir väldigt svårt att synka med vanliga avgångar till Hong Kong då det lätt kan uppsåt förseningar på en sådan check så planet är redo 2 dagar senare men nästa plan kan då redan ha kommit in för underhåll.



Optimalt hade varit att man vet exakt vilken dag och tidpunkt planen är klara så man kan byta utifrån detta, men räcker med att det uppstår något problem som måste åtgärdas så kan det bli fördröjt och då står SAS med passagerare som inte kan åka hem samt en besättning som blir "strandad" i Hong Kong.
 
palmen skrev:Det enkla svaret är nog att det är billigare än att flyga planen till Malta, Zurich eller någon annan stans i Europa om man tittar på totalkostnaden.Nej det blir väldigt svårt att synka med vanliga avgångar till Hong Kong då det lätt kan uppsåt förseningar på en sådan check så planet är redo 2 dagar senare men nästa plan kan då redan ha kommit in för underhåll.Optimalt hade varit att man vet exakt vilken dag och tidpunkt planen är klara så man kan byta utifrån detta, men räcker med att det uppstår något problem som måste åtgärdas så kan det bli fördröjt och då står SAS med passagerare som inte kan åka hem samt en besättning som blir "strandad" i Hong Kong.Klicka för att utvidga...
Men man borde ju i alla fall kunna fylla planet på nedresan med billiga biljetter, som en extraflygning.
 
gdaily skrev:Men man borde ju i alla fall kunna fylla planet på nedresan med billiga biljetter, som en extraflygning.Klicka för att utvidga...


Samma där, det kan skjutas några dagar åt något håll.
 
Svårt att sälja så många extra biljetter utöver vad dom säljer till sina vanliga turer. Och med cc + gate blir det väll ännu dyrare än idag så nog svårt att få vinst om det inte skulle säljas som ett event med dyrare biljetter.
 
h9kh9k skrev:Svårt att sälja så många extra biljetter utöver vad dom säljer till sina vanliga turer. Och med cc + gate blir det väll ännu dyrare än idag så nog svårt att få vinst om det inte skulle säljas som ett event med dyrare biljetter.Klicka för att utvidga...
Ja, jag vet inte hur många besättningar finns på ett Airbus A330 plan men säg 15-20 personer blir deadhead i våda riktningar.

Dessutom som @palmen skriver, det finns risk att datumet kan ändras beroende på situationen som uppstår, då kan det bli en ren förlustaffär för SAS att omboka ett antal passagerare för ett Airbus A330 plan.
 
Det är nog lättare sagt än gjort att sälja biljetter till denna typ av flighter.



Så fort man säljer biljetter måste SAS kunna stå för att det blir en resa alternativt ha så flexibla villkor att de på eget bevåg kan flytta flighten så det passar in i deras schema som trots allt är huvudsaken. Det räcker ju med att planet som är på service innan blir försenat så måste man eventuellt vänta och följdakteligen boka om alla.



Lägg till logistiska utmaningar som besättningar och mat samt alla avgifter som troligen tillkommer.
 
gdaily skrev:Men man borde ju i alla fall kunna fylla planet på nedresan med billiga biljetter, som en extraflygning.Klicka för att utvidga...
Det är inte "bara" att lägga in en extra flight, ska det vara passagerare ombord krävs det att man har mer än 2 piloter ombord vilket också kostar pengar. Exakt vilken dag planet ska flygas ner vet man inte heller samt att det kan ske på lite udda tider.
 
palmen skrev:Det är inte "bara" att lägga in en extra flight, ska det vara passagerare ombord krävs det att man har mer än 2 piloter ombord vilket också kostar pengar. Exakt vilken dag planet ska flygas ner vet man inte heller samt att det kan ske på lite udda tider.Klicka för att utvidga...


Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.



Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?

Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?

Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?

Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?



Någon på forumet har säkert svaret.
 
IPC_Mataveri skrev:Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?Klicka för att utvidga...
Om man tittar på fraktflyg utan passagerare som t ex Fedex, UPS, DHL flyger, de har ingen flygvärdinna ombord.

Därför tror jag att de inte flyger med någon flygvärdinna (om de inte ska transportera deadheads) när de skickar planet till "servicen".
 
IPC_Mataveri skrev:Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?Någon på forumet har säkert svaret.Klicka för att utvidga...


Är det ens SAS egna piloter som flyger upp/ner planen?
 
fcx skrev:Är det ens SAS egna piloter som flyger upp/ner planen?Klicka för att utvidga...
Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.
 
Berglund skrev:Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.Klicka för att utvidga...
Är det ens tillåtet att flyga ett heavy jet med bara en pilot? Ens utan pax?



Det finns några små business jet som funkar med en pilot vet jag, men en 330/340? gäller försäkringen då?
 
Du får inte flyga den typen av flygplan med en pilot. Dom går att flyga med en pilot i nödfall men det är efter sjukdomsfall på kollegan. Dom flygs aldrig medvetet med en pilot.
 
IPC_Mataveri skrev:Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?Någon på forumet har säkert svaret.Klicka för att utvidga...
En viktigare fråga är om dörren till cockpit är stängd hela vägen eller om de lämnar den öppen!?
 
agehall skrev:En viktigare fråga är om dörren till cockpit är stängd hela vägen eller om de lämnar den öppen!?Klicka för att utvidga...
Jag vet inte hur det fungerar på SAS flygplan men när jag flög med Cathay Pacifics Airbus A350, det pep i cockpiten när flygvärdinnan öppnade dörren till cockpiten (självklart dörren låstes upp inifrån).
 
Berglund skrev:Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.Klicka för att utvidga...


Antingen kan SAS låta någon flyga ner maskinen och sedan flyga hem den besättningen, eller så kan leverantören skicka två kinesiska piloter på reguljärflyg till Stockholm och låta dem flyga maskinen till Hong Kong. Frågan är om det är någon relevant skillnad i kostnad.
 
Back
Top