Var kan jag ta ut pengar på kreditkortet?

På ica verkar det gå att ta ut 500 kr men inte mer än så. Någon som vet vilket ställe som erbjuder uttag upp mot 5000 kr?

Jag vill att det räknas som köp och inte uttag.

Med tanke på att kreditkort innebär högre transaktionsavgifter än bankkort har jag svårt att se hur du skulle hitta en näringsidkare som är villig att medge större uttag utan att sedelbunten du får ut saknar 5-10% av uttagsvärdet. Du får väl fråga dig om den summan är värd de poäng du tjänar in via kort"köpet". Fast det finns väl en tråd om iZettle och hur man "tar betalt av sig själv" via en kortläsare till smartphone, som också innebär procentbaserad avgift på beloppet.

http://www.businessclass.se/kreditkort/2648-izettle-tar-nu-diners-club-amex.html

Dessutom bryter det väl mot avtalet med kortutgivaren, skulle jag tro. Vet i alla fall att man inte får köpa saker för att sedan lämna tillbaka dem bara för att få ut kontanter.

/LinuxSam

LinuxSam skrev:Dessutom bryter det väl mot avtalet med kortutgivaren, skulle jag tro. Vet i alla fall att man inte får köpa saker för att sedan lämna tillbaka dem bara för att få ut kontanter./LinuxSamKlicka för att utvidga...

Får och får. De flesta affärer som medger återköp kräver ju kvitto om det är återköp på ett kreditkortsköp. Annars är det ju affären som går med förlust pga transaktionsavgiften de betalar till kortföretaget.

TheFlyingDutchman skrev:Jag vill att det räknas som köp och inte uttag.Klicka för att utvidga...

Det lär inte gå så värst bra. Om du känner någon som har en firma som tar kort kan du säkert lösa det mot att du betalar hans omkostnader på 2-5% beroende på kort. Men detta bryter mot avtalet du har med kreditkortsutgivaren, så bli inte sur om du blir av med ditt kort.

På willeys kan man ta ut max exakt 500 kr över det exakta beloppet, handlar du för 9:90 så be dem ta det på 509.90 för att det ska fungera. Du kan även i vissa fall be dem ta det på 509:50 så tjänar du lite på avrundningen med. Det går inte på det avrundade beloppet de vill att du ska betala med kort att lägga till 500 kr. (510 kr går alltså inte om man handlar för 9:90, även om de kommer slå in att du ska betala 10 kr om du betalar med kort i normalfallet)

På coop kan man på några kort ta det på upp till 5 000 kr i vissa fall har jag hört men har aldrig provat så vet inte.

På Ica kan man ta ut upp till 2000 kr med ett swedbank kort.

Men på ICA och COOP kommer det att räknas som uttag. Inte som köp. Det är i alla fall min erfarenhet.

/LinuxSam

mry skrev:På willeys kan man ta ut max exakt 500 kr över det exakta beloppet, handlar du för 9:90 så be dem ta det på 509.90 för att det ska fungera. Du kan även i vissa fall be dem ta det på 509:50 så tjänar du lite på avrundningen med. Det går inte på det avrundade beloppet de vill att du ska betala med kort att lägga till 500 kr. (510 kr går alltså inte om man handlar för 9:90, även om de kommer slå in att du ska betala 10 kr om du betalar med kort i normalfallet)På coop kan man på några kort ta det på upp till 5 000 kr i vissa fall har jag hört men har aldrig provat så vet inte.På Ica kan man ta ut upp till 2000 kr med ettswedbank kort.Klicka för att utvidga...

Det kommer att räknas som uttag och inte köp (om jag inte är helt ute och cyklar).

Om någon sitter i kassan och tar beloppet 509,50 istället för 509,90 så gör han/hon väldigt fel. Köp på kort ska aldrig avrundas i kassan utan vara på exakt summa, köp med kontanter avrundas av förklarliga skäl.

Precis som du säger, om gränsen är att man kan ta ut 500 kronor extra så kan man inte ta ut 500,01 kronor extra på kortet.

palmen skrev:Det kommer att räknas som uttag och inte köp (om jag inte är helt ute och cyklar).Om någon sitter i kassan och tar beloppet 509,50 istället för 509,90 så gör han/hon väldigt fel. Köp på kort ska aldrig avrundas i kassan utan vara på exakt summa, köp med kontanter avrundas av förklarliga skäl.Precis som du säger, om gränsen är att man kan ta ut 500 kronor extra så kan man inte ta ut 500,01 kronor extra på kortet.Klicka för att utvidga...

Det står köp + uttag i terminalen men det räknas som köp. Åtminstone med BA kortet.

palmen skrev:Nu jobbar jag inte för ICA eller COOP men det låter konstigt tycker jag. Om det nu är så är det ju bra för "oss" om inte annat.Klicka för att utvidga...

Det är bara kolla i kortwebben så ser du att det jag skriver stämmer. Efter att du gjort ett köp + uttag givetvis.

Nu har jag ju inte BA visa. Har dock för mig att med SAS Mastercard så får man inte några poäng för kontantuttaget.

Homer skrev:Med SAS mastercard också, på ICA, Coop, Systembolaget mfl.Klicka för att utvidga...

Poäng har det blivit och något sånt här brev har jag heller aldrig fått (sista gången var fö när det var trippelpoäng)

mry skrev:Jag tror att ICA banken numera skickar med den där informationen till de som ansvarar för ditt kort men har inte gjort det förut. Jag fick ett brev av SEB där de sa att man inte fick ta ut pengar när man handlade på ICA för ett tag sen.Jag tog ut pengar för ett tag sen när jag handlade på ica med mitt GE moneybank kort och där vart det ingen avgift för uttag på kortet och de har inte klagat på det ännu iaf, men på det kortet får man ju inga poäng så det lönar sig inte. Jag vet att man kan ta ut pengar när man handlar på pressbyrån med ICA Mastercard kortet utan avgift med så ni som har kort som får avgiften får gärna testa hur det blir på t.ex. pressbyrån där man med kan ta ut pengar när man handlar.Edit: En sak slog mig just om man t.ex. köper lotter eller spelar på ATG vid den disken som säljer korv och så i stan tar de ut pengar på kortet i ICA kassan och flyttar det till den andra kassan, är detta då ett uttag eller ett giltigt köp på kortet?Klicka för att utvidga...

Helt korrekt Homer. Sen att vissa andra kreditkortsföretag kan ha andra regler är saksamma. Så länge BA/SAS m.fl fungerar och vi får våra Avios/poäng så är vi nöjda. Och för att återgå till topic.

Känner du till något ställe som erbjuder mer än 500 kr?

Homer skrev:Får du inte med BA Visa heller.Klicka för att utvidga...

TheFlyingDutchman påstår annorlunda.

Huruvida det stämmer eller ej har jag ingen möjlighet att kontrollera men tycker det verkar konstigt om man skulle få poäng för de extra cash man tar ut.

palmen skrev:TheFlyingDutchman påstår annorlunda.Huruvida det stämmer eller ej har jag ingen möjlighet att kontrollera men tycker det verkar konstigt om man skulle få poäng för de extra cash man tar ut.Klicka för att utvidga...

Nej du missförstår mig. Jag och Homer menar samma sak. Det vill säga att det räknas som köp om du handlar en vara och även tar ut pengar. Då blir det köp + uttag i terminalen ingenting annat. Men det räknas fortfarande bara som köp hos BA och du får poäng.

Back