Simon skrev:Fel kvarter i Durban i Sydafrika var ingen trygg känsla, speciellt med tanke på hur andra man träffade skrämde upp en så gott de kunde. Hotellpersonalen tipsade vid incheckning om att inte lämna hotellet efter solnedgången...Klicka för att utvidga...
jumbooze skrev:Sao Paolo by night, full fart i bilen och sket i ljussignalernaKlicka för att utvidga...
Håller med!Moco skrev:Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.Klicka för att utvidga...
Jag håller helt med dig om att många säger att Sao Paulo är en grymt farlig stad och att man blir rånad så fort man sätter sin fot utanför flygplatsen. Däremot så känns det som en annan ytterlighet att känna sig mer osäker i en svensk stad än i Sao Paulo. Efter att ha diskuterat just detta med ett antal lokalbor, så finns det ju helt klart ställen i Sao Paulo man inte går ut från på samma sätt man gick in.Moco skrev:Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.Klicka för att utvidga...
Detta var dock 2001 men mina kollegor satt på hotellrummet och lyssnade på helikopterjakt och maskingevärseld härom året...Moco skrev:Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.Klicka för att utvidga...
Jag har inte upplevt några problem, men det är väl som i alla större städer. Det finns kriminalitet och det är alltid rånrisk i vissa områden...Jonas C skrev:Hur är det med säkerheten i Athen? Har hört att det är mycket kriminalitet runt stadskärnan, som ett resultat av finanskrisen. Kan man känna sig trygg i centrum under nattetid?Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:I ekonomiklass...Skämt åsido.Mer eller mindre alla städer har områden där man inte känner sig jättebekväm.I USA körde vi igenom Newark vid ett tillfälle och, nej, det kändes inte speciellt säkert.I Europa har jag främst känt olustkänslor i närheten av vissa järnvägsstationer samt i gamla stan i Barcelona. Men rör man sig målmedvetet och inte uppför sig alltför mycket som turist brukar gå bra.Klicka för att utvidga...