Vilken bonusprogram för att lättast behålla Guld inom Star Alliance?

samet

New member
Nu får man erkänna sin okunskap.

Som Diamond hos SAS i massa år, så har man ju aldrig kollat på de andra FF programmen.



När det nu är dags att lämna *A, vilket program är det då lättast att behålla Guld?



Jag, likt många andra har nappat på Statusmatch till Senator hos Milies & More, men inser ju att jag inte kommer kunna behålla Senator efter 1,5år.



Således, vart når jag lättast Guld inom *A därefter?



Uppskattar att jag gör 5-10 flygningar i eco med LH-gruppen inom Europa. 2-4 flyg i biz med Thai longhaul. Eventuellt något enstaka med Turkish.



Är det någon FF där det skulle räcka till Guld?
 
samet skrev:Uppskattar att jag gör 5-10 flygningar i eco med LH-gruppen inom Europa. 2-4 flyg i biz med Thai longhaul. Eventuellt något enstaka med Turkish.Klicka för att utvidga...
Att tänka på med LH-gruppen är att exempelvis Eurowings inte är med i Star Alliance, något som jag fann som ett gissel som Eurobonus Guld. I så fall är MM Senator absolut att föredra.

För bara 5-10 flygningar kanske det också är bättre att satsa på priority pass, eventuellt lägga om några till annan allians där du har status etc.
 
Nu har jag ingen jätteerfarenhet alls, men vad jag har HÖRT så är det lätt att behålla status hos Turkish. I alla fall enklare än att uppnå det första gången. Har en bekant som nämnde att han gör en långflygning (ToR) i business för att behålla *A Gold.
 
Det resmönstret räcker med råge för att behålla Aegean Gold, utan att behöva åka extra resor till Grekland om du gör 2 tor till Thailand i Business.
 
erik2000 skrev:Är lite inne på att kanske göra det. Exakt hur många flights (med vilken bokningsklass) är det som behövs?Klicka för att utvidga...


Först 2 A3 flights till Silver sen 4 flights till Guld = 6 totalt (alla bokningsklass förutom award) och 36000 miles som du kan lätt få med TG. Sen när du blir guld är det superlätt att behålla (4 A3 flights och 12000miles)



Utan A3 flights tror jag nog du kan glömma eftersom de kräver 70k miles för att komma upp till Guld och behålla det varje år när de flesta i star kräver bara 50k.



TK är också intressant om du kan matcha från M&M så slipper du Grekland.
 
Låt mig börja med att säga att jag inte är någon expert på Aegeans program. Noterade dock att t ex P klass (billigaste business) på Lufthansa gruppen och liknande inte ger poäng alls enligt nya tabellen. Någon med erfarenhet?
 
mylabel skrev:Först 2 A3 flights till Silver sen 4 flights till Guld = 6 totalt (alla bokningsklass förutom award) och 36000 miles som du kan lätt få med TG. Sen när du blir guld är det superlätt att behålla (4 A3 flights och 12000miles)Utan A3 flights tror jag nog du kan glömma eftersom de kräver 70k miles för att komma upp till Guld och behålla det varje år när de flesta i star kräver bara 50k.TK är också intressant om du kan matcha från M&M så slipper du Grekland.Klicka för att utvidga...
All right! Låter ju spontant OK.

Så 6 stycken flights med Aegan i vilken bokningsklass som helst? Och dessa 36.000 miles, de kan jag samla ihop på vilken annan *Abolag som helst?



Jag reser inom eEropa i economy i stort sett varje helg. Ett par long hauls om året, också i economy. Känns som att det borde gå att styra 6 flights till A3 och kanske toppa upp LH efter att M&M går ut där i feb 2026.
 
erik2000 skrev:All right! Låter ju spontant OK.Så 6 stycken flights med Aegan i vilken bokningsklass som helst? Och dessa 36.000 miles, de kan jag samla ihop på vilken annan *Abolag som helst?Jag reser inom eEropa i economy i stort sett varje helg. Ett par long hauls om året, också i economy. Känns som att det borde gå att styra 6 flights till A3 och kanske toppa upp LH efter att M&M går ut där i feb 2026.Klicka för att utvidga...


Om du reser inom Europa i stort sett varje helg kan du väl satsa helt på Miles and More?



Du behöver 2000 poäng för att uppnå Senator på Miles and More. En tor i eco ger 20 poäng per ben, med byte då (vilket jag antar det blir, om du inte stannar i Frankfurt eller någon av de andra hubbarna) 80 poäng per resa. Det ger alltså att du behöver resa 25 gånger vilket du klarar lätt om du reser varje helg. 1000 av poängen behöver dock vara inom Lufthansagruppen men om du ändå flyger med dem spelar det ju ingen större roll.
 
Jag har räknat på det där också, men att köra det fullt ut med LH blir tufft. Kommer nog bli en del SAS också. 2 år kvar till LTG. Blir till att hålla två bollar i luiften samtidigt här. Därför var jag lite inne på att bara köra ett Aegan-ryck en helg och sen toppa upp med de miles som behövs i annat *A-bolag under året.



I och med att jag 100% satsat på SAS fram tills nu, så är jag ny till att räkna i miles. Således är jag lite osäker på vad det innebär i praktiken att flyga ihop 36.000 miles?
 
erik2000 skrev:Jag har räknat på det där också, men att köra det fullt ut med LH blir tufft. Kommer nog bli en del SAS också. 2 år kvar till LTG. Blir till att hålla två bollar i luiften samtidigt här. Därför var jag lite inne på att bara köra ett Aegan-ryck en helg och sen toppa upp med de miles som behövs i annat *A-bolag under året.I och med att jag 100% satsat på SAS fram tills nu, så är jag ny till att räkna i miles. Således är jag lite osäker på vad det innebär i praktiken att flyga ihop 36.000 miles?Klicka för att utvidga...


Ah, okej, jag trodde du helhjärtat skulle vara kvar i Star Alliance.



Du får kolla på gcmap.com och räkna lite i de relationerna du brukar flyga. Exempelvis är sträckan ARN-CPH 340 miles, men flygbolagen har olika minimiantal miles de ger och olika multiplikatorer, exempelvis får du ofta dubbel eller trippel mängd miles om du flyger business och ofta straff på de billigaste ekobiljetterna där du bara tjänar 1/4 av mängden miles.



Någon annan kan säkert svara på exakt hur Aegean räknar och hur andra bolag krediterar dit.
 
När du väl kvalificerat dig till guld på Aegean är det ju en barnlek att behålla guldet. 4 segment med Aegean och totalt 12 000 miles är nog "bäst i klassen". Dessutom får du 4 upgrade vouchers som A3 gold, så de fyra segmenten kan du boka i ekonomi och åka business (tillgängligheten brukar vara god). Att åka Aegean är heller ingen uppoffring - de håller en hög nivå på sin service ombord (ett av få flygbolag som t o m serverar en enklare varm måltid i ekonomi inom europa).
 
majoren skrev:När du väl kvalificerat dig till guld på Aegean är det ju en barnlek att behålla guldet. 4 segment med Aegean och totalt 12 000 miles är nog "bäst i klassen". Dessutom får du 4 upgrade vouchers som A3 gold, så de fyra segmenten kan du boka i ekonomi och åka business (tillgängligheten brukar vara god). Att åka Aegean är heller ingen uppoffring - de håller en hög nivå på sin service ombord (ett av få flygbolag som t o m serverar en enklare varm måltid i ekonomi inom europa).Klicka för att utvidga...
Jag har varit Aegean Gold länge (ända sedan BD*G blev BA-status). Det var då A3*G brukade förnyas automatiskt med noll flygning. Men på senare år har Aegean höjt kravet på grundkvalifikationer. Jag tror att Aegean återigen kommer att höja kravet på att förnya A3*G-status också. Förmodligen inom de närmaste 12-15 månaderna om inte ens tidigare.
 
guwonder skrev:...Jag tror att Aegean återigen kommer att höja kravet på att förnya A3*G-status också. Förmodligen inom de närmaste 12-15 månaderna om inte ens tidigare.Klicka för att utvidga...
Det är ju inte jättelänge sedan (1:e juni 2023) de höjde kraven på de som inte flyger 4 segment med Aegean, från 24000 miles till 70000 miles.
 
Jag har lite samma fråga som trådstartaren.

Flyg cirka 10 gånger per år t/r till Malta i LH Business. Det är mao 40 flygningar, men alla inom Europa.

Det räcker mig inte över Points som behövs för att behålla Senator inom LH tyvärr.



Frågan är då, är det smartare att kreditera LH Biz (alla bokningsklasser) till något annat program för att kunna behålla *A Guld på den vägen?
 
Krotan skrev:Jag har lite samma fråga som trådstartaren.Flyg cirka 10 gånger per år t/r till Malta i LH Business. Det är mao 40 flygningar, men alla inom Europa.Det räcker mig inte över Points som behövs för att behålla Senator inom LH tyvärr.Frågan är då, är det smartare att kreditera LH Biz (alla bokningsklasser) till något annat program för att kunna behålla *A Guld på den vägen?Klicka för att utvidga...
Du kommer ju dock vara väldigt nära Senator då varje resa ger 160 QP och du behöver 2000QP.

Om några av resorna går att få till med två stopp på vägen så är du ju hemma.



Det som saknas är 400 points och de kan du flyga in på annat sätt om du har andra resor än just med LH.
 
Back
Top