Senaste nytt

Vilket/vilka kort med spend på 700-1000k per år

Om 80% av din spend är i utländsk valuta så skulle jag satsa på Gold Rewards. Boosten kan likställas med 2for1 vouchern. Är man bunden till skollov så är EuroBonus i princip omöjligt med tanke på att släppen sker så oförutsägbart. Satsa på Avios och Finnair/Qatar. Sällan man hittar 4 platser i business. Finnair går ibland, annars boka två i business och två i premium. Qatar går att lösa 4 platser om man bokar flexi awards som kostar dubbla priset i Avios.

Om man byter till Elite från Gold Rewards får man väl en signup bonus till. Så byt i Augusti och spendera 300k på Elite för 2 vouchers. Sedan efter ett år och ytterligare 2 vouchers byt tillbaka till Gold rewards.
Ha SAS Premium master card hela tiden.

Jag har lite liknande situation och kör tre kort. Om du har 80% spend i utländsk valuta så kan det vara värt det även om du tänker satsa på Eurobonus. Jag gillar också att man på så vis håller fler dörrar öppna genom att man kan skicka över till avios. Tänk dock på att överföringen tar några dagar, vilket kan vara nervöst om man hittat platser man vill ha.

Jag kör följande:
Amex Points Plus -> Köp i utländsk valuta
Amex Elite -> Köp i SEK
MC Premium -> Köp där Amex inte accepteras

Jag kör samma setup även om jag nog kommer nedgradera till Platinum till ett Gold rewards senare.

Att ha lite Avios i bakfickan kan vara bra då ni förmodligen ändå kommer behöva dela upp er då 4 platser ibland kan vara svårt. Då kan ni ex kör 2/3 bonusplatser via EB och 1/2 platser via Avios. Det ökar ju tillgängligheten en del. Går ju att ta någon värvning då och då via Plat då det ändå går föra över till EB om det skulle behövas, blir ju ofta liknande antal poäng.

Idag kör jag bara med bankens kort, så helt wasted spend.

Börjar från noll med krediten, men jag har tidigare haft amex och minns att de då var generösa med kreditutrymme. Har för mig att jag fick 15-20% av årsinkomsten? I så fall är det inga problem att rymma spenden inom det.
Ja, det är oftast inga problem med Amex gällande kredit. Även om du mot förmodan får en lite lägre kredit först så är det bara höra av sig till support för att tillfälligt höja. Det kan ha 6mån innan man kan höja krediten permanent dock.

Notera också att du kan bara få välkomst/värvningsbonus om du inte haft Amex-kort senaste 12-mån.

Ja, det är oftast inga problem med Amex gällande kredit. Även om du mot förmodan får en lite lägre kredit först så är det bara höra av sig till support för att tillfälligt höja. Det kan ha 6mån innan man kan höja krediten permanent dock.

Notera också att du kan bara få välkomst/värvningsbonus om du inte haft Amex-kort senaste 12-mån.
Fick 200k kredit automatiskt direkt på ansökan (angav bara årsinkomst mm). Så verkligen inga problem :)

Om man byter till Elite från Gold Rewards får man väl en signup bonus till. Så byt i Augusti och spendera 300k på Elite för 2 vouchers. Sedan efter ett år och ytterligare 2 vouchers byt tillbaka till Gold rewards.
Ha SAS Premium master card hela tiden.
Smart

Kanske blir det upplägget. Ska räkna på om SAS mc är värt det eller jag bara kör bankens som backup.

Så vilket kort valde du?

Toppen