Senaste nytt

Vilket/vilka kort med spend på 700-1000k per år

Vänta så bör det komma någon kampanj, max inom någon månad gissar jag. 45k med invite just nu vilket är standard.
Tack! Om det ”bara” är 15k som skiljer jämfört med kampanjen motsvarar ju det 75k spend vilket betyder att det inte är värt att vänta mer än en månad på en kampanj. Frågan är om det kommer en inom så snar framtid när de nyss kört en.

Tack! Om det ”bara” är 15k som skiljer jämfört med kampanjen motsvarar ju det 75k spend vilket betyder att det inte är värt att vänta mer än en månad på en kampanj. Frågan är om det kommer en inom så snar framtid när de nyss kört en.
Sant, med hög spend kan det ju vara värt att signa upp tidigare. 60k är ”standardkampanj” och vid bättre kampanjer har det varit 80k+. Utan att veta gissar jag att nästa kampanj kommer senast i mars-april. Går säkert att gräva i det och se när tidigare års kampanjer legat i tid även om det inte är någon garanti. :)

Vill du ha mer flexibilitet och kunna växla till framförallt Avios så kör på Gold Rewards, eller Platinum Points Plus om du anser att övriga förmåner med Platinum är intressanta. Brukar vara kampanjer för Platinum samtidigt som för Elite.

Sant, med hög spend kan det ju vara värt att signa upp tidigare. 60k är ”standardkampanj” och vid bättre kampanjer har det varit 80k+. Utan att veta gissar jag att nästa kampanj kommer senast i mars-april. Går säkert att gräva i det och se när tidigare års kampanjer legat i tid även om det inte är någon garanti. :)

Vill du ha mer flexibilitet och kunna växla till framförallt Avios så kör på Gold Rewards, eller Platinum Points Plus om du anser att övriga förmåner med Platinum är intressanta. Brukar vara kampanjer för Platinum samtidigt som för Elite.
Känner inte att förmånerna är så mycket värda för mig som småbarnslivet ser ut nu :)
Så det är i så fall Gold Rewards för flexibilitet och 500kr billigare avgift per månad. Dessutom obegränsad livstid på poängen, innan växling.

Men med Elite kommer såklart 2st 2-4-1 som är värda mycket, särskilt om man delar upp på två bokningar.
Och då kanske vänta 2-3 månader på kampanj eller köra igång direkt.

Många parametrar..

Känner inte att förmånerna är så mycket värda för mig som småbarnslivet ser ut nu :)
Så det är i så fall Gold Rewards för flexibilitet och 500kr billigare avgift per månad. Dessutom obegränsad livstid på poängen, innan växling.

Men med Elite kommer såklart 2st 2-4-1 som är värda mycket, särskilt om man delar upp på två bokningar.

Många parametrar..

Ett tips kan vara att använda denna sida och sedan uppskatta hur mycket poäng du får samt hur mycket det krävs för att växla Amex MR->Avios eller Eurobonus tex för att bestämma vilket kort du ska köra med. Vänta på kampanj, de kommer även höja årsavgiften för Elite vilket gör att det antagligen kommer en ny kampanj strax.

Jag har lite liknande situation och kör tre kort. Om du har 80% spend i utländsk valuta så kan det vara värt det även om du tänker satsa på Eurobonus. Jag gillar också att man på så vis håller fler dörrar öppna genom att man kan skicka över till avios. Tänk dock på att överföringen tar några dagar, vilket kan vara nervöst om man hittat platser man vill ha.

Jag kör följande:
Amex Points Plus -> Köp i utländsk valuta
Amex Elite -> Köp i SEK
MC Premium -> Köp där Amex inte accepteras

Vad har du för kort idag? Om inte AMEX är det inte säkert att du kan få tillräcklig hög kreditgräns på ett nytt AMEX för den spend som du har. Har tidigare hört att de har en max gräns under första året. Skulle vara värt att försöka kolla upp det i förväg på något sätt, särskilt om din spend är inte en jämn 100k per månad. Har du 30k en månad och 150k nästa behöver du en kreditgräns på 150k (och du måste hålla koll på att betala av ditt saldo långt innan sista betalningsdag.

Men det är nog samma problem med ett helt nytt MC eller VISA. Vad använder du idag för den spend du har?

Vad har du för kort idag? Om inte AMEX är det inte säkert att du kan få tillräcklig hög kreditgräns på ett nytt AMEX för den spend som du har. Har tidigare hört att de har en max gräns under första året. Skulle vara värt att försöka kolla upp det i förväg på något sätt, särskilt om din spend är inte en jämn 100k per månad. Har du 30k en månad och 150k nästa behöver du en kreditgräns på 150k (och du måste hålla koll på att betala av ditt saldo långt innan sista betalningsdag.

Men det är nog samma problem med ett helt nytt MC eller VISA. Vad använder du idag för den spend du har?
Idag kör jag bara med bankens kort, så helt wasted spend.

Börjar från noll med krediten, men jag har tidigare haft amex och minns att de då var generösa med kreditutrymme. Har för mig att jag fick 15-20% av årsinkomsten? I så fall är det inga problem att rymma spenden inom det.

Många parametrar..
Med din spend så hinner du få två vouchers med Elite även om du väntar ganska många månader på en bra sign-up bonus. Skaffa ett SAS MC Premium direkt för att börja dra in poäng, det ger lika många poäng som Elite vid köp i utländsk valuta (dock lägre antal nivåpoäng men de är kanske inte viktiga för dig) och alltid bra med ett MC på ställen som inte tar amex. Är väl en liten sign-up bonus på MC också dessutom :)

edit: sen får du kanske räkna lite på vad du "förlorar" på i valutaväxlningsavgift jämfört med kort som är mer förmånliga gällande det.

Idag kör jag bara med bankens kort, så helt wasted spend.

Börjar från noll med krediten, men jag har tidigare haft amex och minns att de då var generösa med kreditutrymme. Har för mig att jag fick 15-20% av årsinkomsten? I så fall är det inga problem att rymma spenden inom det.
Kan ju börja med SAS MC Standard och sen uppgradera till premium (När du väl fått Standard-kortets välkomstbonus, så får du bägge)

Toppen