Virgin Atlantic business - liten varning för coffin class...

jete

New member
Hej!



Hittade inte detta snabbt när jag själv sökte, så tänkte att det kan hjälpa andra.



Som många säkert märkt är tillgängligheten på biljetter i business ganska bra hos Virgin nu i Skyteam.



Virgins nya säten (neo-modellerna) är absolut trevliga, de har ofta vettiga lounges, och bar-area är lite kul.



Så varför en varning?



1. Virgin är ökända för att byta kärror på sina sträckor i tid och otid och på kort varsel; hittar många liknande upplevelser vid snabb googlingar och själv varit med om det.



2. Vidare är Virgin ökända för att ha en rejält utdaterad produkt på 787 och a330-300, med öknamnet "coffin class".



Coffin class är en gammal fiskbens-layout där man sitter riktade mot varandra i smala säten och med mycket insyn och obefintlig förvaring. Inga riktiga eluttag. Inget gratis wifi. Man kan fortfarande ligga ner, men IMO är produkterna inte ens jämförbara, särskilt om man är medel eller större.



Dra några googlingar och skapa er en egen bild, men känner att detta nog är något som folk vill ha koll på. Jag själv kommer att försöka använda poäng och pengar hos andra bolag framöver (hade varit rosenrasande om jag köpt en business biljett och behövde arbeta / få bra sömn).



Kanske inte fullt lika hemskt som när ln-rkp sattes in short notice på ett nattflyg, men inte mycket bättre.



Sammanfattningsvis: även om du bokat en bra biljett med bra produkt, så finns det stor risk att virgin byter kärra på kort varsel och ger dig en helt annan upplevelse.



Kort sista tips: Om ni får en coffin class flight, knip en plats till vänster i planet, så att ni har en vägg istället för flera människor rakt framför er. Gärna långt fram så ni ej störs av baren eller premium.
 
Jete skrev:Hej!Hittade inte detta snabbt när jag själv sökte, så tänkte att det kan hjälpa andra.Som många säkert märkt är tillgängligheten på biljetter i business ganska bra hos Virgin nu i Skyteam.Virgins nya säten (neo-modellerna) är absolut trevliga, de har ofta vettiga lounges, och bar-area är lite kul.Så varför en varning?1. Virgin är ökända för att byta kärror på sina sträckor i tid och otid och på kort varsel; hittar många liknande upplevelser vid snabb googlingar och själv varit med om det.2. Vidare är Virgin ökända för att ha en rejält utdaterad produkt på 787 och a330-300, med öknamnet "coffin class".Coffin class är en gammal fiskbens-layout där man sitter riktade mot varandra i smala säten och med mycket insyn och obefintlig förvaring. Inga riktiga eluttag. Inget gratis wifi. Man kan fortfarande ligga ner, men IMO är produkterna inte ens jämförbara, särskilt om man är medel eller större.Dra några googlingar och skapa er en egen bild, men känner att detta nog är något som folk vill ha koll på. Jag själv kommer att försöka använda poäng och pengar hos andra bolag framöver (hade varit rosenrasande om jag köpt en business biljett och behövde arbeta / få bra sömn).Kanske inte fullt lika hemskt som när ln-rkp sattes in short notice på ett nattflyg, men inte mycket bättre.Sammanfattningsvis: även om du bokat en bra biljett med bra produkt, så finns det stor risk att virgin byter kärra på kort varsel och ger dig en helt annan upplevelse.Kort sista tips: Om ni får en coffin class flight, knip en plats till vänster i planet, så att ni har en vägg istället för flera människor rakt framför er. Gärna långt fram så ni ej störs av baren eller premium.Klicka för att utvidga...


Ja, det är inte den bästa businessprodukten. Jag skrev om denna med typ identiska varningar. För två år sen tror jag.



Virgin är för övrigt det enda bolag där jag lämnade kvar mitt amenity kit på planet. Eller ja, det var det enda bolaget, numera är SAS där också med sina otroligt fula och oanvändbara påsar.
 
Sittkomforten är inte den bästa, men man har betydligt mer plats när man sover i denna layout.



Som sagt tidigare, välj rätt sida!
 
Mr Planning skrev:Sittkomforten är inte den bästa, men man har betydligt mer plats när man sover i denna layout.Som sagt tidigare, välj rätt sida!Klicka för att utvidga...


Om man inte är lång. Fötterna sticker ut i gången och du blir påkörd/påsprungen konstant.
 
Hachans skrev:Om man inte är lång. Fötterna sticker ut i gången och du blir påkörd/påsprungen konstant.Klicka för att utvidga...


Jag är lång, och det hände inte en enda gång.

Sängen är dessutom bredare än hos många andra flygbolag.



Hade flugit runt dagligen i 10 dagar, väldigt sjuk, så jag kraschade och sov kanske av ren utmattning.



Ser fram emot att få prova Virgin igen.
 
Flög detta hem från MLE för 2-3v sen, som jag skrev i annan post hade jag ju extremt låga förväntningar men tyckte inte det var så farligt. Såklart mycket mer insyn än i nya kabiner men gott om plats främst vid huvuddelen. Hade inte heller problem med längden (är 193cm) eller att de sprang på fötterna.
 
Hachans skrev:Ja, det är inte den bästa businessprodukten. Jag skrev om denna med typ identiska varningar. För två år sen tror jag.Virgin är för övrigt det enda bolag där jag lämnade kvar mitt amenity kit på planet. Eller ja, det var det enda bolaget, numera är SAS där också med sina otroligt fula och oanvändbara påsar.Klicka för att utvidga...
Då får jag be om ursäkt - missade det helt!




Mr Planning skrev:Jag är lång, och det hände inte en enda gång.Sängen är dessutom bredare än hos många andra flygbolag.Hade flugit runt dagligen i 10 dagar, väldigt sjuk, så jag kraschade och sov kanske av ren utmattning.Ser fram emot att få prova Virgin igen.Klicka för att utvidga...
Jag som lång hade väldiga problem med detta. Fick inte plats på längden hur jag än gjorde, fick inte plats med fötterna innan "stoppet" och var svårt att ligga böjd pga sätets konstiga vinkel / böjning. Blev då fötterna mot gången, och blev konstant påkörd, trots att huvudet låg pressat mot "väggen". Övervägde att be om en plats i premium istället när det var dags att sova, men blev aldrig så.




Emil123 skrev:Flög detta hem från MLE för 2-3v sen, som jag skrev i annan post hade jag ju extremt låga förväntningar men tyckte inte det var så farligt. Såklart mycket mer insyn än i nya kabiner men gott om plats främst vid huvuddelen. Hade inte heller problem med längden (är 193cm) eller att de sprang på fötterna.Klicka för att utvidga...
Svarade ovan gällande längd. Någon cm längre än dig.
 
Jag flög på natten på en 787 och sov väldigt gott (186 cm). Så för nattflyg blir det tummen upp.
 
Om man ska åka ett sällskap, är det ändå bättre boka platser på rad på vänstra sidan då för att undvika främlingar rätt i ansiktet? Kan man prata eller ha någon form av socialt ihop om man sitter på rad till vänster?
 
Resenarengot skrev:Om man ska åka ett sällskap, är det ändå bättre boka platser på rad på vänstra sidan då för att undvika främlingar rätt i ansiktet? Kan man prata eller ha någon form av socialt ihop om man sitter på rad till vänster?Klicka för att utvidga...


Ja, det absolut bäst att boka vänster. Man kan prata ganska enkelt mellan sätena ändå eftersom de är så låga.
 
Emil123 skrev:Ja, det absolut bäst att boka vänster. Man kan prata ganska enkelt mellan sätena ändå eftersom de är så låga.Klicka för att utvidga...
Stort tack, bokade 5A,6A,7A,8A,9A för 5 PAX. Låter det som bäst val? (alla är lediga) Tänkte man inte ville vara längst fram pga toalett, servering osv och inte heller längst back pga baren?
 
Resenarengot skrev:Stort tack, bokade 5A,6A,7A,8A,9A för 5 PAX. Låter det som bäst val? (alla är lediga) Tänkte man inte ville vara längst fram pga toalett, servering osv och inte heller längst back pga baren?Klicka för att utvidga...


Om du kan hade jag nog bokat 1A och nedåt eller tvärtom så man i alla fall har ”ryggen fri” på ett hål. Vi satt på 3A, 4A och stördes inte direkt av något framifrån, serveringen sker därifrån. Finns det ens toalett där framme? Är väl bara där bak?
 
Fler och nya säten i C och PE och lite andra förändringar på gång




Its Boeing 787-9 fleet will undergo complete cabin refurbishment, introducing increased premium cabins from 2028, with design inspired by the A330neo
Starting Q3 2026, ten A330neo aircraft will join the fleet with larger premium cabins; six Retreat Suites, 48 Upper Class, and 56 Premium seats
Following the successful launch of the LAX Clubhouse, the airline will invest in Clubhouses at London Heathrow and New York JFK


https://corporate.virginatlantic.co...own-virgin-atlantic-a-premium-experience.html
 
Back
Top