Vy Tåg tar över nattågen till norra norrland from 13/12 2020

Resenaren55 skrev:och det är ju det som är tråkigt att om det blir driftstörningar så kunde SJ täcka upp med sina egna lok och vagnar men vilket numera (förmodligen) inte kommer att gå pga att Vy tåg är operatör och inte äger tågen. Samma sak med Norrtåg som har haft mycket problem med fordonsbrist och där Vy tåg också är operatör.Klicka för att utvidga...
Är det inte norrtåg som har haft problem med att tågen inte klarar snö, kyla och viltkollisioner? Ingen bra kombination om man opererar i landets norra del. Dessutom fins kritik om att man strandsatt resenärer utan information eller ersättningstransport, när norrtåg ställt in avgångar för resenärer som väntat på tågbyte.
 
Jönsson skrev:Är det inte norrtåg som har haft problem med att tågen inte klarar snö, kyla och viltkollisioner? Ingen bra kombination om man opererar i landets norra del. Dessutom fins kritik om att man strandsatt resenärer utan information eller ersättningstransport, när norrtåg ställt in avgångar för resenärer som väntat på tågbyte.Klicka för att utvidga...


Norrtåg har upphandlat driften av Vy. Precis som SL upphandlat driften av pendeltågen av MTR.
 
Fast det är väl bara Göteborg-Jämtland som återinförs ?

Tåget Göteborg-Stockholm-Umeå-Luleå läggs ju ner helt om jag förstått det hela rätt ?



/ TT
 
TasselT skrev:Fast det är väl bara Göteborg-Jämtland som återinförs ?Tåget Göteborg-Stockholm-Umeå-Luleå läggs ju ner helt om jag förstått det hela rätt ?/ TTKlicka för att utvidga...
Det är korrekt uppfattat

SJ backar – kör nattåg från Göteborg och Malmö | Aftonbladet



Enligt vad jag har läst så har Vy tåg vunnit upphandlingen för nattågen Stockholm-Narvik/Luleå

Och dagstågs trafiken mellan Luleå-Narvik alltså det som nu är SJ intercity.

Vy tar över nattågstrafiken igen - VY Tåg AB
 
TasselT skrev:Fast det är väl bara Göteborg-Jämtland som återinförs ?Tåget Göteborg-Stockholm-Umeå-Luleå läggs ju ner helt om jag förstått det hela rätt ?/ TTKlicka för att utvidga...
Det är ju bättre än inget... Läste även att Vy ska undersöka om de kan köra från Göteborg också, så helt kört är det väl inte än för den sträckan..



Edit: Göteborg- norra norrland går inte via Stockholm dock, det går via Örebro till Sundsvall
 
ekf skrev:Edit: Göteborg- norra norrland går inte via Stockholm dock, det går via Örebro till SundsvallKlicka för att utvidga...


Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det var i Sundsvall man kopplade om tågen som kom söderifrån mot övre Norrland och Jämtland. Det är en strategi för att fylla tågen när det inte är högsäsong. Det har väl nämnt här att man för flera år sedan även körde Göteborg övre Norrland via Stockholm. Som passagerare från Göteborgshållet kan jag leva med detta, så länge som jag slipper byta 22.43 i Stockholm.
 
henrik l skrev:Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det var i Sundsvall man kopplade om tågen som kom söderifrån mot övre Norrland och JämtlandKlicka för att utvidga...
Korrekt, jag åkte Skövde-Duved t&r så sent som i nyårshelgen. Halva tåget går åt Luleå/Duved norrut och Göteborg/Stockholm söderut.


henrik l skrev:Det har väl nämnt här att man för flera år sedan även körde Göteborg övre Norrland via Stockholm. Som passagerare från Göteborgshållet kan jag leva med detta, så länge som jag slipper byta 22.43 i Stockholm.Klicka för att utvidga...
Jag åkte häromåret med Snälltåget Nässjö-Åre, då kommer man till Stockholm runt 23-tiden.. Smidigt att slippa byta, men risken är att återstående passagerare i kupén inte går på förrän där...
 
ekf skrev:Korrekt, jag åkte Skövde-Duved t&r så sent som i nyårshelgen. Halva tåget går åt Luleå/Duved norrut och Göteborg/Stockholm söderut.Jag åkte häromåret med Snälltåget Nässjö-Åre, då kommer man till Stockholm runt 23-tiden.. Smidigt att slippa byta, men risken är att återstående passagerare i kupén inte går på förrän där...Klicka för att utvidga...
Blir lite off topic för den här diskussionen...

Men hur var Snälltåget jämfört med SJ nattåg?
 
Resenaren55 skrev:Men hur var Snälltåget jämfört med SJ nattåg?Klicka för att utvidga...
Helt okej. Den största nackdelen är att de endast har sittvagn och liggvagn, dvs kupé för 6 personer... Det blir rätt så trångt i de kupéerna.

Om prisskillnaden inte är allt för stor så blir det SJ sovvagn (3-bäddskupé) alla dagar i veckan, särskilt som avgångs/ankomsttiderna passar bättre.. särskilt på hemresan söderöver, är inte det minsta sugen på att byta tåg före kl 05 på morgonen när jag betalat för att få sova.
 
Resenaren55 skrev:Blir lite off topic för den här diskussionen...Men hur var Snälltåget jämfört med SJ nattåg?Klicka för att utvidga...


Kanske lite ot, men de senaste gångerna jag åkt till Umeå tjänsten har jag haft egen kupé. Skulle någon gnälla visar jag kalkylen för flyg+hotellnatt om det är så att jag måste vara upp typ vid 9-tiden på fm. Åker man i tjänsten och har en bit till närmaste flygplats är singelkupé, oavsett om det är första- eller andra klass, ett bra alternativ till flyget om man vill utnyttja tiden väl.
 
SJ meddelade idag att man fortsatt kommer bedriva trafik på delar av de "förlorade" linjerna på kommersiella grunder:


Göteborg-Duved (egen trafik)
Stockholm-Umeå (egen trafik)
Göteborg-Umeå (egen trafik)
Genom detta beslut uppstår också en del problematik för VY. SJ hade dels någon vagn som kompletterade de som trafikverket erhöll (= reducerad kapacitet på VY's linje om de inte hittar ersättning) men kanske mest problematiskt är att SJ genom ovan besked behåller sin stationering i Umeå och Gävle (och därmed personal).

VY kommer därmed lida viss fordonsbrist, utsättas för annan konkurrens än tänkt och få betala mycket högre löner (eller andra förmåner) om man ska lyckas locka över personal från SJ.



Trafikverket ryktas ha legat på SJ hårt om att få köpa vagnar, men fått kalla handen. Upphandlingen innehöll bland annat krav på erbjuden komfortnivå (viss andel 1:a klass etc) och där den fysiska kvaliteten skulle garanteras av Trafikverket själva. Nu verkar det dock att de utlyste en upphandling med sådan kravprofil utan att ens ha vagnarna de behövde. Inte heller har de tagit höjd för att personalbrist skulle kunna uppstå om SJ valde att fortsätta kommersiellt...



SJ fortsätter köra nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och... - SJ
 
Vy har tydligen öppnat bokningen, och erbjuder lite nya grejer. Bland annat ska man kunna boka sittplats med seatblock, och kunna boka sittplats och sovplats på samma tåg. Men jag har inte sett att dessa nya features är igång än.
 
Hachans skrev:Vy har tydligen öppnat bokningen, och erbjuder lite nya grejer. Bland annat ska man kunna boka sittplats med seatblock, och kunna boka sittplats och sovplats på samma tåg. Men jag har inte sett att dessa nya features är igång än.Klicka för att utvidga...


Det verkar vara igång. Verkar dock inte ha blivit något av tanken på förlängningen till Oslo (åtminstone är den inte bokningsbar isf).



@011430121 Det var nu information för mig. Tackar för det
 
Hachans skrev:Vy har tydligen öppnat bokningen, och erbjuder lite nya grejer. Bland annat ska man kunna boka sittplats med seatblock, och kunna boka sittplats och sovplats på samma tåg. Men jag har inte sett att dessa nya features är igång än.Klicka för att utvidga...


anledningen till att dessa nya features inte är igång än är för att VY börjar köra nattågen i mitten av dec.
 
Back
Top