Senaste nytt

SAS Amex Premium - SAS Amex Elite

Q : Om jag efter t.ex 13-14 månader nedgraderar mig igen till SAS Amex Premium kortet, då nollställs väl min spend för det året?
Men alla poängen jag samlat in med SAS AmexxElite får jag väl behålla ? ( så dessa kan användas för buisness class med min amex Elite intjänade 2-4-1. voucher).

Q : Om jag efter t.ex 13-14 månader nedgraderar mig igen till SAS Amex Premium kortet, då nollställs väl min spend för det året?
Men alla poängen jag samlat in med SAS AmexxElite får jag väl behålla ? ( så dessa kan användas för buisness class med min amex Elite intjänade 2-4-1. voucher).

Vid kortproduktbyte (oavsett ifall det är nedåt, uppåt eller likvärt) sånollställs spendräkningen mot vouchers. Denna spend räknas på kalenderåret, ska tilläggas för tydlighet.

Har du intjänat voucher redan så påverkas detta inte.

Läst runt lite nu här och där av och det verkar som att en del menar att själva grejen med poängintjäning är för Buissness eftersom poängen får högst ”värde” då och då krävs Elitekortet.
Men en del tycker det är är ok med samla poäng för flyga economy eller economy plus( el liknande) och då stannar på det billigare Amex Premium kortet.

Läst runt lite nu här och där av och det verkar som att en del menar att själva grejen med poängintjäning är för Buissness eftersom poängen får högst ”värde” då och då krävs Elitekortet.
Men en del tycker det är är ok med samla poäng för flyga economy eller economy plus( el liknande) och då stannar på det billigare Amex Premium kortet.
Rätt bra sammanfattning av hur många resonerar, men det finns en tredje grupp också: De som inte samlar nog med poäng för att resa varje år, men vill göra en resa i business någon gång då och då. Då är det möjligt att optimera och ha premium för det mesta, men sen uppgradera till Elite lagom tid innan det är dags att boka något så att man får ihop en voucher (och sen nedgradera igen därefter).

Men vissa plastbitar kostar rätt mycket pengar
Ja man ska givetvis inte välja en dyrare produkt än man finner lönsam. Men nu var det egentligen bara "mödan" jag kommenterade. Fast visst, ett dyrt kort kan väl anses medföra onödigt stor möda. :confused:

Sen är jag rent personligen rätt missnöjd med dels tillgången på resor och dels att Amex Premium numera bara ger en "halv" voucher, så visst har även jag tappat en del motivation. Sitter just nu rätt still i båten och avvaktar om den ska få styrfart igen eller kapsejsa helt...

Ekonomibiljetter är i 90% av fallen väldigt billiga. Så länge du inte reser på loven och storhelger eller till vissa lite mer avlägsna och udda destinationer så hittar man ofta billiga biljetter på många datum och ofta med kort varsel om man så önskar. Bonusresor i ekonomiklass är för det första orimligt högt prissatta sett till vad biljetter för pengar normalt kostar, likaså är tillgängligheten väldigt begränsad även där. Hade en bonusresa till Asien kostat 25000 poäng istället för 95000, skatterna subventionerats till 1kr och årsavgiften på SAS Amex Premium varit 500kr så hade det varit en annan femma. Som det ser ut just nu är det inte värt mödan att jaga poäng om man ska flyga i ekonomiklass.

I business class lönar det sig fortfarande till en viss utsträckning, men även där är förutsättningen att du reser själv eller som par, kan resa under lågsäsong, kan resa med 2-3 byten per väg, kan övernatta en eller båda vägarna, i vissa fall dubbla övernattningar per sträckning, kan resa inom de närmaste 1-6 månaderna, kan tänka sig att resa till/från närliggande orter och betala vissa delsträckor för pengar. För 98% av populationen är det en omöjlighet.

Rätt bra sammanfattning av hur många resonerar, men det finns en tredje grupp också: De som inte samlar nog med poäng för att resa varje år, men vill göra en resa i business någon gång då och då. Då är det möjligt att optimera och ha premium för det mesta, men sen uppgradera till Elite lagom tid innan det är dags att boka något så att man får ihop en voucher (och sen nedgradera igen därefter).
Varför nedgradera till Amex Premium istället för att hålla sig bort från Amex i 12 månader och få en ordentlig bonus när man hoppar på Amex Elite igen? Har sagt detta till BennyG några gånger men även han verkar ändå vara inne på att växla mellan Amex Premium och Elite, jag förstår inte varför så förklara gärna.

Toppen