Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Snyggare än det gamla men inte fonten

Attachments

• nycomfort (1).png
    nycomfort (1).png
    105,4 KB · Visningar: 132
Intressant upplevelse under veckan. Fick inbjudan att delta i en test av Strawberrys hemsida. Fick en tid och en länk till en Google meeting. Trodde det skulle vara en stor grupp där de visade nya funktioner från en beta site. Jag hade helt fel. 3 deltagare jag, en person från deras webbutveckling och en person från deras loyalitetsprogram (som satt tyst för det mesta).

Startade med lite generella frågor om vad jag tyckte om Strawberry, hur ofta jag bodde, hur jag brukade boka... Nämnde här att bytte till Spenn från gamla bonus programmet var mycket sämre. Fick lite, men väldigt kort kommentar från kille från Loyality program. Sedan fick jag söka upp en boende och genomföra en boka, fram tills sista konfirmering, medan jag delade min skärm och gav feedback om olika saker. Nämnde saker som irriterar mig

1. Måste få epost med kod för att logga in istället för att kunna välja epost/sms
2. Inga kartor som visar alla deras hotell längst en resrutt
3. Svårt att veta i förväg var man kan bo gratis med sina spenn (om man nu någonsin kan tjäna ihop tillräckligt mycket spenn för en gratis natt)
4. Att gratisnätter med 100% spenn kan inte avbokas (svårt att planera långt i förväg)
5. OSV

Det var lyhörda och intresserade, utan att kunna lova någon ändring på något. Diskuterade även hur det var svårt att bränna upp alla sina gamla bonuspoäng med den korta varsel man fick och omöjligheten att boka nätter under 2026, även om man gjorde bokningen under 2025.

Fanns lite tid över på slutet så jag föreslog att jag försökte att göra samma bokning via deras app. Appen, roligt nog, kraschade. Hjälpte inte att starta om.

Allt som allt en intressant upplevelse. Men jag undrar varför jag fick inbjuden. Jag är knappt någon av deras stora kunder. Kommer upp till Gold pga Strawberry Mastercard men det finns säkert många som bor hos dem betydligt oftare.

Fick presentkort för frukost för 2 för att jag ställde upp. Tyvärr bara på Comfort, Quality och Clarion.

Allt som allt en intressant upplevelse. Men jag undrar varför jag fick inbjuden. Jag är knappt någon av deras stora kunder. Kommer upp till Gold pga Strawberry Mastercard men det finns säkert många som bor hos dem betydligt oftare.
Tack för att du tog tid att skriva upp detta, jag tycker allt som har med loyalty och kund-feedback är intressant, speciellt från ett backend-perspektiv: hur man samlar info, av vem, när och så vidare.

Jag är inte överraskad att du blev kontaktad, för de vill ju ha åsikter från bred samling människor: storkunder (är de nöjda eller tvungna att använda Strawberry?), mellanskiktet (hur är resemönstret, kan vi göda dessa till storkunder), småkunder (varför? reser sällan, eller bara sällan med Strawberry?).
Jag tror du är specifikt intressant för du har kreditkortet vilket visar ett intresse för kedjan, men det syns inte på antalet stays. Kanske de ville får reda på hur de kan konvertera dig oftare till sina hotell, istället för att bara vara ett sätt att nyttja kortets poäng och status.
Att bara fråga nöjda/vana kunder ger inga bra förbättringsförslag, för att säga det förenklat.

Tack för att du tog tid att skriva upp detta, jag tycker allt som har med loyalty och kund-feedback är intressant, speciellt från ett backend-perspektiv: hur man samlar info, av vem, när och så vidare.

Jag är inte överraskad att du blev kontaktad, för de vill ju ha åsikter från bred samling människor: storkunder (är de nöjda eller tvungna att använda Strawberry?), mellanskiktet (hur är resemönstret, kan vi göda dessa till storkunder), småkunder (varför? reser sällan, eller bara sällan med Strawberry?).
Jag tror du är specifikt intressant för du har kreditkortet vilket visar ett intresse för kedjan, men det syns inte på antalet stays. Kanske de ville får reda på hur de kan konvertera dig oftare till sina hotell, istället för att bara vara ett sätt att nyttja kortets poäng och status.
Att bara fråga nöjda/vana kunder ger inga bra förbättringsförslag, för att säga det förenklat.
Du är nog absolut så. Men det kändes som om målet var att förbättra deras web. Då kanske bättre med en kund som använder deras webb oftare än jag gör. Men köper helt att man vill prata med en bred grupp av kunder.

Du är nog absolut så. Men det kändes som om målet var att förbättra deras web. Då kanske bättre med en kund som använder deras webb oftare än jag gör. Men köper helt att man vill prata med en bred grupp av kunder.
Tyvärr är det så att någon som ofta använder deras webb kanske blivit blind för bristerna. Jobbar en del med UI/UX och vi blir ofta frågade att titta på nåt man utvecklat en stund för att få nya ögon på det, de som byggt det är redan för vana.
Och dessutom är det bra att ta in någon som bokar med andra, för att tipsa om smarta lösningar som de kanske inte själv tänkt på!

Man kan också tänka sig att de mäter "konverteringsgrad" (typ hur många besök eller sökningar det går på en lyckad bokning) och att medlemmar som "ofta" avbryter en bokning kan vara intressanta att följa upp.

I onsdags fick jag också erbjudande om mötet, fanns bara tider på tordagen och då hade jag inte möjlighet.

Jag har väl dom senaste åren haft runt 20 nätter per år, - bara privata nätter.

Något som jag upptäkt sista tiden att det går att få fram en matris med kostnad per natt månadsvis för respektive hotell.
Det tycker jag var klart intressant och eftertraktat.

Toppen