Jannes
Medlem
Tipset är att t.ex. han söker upp 5 platser först och går vidare i flödet så att han är nästan klar. Men inte betalat. Då borde systemet ha blockat 5 platser. Då kan du söka samma avgång och ser ifall det finns 3 platser till samma pris. Om det inte gör det, avbryter han bokningen. Ingen risk där.Det jag menar är mer så här: vi sitter bredvid varandra med varsin dator. Jag ser 3 platser och han ser 5 platser på samma avgång, vi fyller i våra uppgifter och klickar ”boka” samtidigt. Sedan går min bokning igenom, men hans fastnar – t.ex. för att systemet under tiden hinner ”inse” att det inte finns 5 platser kvar i samma klass.
Eller så får han plötsligt bara upp Flexible medan jag precis hunnit boka Semi-Flexible, och då skulle deras biljetter bli 30–50 000 dyrare. I ett sådant läge hade vi hellre backat och tittat på en annan dag/avgång – men då har ju redan min bokning gått igenom. Det är just det scenariot jag oroar mig för.
Ursäkta att jag ställer så många frågor, men det här är ett utlägg på 250–300k för mig och jag är rädd för att göra fel.
Problemet är att om det finns 7 platser till det pris ni hittar, så kommer ena familjen ändå behöva betala för nästa fare class, då sen sista biljetten är dyrare.
Så även om ni hade kunnat söka 8 platser, så finns en risk att ni aldrig hade hittat de billigaste biljettklasserna.
Vad gäller billigaste business-classen (non-flex), så kan det bero på att du sökt på så många passagerare att det inte finns tillräckligt många platser i just den bokningsklassen. Då erbjuds du inte alternativet.