Senaste nytt

Turkish: nekad 8 personer på samma bokning – och delad betalning?

Det jag menar är mer så här: vi sitter bredvid varandra med varsin dator. Jag ser 3 platser och han ser 5 platser på samma avgång, vi fyller i våra uppgifter och klickar ”boka” samtidigt. Sedan går min bokning igenom, men hans fastnar – t.ex. för att systemet under tiden hinner ”inse” att det inte finns 5 platser kvar i samma klass.

Eller så får han plötsligt bara upp Flexible medan jag precis hunnit boka Semi-Flexible, och då skulle deras biljetter bli 30–50 000 dyrare. I ett sådant läge hade vi hellre backat och tittat på en annan dag/avgång – men då har ju redan min bokning gått igenom. Det är just det scenariot jag oroar mig för.

Ursäkta att jag ställer så många frågor, men det här är ett utlägg på 250–300k för mig och jag är rädd för att göra fel.
Tipset är att t.ex. han söker upp 5 platser först och går vidare i flödet så att han är nästan klar. Men inte betalat. Då borde systemet ha blockat 5 platser. Då kan du söka samma avgång och ser ifall det finns 3 platser till samma pris. Om det inte gör det, avbryter han bokningen. Ingen risk där.

Problemet är att om det finns 7 platser till det pris ni hittar, så kommer ena familjen ändå behöva betala för nästa fare class, då sen sista biljetten är dyrare.
Så även om ni hade kunnat söka 8 platser, så finns en risk att ni aldrig hade hittat de billigaste biljettklasserna.

Vad gäller billigaste business-classen (non-flex), så kan det bero på att du sökt på så många passagerare att det inte finns tillräckligt många platser i just den bokningsklassen. Då erbjuds du inte alternativet.

Det är ett realistiskt scenario, då ni vill boka upp en hyfsat stor del av businesskabinen. Men ni borde väl kunna söka på 8 personer mha Google Flights eller liknande, som en extra check i förväg?

Jag börjar luta åt att rekommendera att du anlitar en seriös resebyrå, eftersom du har så många specifika önskemål. Några tips har kommit i tråden, annars finns ju tex Ticket som är en gammaldags resebyrå som många reseovana använder. Det finns säkert gott om andra.
Tack för alla tips jag fått i tråden, verkligen uppskattat.
Planen är att boka om några veckor när alla datum har släppts – har sett tidigare år att det brukar vara som billigast ungefär 10 månader innan avresa.

Det här visade sig vara betydligt krångligare än jag trodde från början.

Det är ett realistiskt scenario, då ni vill boka upp en hyfsat stor del av businesskabinen. Men ni borde väl kunna söka på 8 personer mha Google Flights eller liknande, som en extra check i förväg?
Verkar som Google Flights inte hittar mer än 4 business platser på Turkish, hur jag än vrider och vänder på den sträckan. Byter jag till Economy går det bra.

På Amex travel gjorde jag precis en provbokning i nästa månad och det gick bra "visserligen i ekonomi bara och turkarna dök upp direkt"
Ändrade till business och LH samt BA kom upp, turkarna hade väl slut på platserna.

Två saker att tänka på.
På Amex kan man inte boka så långt fram i tiden idag utan man får allt vänta en månad till (330 dagars regeln)

Ni kan bara knappa in 4 vuxna som reser. 5 går inte. MEN 4 barn kan man knappa in också upp till 17 års ålder. Det var ju trots allt 4 barn som skall med där den äldsta var 15 år!!!!
Jag hänger inte riktigt med i vad du menar här.

Menar du att jag ska logga in på Amex/Amex Travel och söka flyg där istället (och boka via dem)? Har faktiskt aldrig testat att använda Amex på det sättet, så jag är lite osäker på hur du tänkt. Ska kolla upp. TACK

Tipset är att t.ex. han söker upp 5 platser först och går vidare i flödet så att han är nästan klar. Men inte betalat. Då borde systemet ha blockat 5 platser. Då kan du söka samma avgång och ser ifall det finns 3 platser till samma pris. Om det inte gör det, avbryter han bokningen. Ingen risk där.

Problemet är att om det finns 7 platser till det pris ni hittar, så kommer ena familjen ändå behöva betala för nästa fare class, då sen sista biljetten är dyrare.
Så även om ni hade kunnat söka 8 platser, så finns en risk att ni aldrig hade hittat de billigaste biljettklasserna.

Vad gäller billigaste business-classen (non-flex), så kan det bero på att du sökt på så många passagerare att det inte finns tillräckligt många platser i just den bokningsklassen. Då erbjuds du inte alternativet.
Tack för tipset!

Ska testa att dela upp sökningen/bokningen nu – kanske går det att få ena familjen i den allra billigaste bokningsklassen i alla fall, så blir det en liten besparing där.

Jag hänger inte riktigt med i vad du menar här.

Menar du att jag ska logga in på Amex/Amex Travel och söka flyg där istället (och boka via dem)? Har faktiskt aldrig testat att använda Amex på det sättet, så jag är lite osäker på hur du tänkt. Ska kolla upp. TACK
kolla inlägg nr 35 där jag nämner att American Express har sin egna resebyrå och klicka på länken!!

Det som förvånar mig mest är att man inte verkar kunna ringa Turkish och få hjälp att lägga upp bokningen, ungefär som en vanlig resebyrå gör. Eller är det jag som missförstått – borde jag kanske mejla dem och fråga i stället?
Det tror jag nog du kan göra. Men de kommer då kräva att du betalar hela bokningen med ett och samma kort.

Fixa ett konto på Expertflyer så slipper du gissa hur många platser det finns tillgängligt på flyget och priskategorin. Ska du betala för 8 business så är det värt att ta kostnaden för Expertflyer.

Toppen