Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Finns det SAS-flighter som är exkluderade från *A poängsystem? Jag tänker på tex wetlease och liknande. Flög SK4634 (CHQ-OSL) i O vilket ska ge 100% till A3. Biljetten säger "Trafikeras av Scandinavian Airlines" och jag kan inte se något som skulle vara fel, men SK vill inte lämna ifrån sig några poäng.

intuition skrev:Finns det SAS-flighter som är exkluderade från *A poängsystem? Jag tänker på tex wetlease och liknande. Flög SK4634 (CHQ-OSL) i O vilket ska ge 100% till A3. Biljetten säger "Trafikeras av Scandinavian Airlines" och jag kan inte se något som skulle vara fel, men SK vill inte lämna ifrån sig några poäng.Klicka för att utvidga...

SAS Charter (som SAS själv inte säljer) linjer är nog exkluderade.

intuition skrev:Finns det SAS-flighter som är exkluderade från *A poängsystem? Jag tänker på tex wetlease och liknande. Flög SK4634 (CHQ-OSL) i O vilket ska ge 100% till A3. Biljetten säger "Trafikeras av Scandinavian Airlines" och jag kan inte se något som skulle vara fel, men SK vill inte lämna ifrån sig några poäng.Klicka för att utvidga...

Wetleases påverkar aldrig intjäning.

På sas hemsida står det

Flights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights and operated by an SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights on behalf of SAS, you'll earn Basic or Extra points and in some rare cases no points.

Men många flyg i de här nummerserierna är inte alls codeshares.

Så om det är en biljett såld visa sas.se, flyget är trafikerat av SK, i en klass som ger poäng så ska man utan undantag kunna räkna med poäng i vilket *A program som helst?

intuition skrev:På sas hemsida står detFlights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights and operated by an SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights on behalf of SAS, you'll earn Basic or Extra points and in some rare cases no points.Men många flyg i de här nummerserierna är inte alls codeshares.Klicka för att utvidga...

Nyfiken, har du några exempel?

intuition skrev:Så om det är en biljett såld visa sas.se, flyget är trafikerat av SK, i en klass som ger poäng så ska man utan undantag kunna räkna med poäng i vilket *A program som helst?Klicka för att utvidga...

Nja, om det inte är codeshare utan flygs av SK, så kan du utgå från att den bokningsklass biljetten anger är den som gäller. Om denna bokningsklass sedan ger poäng eller inte, är en helt annan fråga.

Visst är det så att jag förlorar mina poäng om jag inte har någon aktivitet på kontot under 1 års tid?

Min senaste aktivitet var 6 Oktober 2013. Måste alltså kreditera minst en flygning före det datumet för att inte förlora poängen och statusen?

Fick skriva detta i word och kopiera in. Vad har ni gjort med forumet? Att skriva en mening på 25 ord tar seriöst 10 minuter. Drygt att man ska behöva skriva allt i word/anteckningar och sedan kopiera.

ARN-BRU-ATH-LCA

LCA-ATH-ARN

Är det 22.000 poäng eller 25.000 poäng för denna redemption?

ARN-BRU är ju SK men med A3 flygnummer.

Andreas Eriksson skrev:Visst är det så att jag förlorar mina poäng om jag inte har någon aktivitet på kontot under 1 års tid?Min senaste aktivitet var 6 Oktober 2013. Måste alltså kreditera minst en flygning före det datumet för att inte förlora poängen och statusen?Klicka för att utvidga...

Kan du inte köpa lite miles eller hitta något annat som genererar lite? Det är ju annars standarsättet att få miles att inte bli av med dem... (Dock osäker på om det funkar så hos Aegean)

Andreas Eriksson skrev:Fick skriva detta i word och kopiera in. Vad har ni gjort med forumet? Att skriva en mening på 25 ord tar seriöst 10 minuter. Drygt att man ska behöva skriva allt i word/anteckningar och sedan kopiera.Klicka för att utvidga...

Jotack - det är vi flera som upplever. Just nu har jag själv inte supermycket lag, men tillräckligt för att det ska vara störande.

agehall skrev:Kan du inte köpa lite miles eller hitta något annat som genererar lite? Det är ju annars standarsättet att få miles att inte bli av med dem... (Dock osäker på om det funkar så hos Aegean)Klicka för att utvidga...

Jag har några resor i September, får kreditera ett litet ben till A3 bara så är det grönt.

Lagget är extremt för mig. Får skriva i word just nu.

När jag klickar CTRL + V så tar det 5 sekunder innan texten blir inkopierad så till och med det är ju ett irritationsmoment.

Andreas Eriksson skrev:Visst är det så att jag förlorar mina poäng om jag inte har någon aktivitet på kontot under 1 års tid?Min senaste aktivitet var 6 Oktober 2013. Måste alltså kreditera minst en flygning före det datumet för att inte förlora poängen och statusen?Klicka för att utvidga...

Hittar ingen information om detta på hemsida. det enda jag hittar är

If a Blue or Gold Member has not flown for at least once within a period of thirty six (36) months from the date of his/her last registered and Account-validated flight, then his/her Card and Account will be automatically inactivated and cannot be used for any purpose (mileage accrual or redemption) for a period of 12 months.Klicka för att utvidga...
Själv har jag inte haft någon aktivitet på mitt konto de senaste 15 månaderna och har fortfarande min miles och min guld status. Jag borde kanske se till att slänga in en flygning snart...

agehall skrev:Kan du inte köpa lite miles eller hitta något annat som genererar lite? Det är ju annars standarsättet att få miles att inte bli av med dem... (Dock osäker på om det funkar så hos Aegean)...Klicka för att utvidga...

Fungerar inte så på A3. Endast flyg räknas, BIS.

(Undantaget då kanske DB tåg resor som har flygnummer - vissa tyska bolag säljer anslutningståg på detta vis).

Visst är det så att jag förlorar mina poäng om jag inte har någon aktivitet på kontot under 1 års tid?...Klicka för att utvidga...
Det beror på hur man ser det. Nivåpoäng är alltid giltiga i 1 år från resp flygdatum. Du kan inte rädda poäng genom att addera en flygning till. Enda sättet att rädda poäng är att uppnå nästa nivå, eftersom poängen då låses in. Du kan alltså bara förlora de nivåpoäng som du tjänat in sedan senast uppnådda nivå.

Menar du bonuspoäng är det däremot så att de är giltiga så länge du har en nivå och ditt konto är aktivt. Du behöver då göra minst en poänggrundande flygning inom 36 månader.

intuition skrev:Fungerar inte så på A3. Endast flyg räknas, BIS.(Undantaget då kanske DB tåg resor som har flygnummer - vissa tyska bolag säljer anslutningståg på detta vis).Klicka för att utvidga...

Även för att hålla liv i poäng? Det brukar ju vara transaktioner som räknas då...

agehall skrev:Även för att hålla liv i poäng? Det brukar ju vara transaktioner som räknas då...Klicka för att utvidga...
Reglerna säger tydligt att det måste vara ett flyg. Men dessa tåglinjer har flygnummer och brukar (hörsägen) fungera som flyg även vad gäller poäng.

Ja, tåglinjer som säljs som flyg brukar fungera för att få en "flight" utan att man reser sträckan. Jag har inte jättebra koll på M&B, men om du nu säger att man måste kreditera en flight, så är det säkert så.

Inlägg från: Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd | Sida 5 | BusinessClass.se

hakansamuelsson skrev:Hej,Är det någon som kan hjälpa mig? Jag skulle vilja uppnå Aegean Guldstatus så snart som möjligt. I slutet av november i år så skall jag åka till Shanghai. Jag väljer mellan en Premium ekonomi med SAS eller en Businessbiljett med Turkish. Vilken biljett kommer ge mig mest poäng hos Aegean? Någon som vet?Klicka för att utvidga...
Svar till din fråga är, SAS Plus (A, J, Y, S, B, P = 200%) är bättre än Business class hos Turkish Airlines (J = 100%, C, D, K = 150%) ur intjäningsaspekt.

Aegean Airlines | Earn Miles för SAS

Aegean Airlines | Earn Miles för Turkish Airlines

Back