Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Intressant fråga, är i liknande läge själv.



Min första åtgärd var att skaffa status med SAS under 4x kampanjen för att kunna fundera på framtiden i lugn och ro. Men du har helt rätt att det börjar ticka på med att besluta om Aegean.

Nu tror jag att jag ändå vill förnya Aegean, och eftersom det mesta är annorlunda nu krävs ny strategi.



SAS plus har bara varit en del av mixen för mig. Har oftast haft någon business flight till Asien med något star bolag, och sedan fyllt på med lite SAS. Jag har normalt inte flugit 4 segment A3 utan samlat minst 24k miles inom star.



Nu lär jag definitvt behöva 4 segment. Jag hoppas i och för sig på någon kampanj, typ en 2x tier miles som de körde förra året. Det skulle underlätta. Jag hoppas också på prispress på deras business kabin som ger 250%, minimum 2500 miles. Tidigare i år var det kanon-fina priser från tex LHR och FRA. (Jag hade ett par sådana biljetter som tyvärr fick fimpas pga pandemi.
 
Samma sits här. Jag siktar på 4 ben, men utgår från LHR så brukar finnas gott med alternativ. Har ju dessutom 4 uppgraderingsvouchers så blir nog en trevlig avstickare.



Som backup har jag SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium, så jag snabbt kan flyga in ett EBG om så behövs.
 
Jag fick ett email från Aegean idag där det står:

"Upgrade your Basic account until 29/11/2021 and earn x6 miles!



Once you upgrade to Miles+Bonus, you get immediately: 6,000 award miles + 1,000 tier miles"



Förstår någon vad de menar? Vad är ett "Basic account"?
 
Basic är väl någon utan status?



Jag kollade med en basic medlem som fått mailet, men länken går till en sida som just nu ger fel 404. Så det är lite oklart vad den här uppgraderingen avser.
 
Den som nyregistrerar sig till M & B får 6000 +1000 (aldrig varit medlem)



Men vi som är medlemmar och bokar innan 29/11 får en bonus på 6x award miles på flyg från 14/1 ända farm till 29/10/2022

OBS! Resan får inte ombokas, då försvinner bonusen. Borde inte gälla tidtabellsändringar.
 
Budgetresenär skrev:Jag fick ett email från Aegean idag där det står:"Upgrade your Basic account until 29/11/2021 and earn x6 miles!Once you upgrade to Miles+Bonus, you get immediately: 6,000 award miles + 1,000 tier miles"Förstår någon vad de menar? Vad är ett "Basic account"?Klicka för att utvidga...




upload_2021-11-26_21-59-59-png.123857





Så en resa T/R CPH-ATH i Economy Flex ger 15 000 miles och räcker till att förnya Gold!?
 
Nej det gör det tyvärr inte. Merparten av dom milen är award. T/R CPH-ATH i Flex ger knappt 5.000 Tier miles och då kan det saknas 4.000 mil samt två A3 segment också om man inte flugit något och krediterat till M & B.



Basic är en person som registrerat sig hos Aegean men aldrig gått med i Miles och Bonus.

Tittar du mer noggrant på din skärmdump så kommer du märka det också på punkten där det står "1.000 welcome miles"
 
Någon som vet hur det här med kuponger och uppgraderingar fungerar och hur lyckosamma har ni varit?

Tyckte det var rätt så krångligt och med oklara svar och det slutade med att de kunde ställa mig på väntelistan och de skulle återkomma.

Frågade när är det bäst att ringa, en månad innan eller sex månader, men det var inget vettigt svar jag fick.
 
Chansen för uppgradering är betydligt större om man ringer i ett tidigt skede.

Den nya väntelistan som funnits i ett par år tycker jag är väldigt bra.

Jag fick själv ett flyg uppgraderat från den listan bara någon dag innan jag skulle flyga per automatik.



Innan väntelistans era var jag surare än ättika efter en flygning där jag inte fick igenom min kupong uppgradering.

Kvällen innan gjorde jag en "dummie booking" och såg att det fanns gott om plats i business.

Ringde in och försökte växla in min sista kupong men det fanns ju absolut inga platser kvar!!

Till och med på den grekiska flygplatsen gjorde jag ett tappert försök vid incheckning utan någon större framgång.



Väl ombord började jag koka av ilska när jag märkte att det satt en enda person i business.

Det var ju inte så svårt att se det eftersom jag satt på rad 2 och guldmedlemmar fick per automatik platserna längst fram.

Jag försökte till och med med en kabin uppgradering eftersom jag på ett tidigare flyg hade fått en voucher på ett gratis flyg eftersom det saknades "business kabin" på det flyget. Inte ens att försöka växla in den vouchern hade några framgångar.



Om en dryg vecka hade jag tänkt göra en "Gold run" för att plocka in mina segment och semestra någon dag också.

Jag har fortfarande inte ringt in och uppgraderat utan gör det strax innan och tar vad jag får i uppgraderingar helt enkelt.

Har en full flex som tur är med tanke på hur snabbt läget kan ändras på bara någon dag i dagsläget.
 
Själv ringde jag åtta månader i förväg och hela processen tog väl dryga 10 minuter. Fick ett mail efteråt som jag inte riktigt fattar. Står inget om någon väntelista i det. Får hoppas på det bästa då resan är i juni och uppgraderingen kanske sker dagen innan eller liknande. Ditt exempel tyder mer på slumpen. Man blir inte uppgraderad även om man kan se att det finns lediga platser. Kanske ska jag kolla på om det finns bonusplatser de avgångarna för att förstå hur de tänker. Hm!?!?!?
 
Jag har förtvivlat försökt hitta något sätt att förnya mitt guldkort, men det är inte lätt om man inte vill betala extra för dyrare bokningsklasser. Men, några "sweetspots" har jag hittat:

1. Flyga SAS longhaul eller till medelhavet/Kanarieöarna/Svalbard och Plusgrada till SAS Plus.

2. Avianca-biljetter i bokningsklass S eller W, (100% intjäning). Exempel: LAX-BOG via SJO (3503 miles) enkel resa för ca 1000 SEK.

3. Swiss-biljetter i bokningsklass W eller S (50% intjäning). Exempel: BCN-ZRH-GRU (6502 miles) t o r för ca 4200 SEK.

4. Copa-biljetter i bokningsklass A (50% intjäning). Exempel: MIA-PTY-CNF (2140 miles) enkel resa för ca 1300 SEK.

5. TAP brukar till och från ha businessclass-deals i J-klass som ger 200% intjäning. T ex erbjöd de tidigare MAD-LIS-GRU för ca 10 000 SEK och Skandinavien-MIA också för runt 10 000 SEK.

Alla priserna hittades med Kayak.se och de var de billigaste bland sökresultaten. Fyll gärna på om ni hittar andra billiga sträckor som ger relativt mycket miles, gärna som går att kombinera med en SAS-longhaul med separata biljetter.
 
Budgetresenär skrev:Jag har förtvivlat försökt hitta något sätt att förnya mitt guldkort, men det är inte lätt om man inte vill betala extra för dyrare bokningsklasser. Men, några "sweetspots" har jag hittat:1. Flyga SAS longhaul eller till medelhavet/Kanarieöarna/Svalbard och Plusgrada till SAS Plus.2. Avianca-biljetter i bokningsklass S eller W, (100% intjäning). Exempel: LAX-BOG via SJO (3503 miles) enkel resa för ca 1000 SEK.3. Swiss-biljetter i bokningsklass W eller S (50% intjäning). Exempel: BCN-ZRH-GRU (6502 miles) t o r för ca 4200 SEK.4. Copa-biljetter i bokningsklass A (50% intjäning). Exempel: MIA-PTY-CNF (2140 miles) enkel resa för ca 1300 SEK.5. TAP brukar till och från ha businessclass-deals i J-klass som ger 200% intjäning. T ex erbjöd de tidigare MAD-LIS-GRU för ca 10 000 SEK och Skandinavien-MIA också för runt 10 000 SEK.Alla priserna hittades med Kayak.se och de var de billigaste bland sökresultaten. Fyll gärna på om ni hittar andra billiga sträckor som ger relativt mycket miles, gärna som går att kombinera med en SAS-longhaul med separata biljetter.Klicka för att utvidga...
En liten varning för Svalbard, test krävs för alla...



"Everyone who travels to Svalbard must present a negative antigen rapid test before departure to Svalbard. The test must not be older than 24 hours. Negative self-test is not valid as documentation."

Covid test when you travel to Svalbard - updated information | Governor of Svalbard



Edit: Även obligatorisk test-on-arrival sedan strax före jul



"Regjeringen har besluttet at personer som ankommer Svalbard, må teste seg for SARS-CoV-2 innen 24 timer etter ankomst. Testen skal være antigen hurtigtest (selvtest). Kravet gjelder også de som er fullvaksinert eller har gjennomgått Covid-19. Dette gjelder fra 19. desember 2021 kl. 24:00. Det skriver Regjeringen i en pressemelding. Sysselmesteren jobber med et system for utdeling av gratis selvtester ved ankomst Svalbard."

Krav om hurtigtest etter ankomst til Svalbard - Longyearbyen lokalstyre
 
Budgetresenär skrev:Jag har förtvivlat försökt hitta något sätt att förnya mitt guldkort, men det är inte lätt om man inte vill betala extra för dyrare bokningsklasser. Men, några "sweetspots" har jag hittat:1. Flyga SAS longhaul eller till medelhavet/Kanarieöarna/Svalbard och Plusgrada till SAS Plus.2. Avianca-biljetter i bokningsklass S eller W, (100% intjäning). Exempel: LAX-BOG via SJO (3503 miles) enkel resa för ca 1000 SEK.3. Swiss-biljetter i bokningsklass W eller S (50% intjäning). Exempel: BCN-ZRH-GRU (6502 miles) t o r för ca 4200 SEK.4. Copa-biljetter i bokningsklass A (50% intjäning). Exempel: MIA-PTY-CNF (2140 miles) enkel resa för ca 1300 SEK.5. TAP brukar till och från ha businessclass-deals i J-klass som ger 200% intjäning. T ex erbjöd de tidigare MAD-LIS-GRU för ca 10 000 SEK och Skandinavien-MIA också för runt 10 000 SEK.Alla priserna hittades med Kayak.se och de var de billigaste bland sökresultaten. Fyll gärna på om ni hittar andra billiga sträckor som ger relativt mycket miles, gärna som går att kombinera med en SAS-longhaul med separata biljetter.Klicka för att utvidga...


Om du dyrt och heligt lovar att inte använda säteskupongen från Köpenhamn till Aten så delar jag med mig något du kan roa dig med under pingsthelgen och nationaldagen. SAS Plus biljetten får du själv leta efter så borde guldet vara i hamn under den helgen.





sk%C3%A4rmbild-103-png.125092
 
E.K skrev:Om du dyrt och heligt lovar att inte använda säteskupongen från Köpenhamn till Aten så delar jag med mig något du kan roa dig med under pingsthelgen och nationaldagen. SAS Plus biljetten får du själv leta efter så borde guldet vara i hamn under den helgen.Visa bifogad bild 125092Klicka för att utvidga...
Kreativt måste jag säga. För egen del behöver jag dock 9000 miles innan 24/5-2022 för att behålla mitt kort. Lite drygt då helgerna efter passar bra för lite flygande.
 
Jag har samma brytpunkt som du och om inget oförutsett händer i dagarna så har jag mitt guld i hamn nu till trettonhelgen.

Här har man chansen att plocka hem nästa guld redan första veckan på perioden.

Jag plockar mina segment till pingsthelgen så har jag nästan 2 år på mig att strö flyga lite för att få ihop resterande mil.
 
Budgetresenär skrev:Jag köpte biljetter på dagens (13 januari 2022) blixtrea:CPH-ATH 400 SEKATH-JKH 271 SEK (Vändande plan)JKH-ATH 102 SEK<2 dagar i Aten>ATH-CPH 400 SEKKlicka för att utvidga...
Några bra exempeldatum för detta? Satt igår och tittade massa för mars-maj men hittade inget som var vettigt.
 
palmen skrev:Några bra exempeldatum för detta? Satt igår och tittade massa för mars-maj men hittade inget som var vettigt.Klicka för att utvidga...
Igår hade blixtrean inte börjat än, den började idag och den gäller bara under februari. Jag brukar hitta datum med Google Flights (välj att bara visa flyg med Aegean och Olympic Airlines) och sedan bokar jag via Kayak.
 
Budgetresenär skrev:Igår hade blixtrean inte börjat än, den började idag och den gäller bara under februari. Jag brukar hitta datum med Google Flights (välj att bara visa flyg med Aegean och Olympic Airlines) och sedan bokar jag via Kayak.Klicka för att utvidga...
Får du då även rätt bokningsklass (med tanke på intjäningen) eller handlar det bara om att åka billigt?
 
Back
Top