ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Hur brukar flygbolagen göra vid nystart från destinationer, flyga in en besättning som varit i Sverige i något dygn o nu tar hand om avgången från Sverige. För det kan väll inte åkt passivt med det här flyget?
 
fred80 skrev:Hur brukar flygbolagen göra vid nystart från destinationer, flyga in en besättning som varit i Sverige i något dygn o nu tar hand om avgången från Sverige. För det kan väll inte åkt passivt med det här flyget?Klicka för att utvidga...
Eftersom den här flighten lär behöva ha dubbelt crew redan som det är för att klara vilan ombord och flygtiden så flygs nog crew in.



I teorin kan man flyga passivt, men då lär halva biz kabinen vart crew. Inte optimalt heller för att verka som en normal människa kan jag tänka mig.



Flygtiden på nattens flight blev 13h10min, parkering längst ut på F piren vid ankomst.


https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot_20250131_063826_flightradar24-jpg.162284/
 
FR24 säger att de är i luften och på väg att vända norrut efter start söderut.



edit: nu vänder de söderut igen.. nåja, de är på väg tillbaka iaf. Men de tror de ska bli två timmar sena till Tokyo?
 
Tomas E skrev:Såg denna korta artikel där de intervjuat ANAs vd som skulle sagt "Vi lovar att vår satsning ska hålla på i tre år. Men det går bra, vi har redan nu en beläggning på 80 procent." Hoppas det stämmer.https://www.travelnews.se/flyg/ana-lovar-att-flyga-pa-arlanda-i-tre-ar/Trots denna optimistiska ton finns fortfarande inga flighter bokningsbara senare än 23 oktober.Klicka för att utvidga...


Hoppas också att det verkligen stämmer, jag flyger gäran ANA på sträckan. Hade varit trevligt om det såldes med anslutning från övriga sverige men det lär väl inte hända nu när SAS kontrollerar typ 100% av inrikesflygen.



Det första jag tänkte när jag läste ovan var "Wow, hur kan ANA ha 80% när Finnair som är välkänt och etablerat på marknaden öppnar 5 linjer från Stockholm och sedan måste lägga ner allt."

Antingen har ANA överdrivit lite eller så är Finnair helt enkelt väldigt dåliga på att välja och sälja rätt rutter från Stockholm.
 
Det mest logiska är att Finnair i så fall misslyckades på den japanska marknaden.

Är det någon som sett passagerarna och kan säga om det är japaner eller inte?
 
Fredrik skrev:Det mest logiska är att Finnair i så fall misslyckades på den japanska marknaden.Är det någon som sett passagerarna och kan säga om det är japaner eller inte?Klicka för att utvidga...
Förlåt, det var inte en äpple-mot-äpple-jämförelse jag gjorde, Japan var inte med i Finnair satsningen. Dvs en möjlighet är att AY valde destinationer som inte säljer från ARN, men då är ju frågan hur de kunde plocka 5 olika destinationer som alla säljer sämre.



För ANA skulle jag tro att det är en ganska stor del japaner. Ren gisning.
 
Aurora/norrsken är stort dragplåster för besökare från Asien just nu. Satt bredvid ett par från Japan på en flygning SIN-CPH som skulle till Kiruna och turista, men nu kan dom flyga dit snabbare med bara ett byte.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Aurora/norrsken är stort dragplåster för besökare från Asien just nu. Satt bredvid ett par från Japan på en flygning SIN-CPH som skulle till Kiruna och turista, men nu kan dom flyga dit snabbare med bara ett byte.Klicka för att utvidga...
Jag har inte läst BC på någon vecka, har SAS lagt ner SK2898 mellan CPH och KRN?

Måste läsa BC mer regelbundet.

.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Aurora/norrsken är stort dragplåster för besökare från Asien just nu. Satt bredvid ett par från Japan på en flygning SIN-CPH som skulle till Kiruna och turista, men nu kan dom flyga dit snabbare med bara ett byte.Klicka för att utvidga...


Cristoffer Cedergren skrev:Detta var innan den linjen startade.Klicka för att utvidga...
Men du skriver nu kan de flyga snabbare med bara ett byte.

Jag får det inte det att gå ihop.
 
intuition skrev:Hoppas också att det verkligen stämmer, jag flyger gäran ANA på sträckan. Hade varit trevligt om det såldes med anslutning från övriga sverige men det lär väl inte hända nu när SAS kontrollerar typ 100% av inrikesflygen.Klicka för att utvidga...
Nyfiken nisse kollade upp det. Finns interline avtal från ANA till SAS (och omvänd). ANAs fares tillåter påbyggnad i sin routing (så länge man flyger långa benet med från Japan eller Korea?!?). Jag antar därmed att du får tillgång till vanliga biljettpriser på SAS. Kollade random vecka i maj, knappt 10tkr för t&r KRN-ARN-HND i ekonomi.
 
011430121 skrev:Men du skrivernu kan de flyga snabbare med bara ett byte.Jag får det inte det att gå ihop.Klicka för att utvidga...
Okej, du kan googla "Is Singapores capital Tokyo?" så får vi se sen//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png



(Dom flög HND-SIN-CPH-ARN-KRN).
 
Back
Top