Återinförda EU-regler på 100 ml vätskebehållare i ALLA säkerhetskontroller från 1 sept -24

Vilket praktfiasko,

Hoppas verkligen detta inte blir verklighet!

Kommer bli galet mkt sämre,

Detta är ju det enda positiva med ”nya Arlanda” enligt mig

Man undrar ju bakgrunden…

henke12 skrev:Vilket praktfiasko,Hoppas verkligen detta inte blir verklighet!Kommer bli galet mkt sämre,Detta är ju det enda positiva med ”nya Arlanda” enligt migMan undrar ju bakgrunden…Klicka för att utvidga...
Säkerhet... Det eller trist tysk/italienskfransk/belgisk byråkrati.

Rapportera gärna tillbaka till forumet hur andra flygplatser med samma utrustning tolkar dessa regler.

Även Storbritannien återinförde begränsningen i mitten av juni, med hänvisning till att de nya maskinerna behöver ytterligare kalibrering för att vara säkra. I UK har iaf myndigheterna sagt att det är ett tillfälligt återinförande, men vad jag vet har inte någon tidsplan uppgetts. EU-beslutet lär väl vara grundat på samma omständigheter som det brittiska...

Skulle vara intressant att veta vem i EU som beslutade detta dvs om det var politiker eller tjänstemän?

Ricci skrev:Skulle vara intressant att veta vem i EU som beslutade detta dvs om det var politiker eller tjänstemän?Klicka för att utvidga...

Detta kan inte bara skyllas på Storbritannien och EU.

Oron är säkerhet och snabbhet vid checkpoints.

Harmonisera till lägsta gemensamma nämnare bland One Stop Security-avtalsländer. https://www.icao.int/Security/SFP/Pages/OSS.aspx

Det här är lite gammalt och nu ofullständigt men det ger och idé:

ec-socialmedia-fallback.png

One Stop Security

The EU's regulatory framework provides for the recognition of security standards applied in a non-EU country where those standards are equivalent to...

favicon.ico

transport.ec.europa.eu

Ricci skrev:Skulle vara intressant att veta vem i EU som beslutade detta dvs om det var politiker eller tjänstemän?Klicka för att utvidga...

Det är lite stökigt, men har själv funderat på hur länge det skulle få lov att skilja sig så radikalt mellan länder och ibland flygplatser i samma länder.

Lite tvetydigt. Max 100ml men måste den tas upp/ur bagaget?

Beslutet innebär att från 1 september 2024 får inga vätskeförpackningar som är större än

100 ml tas med i handbagaget. Elektronik som datorer med mera kan fortsatt ligga kvar i handbagaget när resenärer passerar säkerhetskontrollen.

Mr Basic skrev:Lite tvetydigt. Max 100ml men måste den tas upp/ur bagaget?Beslutet innebär att från 1 september 2024 får inga vätskeförpackningar som är större än

100 ml tas med i handbagaget. Elektronik som datorer med mera kan fortsatt ligga kvar i handbagaget när resenärer passerar säkerhetskontrollen.
Klicka för att utvidga...
Det är uppenbart att de inte vet själva än:

Vi behöver invänta Transportstyrelsens nationella tolkning av EU-beslutet innan vi kan ge besked om hur vi kommer att hantera detta operativt.Klicka för att utvidga...

mylabel skrev:CDG, HEL, AMS bör klara sig eftersom de har andra maskiner. FCO, ARN, MLA och DUB har samma vad jag vet.Klicka för att utvidga...
CPH såg jag har installerat 2 i CPH express och verkar som fler är på G - någon som vet vilket bolag det är som tillverkat dem?

Lynx skrev:CPH såg jag har installerat 2 i CPH express och verkar som fler är på G - någon som vet vilket bolag det är som tillverkat dem?Klicka för att utvidga...
Svarar mig själv:

img_60a4d9493e41194b65904e73e67ecab9.jpg

New CT scanners at Copenhagen Airport can detect explosives and see through electronics | Ingeniøren

Passengers now only need to take off their jackets and empty their pockets. Electronics and liquids can stay in their hand luggage, and they can keep their watches, shoes, and belts on.

img_955da8400ba71d80e4c7f9d62573a7d0.png

ing.dk

”The CT scanner itself is American and supplied by the company Rapiscan. They have also supplied the even larger CT scanners that all checked luggage passes through before it is loaded onto the planes.”

För att jag har inga förpackningar över 100ml och jag flyger oftast inte från flygplatser där du kan ha påsen kvar i väskan oavsett.

På Arlanda tar jag alltid ingången vid gamla T4 då jag kommer med buss och då är det inge idé att knalla bort till T5.

Fredrik skrev:För att?Klicka för att utvidga...

Tråkig utveckling men personligen är det lite för många flygplatser som har kvar begränsningarna så jag (och frun) håller oss alltid till 100ml-reglerna. Det enda som var lite bekvämt på terminal 5 var att slippa ta ut påsen, men hitills tror jag att min väska bara klarat ett par genomkörningar utan att bli utvald för granskning så tidsbesparingen har nog varit negativ än så länge.

Le Monde skriver att det är efter tryck från amerikanerna som kontrollerna införs, då maskinerna under vissa väldigt specifika förutsättningar inte upptäcker sprängämnen tillförlitligt.

Hoppas maskinerna kan fixas, annars har man ju spenderat en massa pengar på värdelösa scanners.

img_5212073a0e17c4217f762cef5b2b6e1e.jpg

Aéroports : les passagers devront de nouveau vider leurs sacs

Sous pression des Etats-Unis, la Commission européenne va obliger les aéroports européens à demander aux passagers de sortir de leurs bagages de cabine les flacons de liquide, malgré l’utilisation de scanners de détection d’explosifs dernier cri.

pwa-180.png

www.lemonde.fr

Back