Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

Ricci skrev:Vem kan tänkas ta över deras flygplan?Klicka för att utvidga...


Om Air Berlin helt lägger ner verksamheten (än är väl inget bestämt) tror jag att Eurowings kommer att expandera rejält och flyger även de A320-familjen.



Kanske kan de ta över en helt del flygplan?
 
Skulle kunna tro att Finnair kunde ta några plan också.



Jo, OneWorld inom Europa börjar bli komplicerat. Inte för att AB varit avgörande för mig, men då jag ofta kvalificerar mig till Finnair status via delvis OW segment, så har AB varit en trevlig möjlighet. Att runda via London känns lite sådär.
 
dino_81 skrev:Om Air Berlin helt lägger ner verksamheten (än är väl inget bestämt) tror jag att Eurowings kommer att expandera rejält och flyger även de A320-familjen.Kanske kan de ta över en helt del flygplan?Klicka för att utvidga...


Det är väl tyvärr det allra troligaste, men så länge man inte hört det 100 % kan man ju hoppas att iaf några av planen/slottarna tas av statusbolag..
 
Det hela kan väl kompliceras av turerna kring nya BER. Hade den varit i drift som planerat hade Lufthansa haft en stor hubb där (även med Long haul om jag minns rätt).



Vad händer med expansionsplanerna i Berlin om man tar över AB?
 
Vad händer med alla mina TopBonus poäng nu??? Sorligt nog försvinner min OW Emerald nu med antar jag (Var det absolut lättaste bolag och få högstatus med).



Någon som har tips om man kan matcha till annat OW bolag? Har Star A* Gold redan så har OW som backup.
 
Agö skrev:Lustigt att det kommer dagen efter att Etihad utökat codeshare med Lufthansa.Etihad / Lufthansa expands European codeshares from August 2017 :: RoutesonlineKlicka för att utvidga...


Ja, man är bra naiv om man inte ser att det pågått trepartsförhandlingar mellan Etihad, Lufthansa och den tyska regeringen ett bra tag för att lösa problemet Air Berlin.



Det är bra för Lufthansa med konkurrens som inte är fullständig konkurrens. Risken är annars att riktig tex irländsk konkurrens dyker upp.
 
dino_81 skrev:Om Air Berlin helt lägger ner verksamheten (än är väl inget bestämt) tror jag att Eurowings kommer att expandera rejält och flyger även de A320-familjen.Kanske kan de ta över en helt del flygplan?Klicka för att utvidga...


Air Berlin flyger redan åt Eurowings så det är nog fullt möjigt.
 
Frågan är hur länge oljebolagen vågar ge kredit till AB för deras tankningar.

Det kan bli så att Kaptenerna måste ha kontanta medel med sig för att genomföra en tankning.
 
Desto större anledning för Lufthansa att se till att Air Berlins avsked sker ordnat.
 
Vet någon när biljetterna vanligtvis börjar försvinna från CheckMyTrip när flygbolaget har gått i konkurs? Brukar det vara inom timmar (efter konkurstillkännagivandet), dagar, veckor eller månader?
 
Fredrik skrev:Desto större anledning för Lufthansa att se till att Air Berlins avsked sker ordnat.Klicka för att utvidga...
Som sagt måste man snarast säkra upp med oljebolagen att de kommer vilja leverera annars kan det gå på timmar innan de får ställa sina flyg på marken. Oljebolagen kan begära ett större förskott, alternativ betalare och som jag skrev tidigare i slutändan kontant betalning per tankning pengar som piloterna får ha med sig.



Edit: Jag gjorde lite IT-jobb för Statoil Aviation för många år sedan där man fick lära sig lite saker.
 
Ryanair klagar till kommissionen och Bundeskartellamt.



"Ryanair has today (15 Aug) lodged competition complaints with the German Bundeskartellamt and the European Commission regarding the obvious conspiracy playing out in Germany between the German Government, Lufthansa and Air Berlin to carve up Air Berlin’s assets, while excluding major competitors and ignoring both EU competition and State Aid rules. Given the fact that the German Government is centrally involved in these manoeuvres, the Bundeskartellamt is likely to struggle to get out of bed. On this basis, and bearing in mind the scale of the market shares and the European implications involved, it is all the more important that the European Commission takes immediate and decisive action.



This manufactured insolvency is clearly being set up to allow Lufthansa to take over a debt-free Air Berlin which will be in breach of all known German and EU competition rules.



Now even the German Government is supporting this Lufthansa-led monopoly with €150m of State Aid so that Lufthansa can acquire Air Berlin and drive domestic air fares in Germany even higher than they already are. German customers / visitors will suffer higher air fares to pay for this Lufthansa monopoly."



Complaints Lodged With German And EU Competition Authorities | Ryanair's Corporate Website
 
Budgetresenär skrev:Vet någon när biljetterna vanligtvis börjar försvinna från CheckMyTrip när flygbolaget har gått i konkurs? Brukar det vara inom timmar (efter konkurstillkännagivandet), dagar, veckor eller månader?Klicka för att utvidga...


En konkurs innebär inte att flygbolaget per automatik avslutar sina flygningar. Än så länge är inget sagt om/när Air Berlin avslutar sim verksamhet.



På rak arm kan jag bara komma på Spanair och Malev som hastigt avslutat sina åtaganden efter konkurs när det gäller större bolag med internationell/interkontinentalt verksamhet.



Sabena (SN Brussles) och Swissair (Swiss) är minns jag inte hur "övergången" till de nya bolagen hanterades.
 
dino_81 skrev:Sabena (SN Brussles)Klicka för att utvidga...
Sabena var riktigt kaosartat i sann belgisk stil. Minns stora och starka protester och polis med vattenkanoner etc. Gick inte över natten men när beslutet om likvidation väl fattades gick det snabbt.
 
Back
Top