Avis (Generell diskussion)

Berglund skrev:Berätta och utveckla gärna vilka andra bolag du känner till som avslöjar sina kampanjer och erbjudanden i förväg.Klicka för att utvidga...


Affärsdrivande bolag brukar avslöja en kampanj i förväg!?! Berätta och utveckla gärna varför de inte brukar göra det. Är du av den uppfattningen att de lanserar först efter att kampanjen avslutats?



Mvh

Ännu drygare
 
På Avis-Eurobonus sidan att det kan ta up till 8v innan poängen kommer från Avis. Är det samma tid för de 1000p man ska få om man betalat med SAS MC Premium?

Ni som tidigare fått poäng kommer de separat eller ihop? Om man saknar poängen från SAS MC Premium är det Avis man skall höra av sig till eller SEB-kort (utgivaren för SAS MC)?
 
Doctor-X skrev:På Avis-Eurobonus sidan att det kan ta up till 8v innan poängen kommer från Avis. Är det samma tid för de 1000p man ska få om man betalat med SAS MC Premium?Ni som tidigare fått poäng kommer de separat eller ihop? Om man saknar poängen från SAS MC Premium är det Avis man skall höra av sig till eller SEB-kort (utgivaren för SAS MC)?Klicka för att utvidga...
Oftast har poängen kommit samtidigt i en klump, daterade den dagen hyrbilen hämtades. För hyra i Sverige har det normalt tagit 7-10 dagar efter återlämnande.

De gånger det saknats poäng, helt eller delvis, har jag tagit det via Avis. Poängen har dykt upp så småningom men då daterade senare än själva hyran vilket gjort uppföljningen lite svårare.

Nu senast blev det en lite längre maildialog med Avis, då jag endast fick 1500 poäng daterade på hyresdagen. Det påstods att han i deras system såg tre poängsummor på den aktuella hyran, 1000 för hyra via SAS-sidan, 500 för min Diamantnivå och 1000 för MC-dealen. Han kunde inte garantera att de skulle komma samtidigt till SAS men att allt såg rätt ut. Cirka en vecka efter mailandet kom det spontant från Avis-agenten en uppdatering, SAS hade bekräftat att det varit strul och att det nu var poäng på väg. Några dagar senare kom de saknade 1000 poängen. Exakt vad som stämmer med var strulet varit är jag lite osäker på, men uppskattade mycket proaktiviteten från Avis. Sen vore det ju klart bäst om det fungerade med automatik från början men hyrbilsbolagen har en bit kvar där verkar det...
 
Tänkte boka hyrbil genom Avis (Rom FCO eller Rom Termini) i slutet av juli (23 juli - 31 juli) för 6 pers och deras billigaste bil för 7 pers kostar 21 000 kronor för 8 dagar? Har inte mycket erfarenhet av biluthyrning men detta låter väldigt väldigt dyrt? Två av deras billigaste bilar går för 2 x 6000 kronor.



Är *A Gold och Eurobonus Gold och därmed kan jag (om jag kommer ihåg rätt) statusmatcha mot ett Avis Presidents Circle. Ingår det inte en weekendhyra då? Kanske går det att köpa till dagar på den gratishyran? Är det något jag missat här eller är det rimliga priser?
 
Migato skrev:Tänkte boka hyrbil genom Avis (Rom FCO eller Rom Termini) i slutet av juli (23 juli - 31 juli) för 6 pers och deras billigaste bil för 7 pers kostar 21 000 kronor för 8 dagar? Har inte mycket erfarenhet av biluthyrning men detta låter väldigt väldigt dyrt? Två av deras billigaste bilar går för 2 x 6000 kronor.Är *A Gold och Eurobonus Gold och därmed kan jag (om jag kommer ihåg rätt) statusmatcha mot ett Avis Presidents Circle. Ingår det inte en weekendhyra då? Kanske går det att köpa till dagar på den gratishyran? Är det något jag missat här eller är det rimliga priser?Klicka för att utvidga...


Transportbilar kan ha ganska udda prissättning och tillgänglighet, och ger inte samma typ av rabatter som vanliga bilar. Det är värt att titta på andra uthyrare och på andra kontor än just vid flygplatsen. Priset du fått är väldigt dyrt.



Fri weekend gäller inte Transportbilar.
 
fcx skrev:Transportbilar kan ha ganska udda prissättning och tillgänglighet, och ger inte samma typ av rabatter som vanliga bilar. Det är värt att titta på andra uthyrare och på andra kontor än just vid flygplatsen. Priset du fått är väldigt dyrt.Fri weekend gäller inte Transportbilar.Klicka för att utvidga...




Tack tänkte inte på att det räknas som en transportbil, även 5 +2 bilar hade ju funkat men det verkar inte finnas tillgängligt. Rekommenderar du någon annan uthyrare i Rom?
 
Migato skrev:Tack tänkte inte på att det räknas som en transportbil, även 5 +2 bilar hade ju funkat men det verkar inte finnas tillgängligt. Rekommenderar du någon annan uthyrare i Rom?Klicka för att utvidga...
Är Avis dyra så kan man alltid titta på Hertz och Sixt, men jag skulle kolla priser på andra kontor än just flygplatsen och jämföra priser.
 
Migato skrev:Är *A Gold och Eurobonus Gold och därmed kan jag (om jag kommer ihåg rätt) statusmatcha mot ett Avis Presidents Circle. Ingår det inte en weekendhyra då? Kanske går det att köpa till dagar på den gratishyran? Är det något jag missat här eller är det rimliga priser?Klicka för att utvidga...
Fri weekendhyra får du efter din tredje hyra under ett år. Den hänger tyvärr inte ihop med att du är president.
 
15.000 kr vill de ha för en 5+2 från London, LHR. en vecka i juli.

Hjärtstannande priser även på mindre klasser.



Även i Alicante var det liknande priser, från 3500 kr för en leksaksbil (panda) i juli.
 
Hej.

Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.

Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.



Nån annan som noterat detta?



Jonas
 
SilverJonten skrev:Hej.Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.Nån annan som noterat detta?JonasKlicka för att utvidga...
Japp, bokade 2 hyror i december men kan inte koppla Preferred numret.
 
SilverJonten skrev:Hej.Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.Nån annan som noterat detta?JonasKlicka för att utvidga...



Tamas skrev:Japp, bokade 2 hyror i december men kan inte koppla Preferred numret.Klicka för att utvidga...


Efter ni gjort bokningen titta på den via den här länken



Modify or Cancel



Klicka på modify så borde det dyka upp en ruta där det står

Wizard number

där det går att lägga in numret
 
SilverJonten skrev:Hej.Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.Nån annan som noterat detta?JonasKlicka för att utvidga...
Bokade några hyror i mars och då kunde jag lägga till medlemsnummret. Testade nu och då saknas den raden... hoppas det är en tillfällig förändring
 
pswe skrev:Bokade några hyror i mars och då kunde jag lägga till medlemsnummret. Testade nu och då saknas den raden... hoppas det är en tillfällig förändringKlicka för att utvidga...


För ca 2 år sedan räckte det med att skriva in efternamn + Avis Preferred nummer så

hämtades övrig information från Preferred kontot, och så är det fortfarande på många

partnersidor, t.ex. Finnair

Homepage



Går man upp en nivå på avisworld.com, ovanför partnersidorna, så är det fortfarande så

Avis Car Rental - Hire a car worldwide



Den försämringen skedde samtidigt som de designade om flera partnersidor (t.ex. SAS, Flying Blue)

"modernare utseende" men framför allt har de lagt in en massa tjat om köp av extratjänster à la Ryanair.



Jag har svårt att tro att de avsiktligt ville göra de omständligare, eftersom huvudargumentet för Preferred

är ju att det ska gå snabbare och smidigare om man är medlem.

Samtidigt har jag svårt att tro att det sker någon förändring om det inte kommer klagomål

Till vem ska man då klaga?

Ett förslag, inte nödvändigtvis det bästa, är de som hanterar Preferred kontona

och har e-postadress: database.se@bsc.avis-europe.com
 
Homer skrev:För ca 2 år sedan räckte det med att skriva in efternamn + Avis Preferred nummer såhämtades övrig information från Preferred kontot, och så är det fortfarande på mångapartnersidor, t.ex. FinnairHomepageGår man upp en nivå på avisworld.com, ovanför partnersidorna, så är det fortfarande såAvis Car Rental - Hire a car worldwideDen försämringen skedde samtidigt som de designade om flera partnersidor (t.ex. SAS, Flying Blue)"modernare utseende" men framför allt har de lagt in en massa tjat om köp av extratjänster à la Ryanair.Jag har svårt att tro att de avsiktligt ville göra de omständligare, eftersom huvudargumentet för Preferredär ju att det ska gå snabbare och smidigare om man är medlem.Samtidigt har jag svårt att tro att det sker någon förändring om det inte kommer klagomålTill vem ska man då klaga?Ett förslag, inte nödvändigtvis det bästa, är de som hanterar Preferred kontonaoch har e-postadress:database.se@bsc.avis-europe.comKlicka för att utvidga...
Efter mitt inlägg igår mailade jag Avis och frågade. Skickade till svenska kundtjänstens adress och fick ett ärendenummer. Återkommer när jag fått något svar.
 
Jag hyrde en bil hos Avis i Kanada i januari i år och bokade då genom hemsidan för AVIS-SAS Eurobonus (Avis & SAS Eurobonus endast 1 dagar hyra.



Enligt villkoren på hemsidan skall man som EBD få 1500p per bokning och sen 1000p om man betalar med sitt SAS Eurobonus Mastercard Premium. Jag i samband med bokning fylldes eurobonusnummer i korrekt och hyran är betald med SAS Eurobonus Mastercard Premium.



Inga poäng kom in och efter 8veckor efterregistrerade jag bokningen. Jag fick då som svar att jag endast var berättigad 500p + 500p:


We inform you that 500 base points and 500 bonus points were added to the mentioned rental. The points will be reflected on your account within 6-8 weeks.After checking your case, we inform you that the 2000 bonus points cannot be added to the rental as the contract does not meet the requirements of the mentioned promotion. In order to qualify, the rental should be at least of 3 days.Should you require any further information, please do not hesitate to contact us again.Klicka för att utvidga...


Jag mailade tillbaka och skrev följande:


That is not correct according to you own terms and condition -Avis & Eurobonus T&CsAs stated on the link provided "SAS EuroBonus Gold and Diamond customers will earn a minimum of 1,500 EuroBonus points on every rental when booked on this site." it is also stated that it applies to all kind of rental lengths and nowhere is it mentioned that it should be 3 days. I think you are looking at the previous promotion were you earned 4000 points for a minimum 3 day rental in group C or higher.It is also stated on you own website:Benefits for SAS EuroBonus customers"Collect 1,000 Extra EuroBonus points every time you rent with Avis.

All you have to do is pay for your Avis rental using you SAS EuroBonus Mastercard/Mastercard Premium and the Extra points will automatically be added to your account once the rental has taken place
."I paid with my SAS Eurobonus Mastercard Premium, so I'm entitled to another 1000 points.Based on the information I provided you with form your own terms and conditions on your own website I'm entitled to a total of 2500 points.So if you transferred 500points + 500points I still claim another 1500points more according to your own terms as I stated above.Klicka för att utvidga...


Fick nu svar efter 1,5mån:


After checking the case again, we inform you that the 1500 promotional points cannot be added to the mentioned rental as the applied discount code is not correct.What we can apply, is a promotion of 500 bonus points for the credit card that the rental as paid with. We confirm that we requested 500 points more that will be reflected on your account within 6-8 weeks.Klicka för att utvidga...


Jag tolkar det som att jag nu fått de 500p som man får om INTE bokat via AVIS/eurobonus-hemsidan samt den korrekta mängden poäng man skall erhålla för att betala med SAS Eurobonus Mastercard Premium. Som jag beskrivet ovan i vändande mail, försökte jag förklara att man som EBD skall erhålla 1500p oavsett kampanj eller ej. Nu rör det sig endast om 1000p, men jag blir fortfarande irriterad över att de inte kan läsa och förstå sina egna villkor. Ska man skicka in en ny efterregistrering? Hur brukar ni andra göra?
 
Doctor-X skrev:Jag hyrde en bil hos Avis i Kanada i januari i år och bokade då genom hemsidan för AVIS-SAS Eurobonus (Avis & SAS Eurobonusendast 1 dagar hyra.Enligt villkoren på hemsidan skall man som EBD få 1500p per bokning och sen 1000p om man betalar med sitt SAS Eurobonus Mastercard Premium. Jag i samband med bokning fylldes eurobonusnummer i korrekt och hyran är betald med SAS Eurobonus Mastercard Premium.Inga poäng kom in och efter 8veckor efterregistrerade jag bokningen. Jag fick då som svar att jag endast var berättigad 500p + 500p:Jag mailade tillbaka och skrev följande:Fick nu svar efter 1,5mån:Jag tolkar det som att jag nu fått de 500p som man får om INTE bokat via AVIS/eurobonus-hemsidan samt den korrekta mängden poäng man skall erhålla för att betala med SAS Eurobonus Mastercard Premium. Som jag beskrivet ovan i vändande mail, försökte jag förklara att man som EBD skall erhålla 1500p oavsett kampanj eller ej. Nu rör det sig endast om 1000p, men jag blir fortfarande irriterad över att de inte kan läsa och förstå sina egna villkor. Ska man skicka in en ny efterregistrering? Hur brukar ni andra göra?Klicka för att utvidga...
Av princip har jag fortsatt maila Avis tills det blivit rätt. Det är oerhört tröttsamt att det så sällan fungerar direkt. Hade det inte varit för att det i mitt fall handlar om ett 30 tal hyror per år hade jag nog gett upp. Givet antalet hyror så blir även ett fel på endast 1000 poäng märkbart och när priset oftast inte skiljer många kronor till konkurrenterna så blir poängen avgörande för vilken leverantör jag väljer. ( för rättvisans skull ska jag nämna att tyvärr fungerar poängöverföringen ungefär lika illa oavsett leverantör)
 
Doctor-X skrev:the applied discount code is not correct.Klicka för att utvidga...




Stämmer det?

Vad är för rabattkod i bokningen och vad är det i hyreskontraktet?



De vanliga rabattkoderna är



N070000 Member

K126200 Silver

E114500 Gold

D194200 Diamond

N072800 SAS Pandion



Oavsett vad du använde för kod när du bokade kan den ändras

t.ex. om du har något annat i din Preferred profil.

Det som avgör för poäng är vad som ligger i kontraktet.
 
Homer skrev:Stämmer det?Vad är för rabattkod i bokningen och vad är det i hyreskontraktet?De vanliga rabattkoderna ärN070000 MemberK126200 SilverE114500 GoldD194200 DiamondN072800 SAS PandionOavsett vad du använde för kod när du bokade kan den ändrast.ex. om du har något annat i din Preferred profil.Det som avgör för poäng är vad som ligger i kontraktet.Klicka för att utvidga...


Tittat i kontraktet nu och det står under "Avis Worldwide Disc": Amex Platinum Sweden. I bokningen (fakturakopian) står det under rate:

I6. I själva bokningsbekräftelsen per hittar jag ingen rabattkod.



Är väl tyvärr så då att min rabattkod (kopplad till AmEx platinum) från när jag startade mitt Avis konto i samband med att jag skaffade mitt första AmEx ligger i systemet och går över EBD-koden i samband med bokningar. Försökte logga in på Avis och se om den gick att ta bort, men hittar inte att det finns något sådant val. Kanske får ringa dem alt. ta bort kontot och skapa ett nytt.



Då vekar poängen stämma, trist att AmEx-koden tog över trots att jag bokade via AVIS/Eurobonus sidan.
 
Doctor-X skrev:Tittat i kontraktet nu och det står under "Avis Worldwide Disc": Amex Platinum Sweden. I bokningen (fakturakopian) står det under rate:I6. I själva bokningsbekräftelsen per hittar jag ingen rabattkod.Är väl tyvärr så då att min rabattkod (kopplad till AmEx platinum) från när jag startade mitt Avis konto i samband med att jag skaffade mitt första AmEx ligger i systemet och går över EBD-koden i samband med bokningar. Försökte logga in på Avis och se om den gick att ta bort, men hittar inte att det finns något sådant val. Kanske får ringa dem alt. ta bort kontot och skapa ett nytt.Då vekar poängen stämma, trist att AmEx-koden tog över trots att jag bokade via AVIS/Eurobonus sidan.Klicka för att utvidga...




Man kan inte ändra det där själv, ring eller maila e-postadress: database.se@bsc.avis-europe.com och be dem

ta bort det som står där och lämna fältet blankt.





Står numera i reglerna

Om något annat AWD-nummer är angivet i en kunds Avis Preferred-profil och det används i hyresbokningen kommer kunden inte att få EuroBonus-Extrapoäng eller en fri extra förare och när bokningen har slutförts kan detta inte ångras.
 
Back
Top