Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

  • Thread starter Thread starter Andreas Ekman
  • Start date Start date
Jannes skrev:Hoppas bara du inte råkar ut för att bli utlåst från att söka för du sökt för mycket. För det är den funktionaliteten som orsakar problem, och nu är den så hårt åtdragen att enskilda manuella sökare hamnar i kläm."Monkey Paw"-effekten.Klicka för att utvidga...
Vad är egentligen orsaken till att SAS "throttlar" antalet sök? Kostar det så mycket data att requesta? De kunde väl utvecklat en kalendervy så slippar man dutta datum för datum?
 
Avdankad skrev:Vad är egentligen orsaken till att SAS "throttlar" antalet sök? Kostar det så mycket data att requesta? De kunde väl utvecklat en kalendervy så slippar man dutta datum för datum?Klicka för att utvidga...
Ja, varje sök kostar. Problemet blir ju när det är något som söker på X antal varje minut dygnet runt.



De har väl fått någorlunda koll på det, men varje sök är en kostnad. Lite av samma anledning som cowtools stängdes ner för Star Alliance sök.
 
Emil123 skrev:De gick kanske lite långt med den senaste alerts-funktionen då. Lär ju ökat antal sök väldigt mycket.Klicka för att utvidga...
Ganska ironiskt då om SAS får ökade kostnader då antalet sökningar rimligtvis borde ha ökat i sig efter att de dragit ner på tillgängligheten i Biz för SkyTeam bokningar.



Plus att antalet sökningar också kommer att öka under december då ännu fler försöker desperat att hitta någon Biz någonstans interkontinentalt för 2 pax eller fler.
 
Köper ändå att man är tveksam till tjänster som awardfares. Visst, det är en riktigt bra sökmotor och tjänst i sig. Jag gillade även flera av de verktyg som funnits tidigare, framförallt cowtool. I de bästa av världar är tillgängligheten bra och söktjänsterna bra nog för att alla som vill ska hitta de resor de önskar boka. Men hur rimligt är det i praktiken? När vi har ett program där många (mig själv inkluderad) flyger väldigt lite revenue och inte heller har särskilt hög kreditkortsspend (< 300k) ändå kan dra in 300k poäng per år och betala otroligt lite för bonusresor får vi betala priset genom dålig tillgänglighet. Genom ”för” användarvänliga söktjänster blir konkurrensen om platserna ännu högre. Av rent egoistiska själv skulle jag alltså, i det läge vi är nu med dålig tillgänglighet, vara nöjd med om SAS egna onlinesökning var enda sättet att leta platser. Trots att det är lite dubbelmoral då jag ändå använder awardfares ibland.



Lägg till att någon tjänar pengar på sökningar som kostar pengar för SAS så skulle jag ha ännu större förståelse för att SAS stänger ned den möjligheten.
 
Jag testade sök själv på SAS egna sökmotor igår. Det tar ju stopp relativt fort, var inte många datum man hann igenom. Måste ju ta evigheter att söka via endast denna, är man totalt låst till exakta datum och specifik destination kanske det funkar ok dock.
 
eddo skrev:Köper ändå att man är tveksam till tjänster som awardfares. Visst, det är en riktigt bra sökmotor och tjänst i sig. Jag gillade även flera av de verktyg som funnits tidigare, framförallt cowtool. I de bästa av världar är tillgängligheten bra och söktjänsterna bra nog för att alla som vill ska hitta de resor de önskar boka. Men hur rimligt är det i praktiken? När vi har ett program där många (mig själv inkluderad) flyger väldigt lite revenue och inte heller har särskilt hög kreditkortsspend (< 300k) ändå kan dra in 300k poäng per år och betala otroligt lite för bonusresor får vi betala priset genom dålig tillgänglighet. Genom ”för” användarvänliga söktjänster blir konkurrensen om platserna ännu högre. Av rent egoistiska själv skulle jag alltså, i det läge vi är nu med dålig tillgänglighet, vara nöjd med om SAS egna onlinesökning var enda sättet att leta platser. Trots att det är lite dubbelmoral då jag ändå använder awardfares ibland.Lägg till att någon tjänar pengar på sökningar som kostar pengar för SAS så skulle jag ha ännu större förståelse för att SAS stänger ned den möjligheten.Klicka för att utvidga...
Jag hade hellre sett högre poängpris och lättare att söka, än att tvingas in i SAS (nuvarande) sökmotor för partner-awards. För SAS egna awards tycker jag den nuvarande Award Finder är tillräckligt bra för att hitta grejer, speciellt om man har mycket frihet kring resedatum.
 
Jannes skrev:Jag hade hellre sett högre poängpris och lättare att söka, än att tvingas in i SAS (nuvarande) sökmotor för partner-awards. För SAS egna awards tycker jag den nuvarande Award Finder är tillräckligt bra för att hitta grejer, speciellt om man har mycket frihet kring resedatum.Klicka för att utvidga...
Kan hålla med till viss del. Frågan är hur höga poängpriser som skulle räcka för att förbättra tillgängligheten? Det är så otroligt lätt att dra in poäng och i princip obefintliga avgifter vid bokning av bonusresor. Men ja, kan det förbättra tillgängligheten markant är jag inte emot höjda poängpriser!
 
eddo skrev:Kan hålla med till viss del. Frågan är hur höga poängpriser som skulle räcka för att förbättra tillgängligheten? Det är så otroligt lätt att dra in poäng och i princip obefintliga avgifter vid bokning av bonusresor. Men ja, kan det förbättra tillgängligheten markant är jag inte emot höjda poängpriser!Klicka för att utvidga...
2X skulle avskräcka många, även om vi redan ser en del boka det redan idag.



Mycket av problemet är ju att man kan skaffa amex elite och direkt när signup poängen trillar ut har man tillräckligt med poäng för Business longhaul.



Nackdelen med att det är lätt att tjäna poäng (vilket ingen klagar på) är ju att flera har poäng och måste samsas om samma utbud.



För 10 år sedan var det 40k färre personer än idag som letar dessa biljetter nu när det gjorts tillgängligt för alla och inte bara de insatta.
 
eddo skrev:Köper ändå att man är tveksam till tjänster som awardfares. Visst, det är en riktigt bra sökmotor och tjänst i sig. Jag gillade även flera av de verktyg som funnits tidigare, framförallt cowtool. I de bästa av världar är tillgängligheten bra och söktjänsterna bra nog för att alla som vill ska hitta de resor de önskar boka. Men hur rimligt är det i praktiken? När vi har ett program där många (mig själv inkluderad) flyger väldigt lite revenue och inte heller har särskilt hög kreditkortsspend (< 300k) ändå kan dra in 300k poäng per år och betala otroligt lite för bonusresor får vi betala priset genom dålig tillgänglighet. Genom ”för” användarvänliga söktjänster blir konkurrensen om platserna ännu högre. Av rent egoistiska själv skulle jag alltså, i det läge vi är nu med dålig tillgänglighet, vara nöjd med om SAS egna onlinesökning var enda sättet att leta platser. Trots att det är lite dubbelmoral då jag ändå använder awardfares ibland.Lägg till att någon tjänar pengar på sökningar som kostar pengar för SAS så skulle jag ha ännu större förståelse för att SAS stänger ned den möjligheten.Klicka för att utvidga...
Tycker det är lite separata frågor gällande tillgänglighet och möjligheten att söka även om jag förstår resonemanget. Konkurrensen (dvs antal poäng och resor) blir inte större bara för att man kan hitta de få som finns på ett någorlunda acceptabelt sätt. Men visst, finns kanske ett antal som fullständigt ger upp och låter vouchers och poäng brinna inne istället men skulle tro att det är ganska få.

Tycker att kanske införa nån form nivåfördel skulle vara något att fundera över. Även att erbjuda bättre möjligheter att konsumera poäng (precis som att man kan tjäna på fler sätt) på annat till bra värde skulle kanske göra att systemet töms på poäng även om jag tror det är svårt få lönsamhet i det. Men som som det är nu tror jag det är väldigt få som köper muffins, stekpannnor eller något annat för poäng med tanke på vad ”riktiga” priset blir.
 
ARN01 skrev:Tycker det är lite separata frågor gällande tillgänglighet och möjligheten att söka även om jag förstår resonemanget. Konkurrensen (dvs antal poäng och resor) blir inte större bara för att man kan hitta de få som finns på ett någorlunda acceptabelt sätt. Men visst, finns kanske ett antal som fullständigt ger upp och låter vouchers och poäng brinna inne istället men skulle tro att det är ganska få.Klicka för att utvidga...
Det blir ju väldigt spekulativt men ju mer tillgängligt (läs: enkelt) det är att boka, desto fler kommer att försöka. Det tvivlar jag inte ett dugg på. Bara att läsa här i tråden, flera påpekar hur otroligt jobbigt de skulle tycka att det vore om man bara kunde använda SAS söktjänst.


ARN01 skrev:Tycker att kanske införa nån form nivåfördel skulle vara något att fundera över.Klicka för att utvidga...
Ja, utökat utbud på SAS flyg för EBD hade varit rimligt. Att de skulle ha annan tillgänglighet på partnerawards är jag mer skeptisk till.


ARN01 skrev:Även att erbjuda bättre möjligheter att konsumera poäng (precis som att man kan tjäna på fler sätt) på annat till bra värde skulle kanske göra att systemet töms på poäng även om jag tror det är svårt få lönsamhet i det. Men som som det är nu tror jag det är väldigt få som köper muffins, stekpannnor eller något annat för poäng med tanke på vad ”riktiga” priset blir.Klicka för att utvidga...
Fast det är väl det som gör programmet lönsamt. Det är ju någonstans ändå tack vare alla som låter poängen förfalla, använder dem för att köpa muffins och/eller bokar revenue-resor för poäng som vi nördar kan få ut ett högre värde än vad vi betalar för poängen. Skulle alla optimera skulle vi ha en ännu sämre situation än idag. Och det är väl delvis därför vi är där vi är idag, som @palmen skrover är det så otroligt många fler som slåss om platserna idag än för bara några år sedan. Ekvationen av att det är (för) många som har lätt att tjäna poäng samtidigt som de försöker optimera värdet av sina poäng (genom att boka business longhaul) går helt enkelt inte ihop till slut.
 
Det blir onekligen också rätt mycket sökningar när SAS sida är så korkad att den visar flighter som inte går att boka. Men man vet inte om det går eller inte förrän man försöker boka en biljett. Många av de jag försökt boka ger felmeddelande att något går fel och att jag måste ringa istället. Andra försök går bra. Men då visar det sig att SAS ”bokar” den fligten och lägger upp som en bokning fast du avbryt bokningen. Så plötsligt har jag 10 olika flighter hem från Karibien, och flighten jag vill boka i en t&r är inte längre tillgänglig för den är låst i en tempbokning på mig redan.

OSV, OSV. Bokningstjänsten är så genomusel att jag är glad att det finns andra alternativ som Awardfares. Men då måste den ju fungera och inte som nu har lurat mig i några veckor när jag sökt biljetter.
 
palmen skrev:2X skulle avskräcka många, även om vi redan ser en del boka det redan idag.Klicka för att utvidga...
Tycker en rimlig lösning kunde vara att sas skapar saver awards (tillgänglighet som idag) och standard awards (säg 2x som idag men bättre tillgänglighet). Då skulle man också få ner lite poängbalanser.



Visst det finns "vanlig biljett för poäng" idag men den kan ju ligga på över en miljon poäng enkel väg. Det vore rimligt att ha en nivå mellan dem.
 
mha321 skrev:Visst det finns "vanlig biljett för poäng" idag men den kan ju ligga på över en miljon poäng enkel väg. Det vore rimligt att ha en nivå mellan dem.Klicka för att utvidga...
Poängpriset baseras ju på vad enkel kostar.

Enkel i Business är ofta svindyrt, men ingen köper väl det? Tycker man det är billigt har man ju råd med private jet också...
 
palmen skrev:Poängpriset baseras ju på vad enkel kostar.Enkel i Business är ofta svindyrt, men ingen köper väl det? Tycker man det är billigt har man ju råd med private jet också...Klicka för att utvidga...
Det kan kosta så mycket i ena riktningen när man bokar tor också. Men ja, böttre one way priser är ju en annan fördel med award.
 
Fick dålig respons/ingen respons på mitt klagomål till Af så sa upp "skiten" tillsvidare. Fullt pris för "halv" tjänst känns inte rimligt.
 
selvud skrev:Fick dålig respons/ingen respons på mitt klagomål till Af så sa upp "skiten" tillsvidare. Fullt pris för "halv" tjänst känns inte rimligt.Klicka för att utvidga...
Kommer nog också säga upp om de inte får till tjänsten inom 2 veckor.
 
selvud skrev:Fick dålig respons/ingen respons på mitt klagomål till Af så sa upp "skiten" tillsvidare. Fullt pris för "halv" tjänst känns inte rimligt.Klicka för att utvidga...
Jag avslutade också mitt AF konto igår pga den undermåliga tjänsten just och den dåliga kundtjänsten
 
selvud skrev:Fick dålig respons/ingen respons på mitt klagomål till Af så sa upp "skiten" tillsvidare. Fullt pris för "halv" tjänst känns inte rimligt.Klicka för att utvidga...
Fick igår en månad gratis Diamond tillagt på mitt konto vilket jag tyckte kändes rimligt, förutsatt att de får igång tjänsten igen.



Utan vetskap tänker jag, som någon annan nämnde tidigare i tråden, att de kanske gick för långt med införandet av live alerts…
 
cover.png




Important Updates to SAS EuroBonus SkyTeam Search on AwardFares

Changes to SAS EuroBonus SkyTeam partner searches on AwardFares. Learn about the challenges we're facing, what's changing, and how we're working toward solut...


favicon-32x32.png


blog.awardfares.com
 
Back
Top