Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

M@GNÜS skrev:Hade gärna sett att de la ner planet helt. Planet har ju helt fel design för att klara dessa nya motorer.Slipper mer än gärna att flyga denna modell.Klicka för att utvidga...


Jag håller inte med om att flygplanet har fel design. Det är snålheten med att försöka undvika kompletterande pilotutbildning och simulatorträning. Istället har man dolt designen av MCAS systemet och dess brister. Dessutom borde man haft en tredje AoA sensor så man kan slå ut en felaktig sensor. Rena rama småsnålheten som säkert blivit världens dyraste.



Får man väl ordning på flygplanet och det blir granskat av myndigheterna och godkänt så känner inte jag någon oro att flyga med det under förutsättning att samtliga piloter fått kompletterande utbildning.
 
Alf skrev:Jag håller inte med om att flygplanet har fel design. Det är snålheten med att försöka undvika kompletterande pilotutbildning och simulatorträning. Istället har man dolt designen av MCAS systemet och dess brister. Dessutom borde man haft en tredje AoA sensor så man kan slå ut en felaktig sensor. Rena rama småsnålheten som säkert blivit världens dyraste.Får man väl ordning på flygplanet och det blir granskat av myndigheterna och godkänt så känner inte jag någon oro att flyga med det under förutsättning att samtliga piloter fått kompletterande utbildning.Klicka för att utvidga...
Hade piloterna flygit detta flygplan istället för att vara systemoperatörer hade det inte varit några problem. Fast o andra sidan har all automatisering generellt sett höjt flygsäkerheten.



Kommer ihåg när jag tog mitt S cert, då berättade en av instruktörerna att han hade deltagit i typgodkännandet av PIK 20. Under utprovning hade de medvetet snedlastat flygplanet helt enligt gängse rutin, men sedan när de lämnade över planet

för en testflygning med en pilot som skulle certifiera flygplanet glömde de snedlasten. Tyngdpunkten var helt förskjuten för tryckcentrum.



Han kom upp, och ner, o sa att det är ett härligt flygplan men jävligt känsligt på höjdrodret.....
 
Vet verkligen inte om jag skulle våga flyga med En Max kärra efter allt som hänt? Kanske bara jag som är nojig men magkänslan är inte bra trots alla tester och förändringar man gör och har gjort.
 
LPC123 skrev:Vet verkligen inte om jag skulle våga flyga med En Max kärra efter allt som hänt? Kanske bara jag som är nojig men magkänslan är inte bra trots alla tester och förändringar man gör och har gjort.Klicka för att utvidga...
Jag kommer att undvika Max för all framtid.
 
Skulle tro att 737 MAX kommer att vara världens säkraste flygplan när det är färdiga med allting.
 
zippan skrev:Vad får dig att tro det?Klicka för att utvidga...


Det säger sig lite själv. Med så mycket tester och nya utprovningar av ändringarna och övervakning av de största ländernas luftfartsmyndigheter blir det ju världens mest utprovade flygplan. Boeing kan inte bluffa sig igenom en gång till.



Dreamlinern B787 var ju inte i bästa skick vid leverans heller. Det var ett under att den inte råkade ut för något haveri.



Boeing kan bygga flygplan, ingen tvekan om det. Det bästa flygplan som byggt är väl B727, byggd i 1 832 exemplar.



Har inga problem med att sätta mej i ett ”nytt” godkänt B737-Max.
 
zippan skrev:Vad får dig att tro det?Klicka för att utvidga...
Som Alf skriver. Inget flygplan kommer att ha granskats och testas så hårt om 737 MAX. Boeing har inte råd att göra ett misstag till, då år de ute ur leken.
 
Jönsson skrev:Som Alf skriver. Inget flygplan kommer att ha granskats och testas så hårt om 737 MAX. Boeing har inte råd att göra ett misstag till, då år de ute ur leken.Klicka för att utvidga...


Köper inte det. Kommer vara desperation från FAA och amerikanska regeringen att rädda Boeing, så de kommer godkänna vad som helst. Och förlorar nuvarande administration valet så kommer godkännandeprocessen hastas igenom något fruktansvärt.
 
Hachans skrev:Köper inte det. Kommer vara desperation från FAA och amerikanska regeringen att rädda Boeing, så de kommer godkänna vad som helst. Och förlorar nuvarande administration valet så kommer godkännandeprocessen hastas igenom något fruktansvärt.Klicka för att utvidga...
Tur att det inte endast är FAA som måste godkänna då?
 
Det finns ju flera flygplan som har haft problem.

A320 som havererade på uppvisningen. B737 hade roder problem under 1990-talet men vi alla har gladeligen satt oss i dessa modeller.



A380 hade ju också problem - Max:en är äntligen ”färdig” istället för att vara fram stressad som den tyvärr var innan.
 
Jag såg fram emot att flyga 737-8 max under flera år och följde utvecklingen på Youtube.



Däremot kan jag inte säga att jag längtar efter att få åka med ett nu. Har tappat förtroendet för det flygplanet. Nu med facit i hand vet man att det fuskat mycket, på hög nivå, varför skulle inte det fortsätta? Som att det hokus pokus är helt reko nu...
 
Davvelavve skrev:Jag såg fram emot att flyga 737-8 max under flera år och följde utvecklingen på Youtube.Däremot kan jag inte säga att jag längtar efter att få åka med ett nu. Har tappat förtroendet för det flygplanet. Nu med facit i hand vet man att det fuskat mycket, på hög nivå, varför skulle inte det fortsätta? Som att det hokus pokus är helt reko nu...Klicka för att utvidga...
Grundproblemet, att planet är så pass instabilt, att det krävs piloter för att flyga det, dvs inte bara "operate" på engelska, är svårt att komma ifrån.



Fast vilken gamal stridspilot som helst vid spakarna med automatiken urkopplad o jag sitter gärna där bak med en GT, eller hellre på Jump Seat.
 
Back
Top