storsteffe
New member
Risken att böterna fortsätter att ticka tills ett avtal finns mellan länderna?
Jakob Österberg skrev:Västia är privat, så betala inte utan skicka en bestridan till dem. Det räcker med att skriva något i stil med att betalningsansvar saknas eftersom giltlig biljett fanns vid tillfället.Klicka för att utvidga...
Hade du bestridit fordran när du fick brev från Kronofogden så hade du sluppit betalningsanmärkning. Det kan vara bra att veta till nästa gång.erc skrev:Upplevde en riktigt obehaglig konsekvens härom året. Flyger till Tyskland. Hyr en bil där. Passerar utan min kännedom en fartkamera. Flyger hem. Flyttar. Tyska myndigheter begär uppgifter från Hertz och i förlängningen Skatteverket. Det skickas inbetalningsavi på en småsumma. Brevet når mig aldrig. Tyska myndigheter kontaktar Skatteverket/Krononfogemyndigheten varvid jag får ett brev från Kronofogden där det framgår att jag 1) Ska betala en småsumma 2) Har numera en betalningsanmärkning. Efter en LÅNG process togs anmärkningen bort - men det var en kafkaliknande situation.Så - se till att adressen ni anger i hyresavtalet är den ni får post till efter hyran.Klicka för att utvidga...
Så enkelt var det inte, tyvärr. Men det var ingången - men till syvende och sist var mitt ärende i en handläggares våld,Jakob Österberg skrev:Hade du bestridit fordran när du fick brev från Kronofogden så hade du sluppit betalningsanmärkning. Det kan vara bra att veta till nästa gång.Klicka för att utvidga...
Varför var det inte så enkelt? Jag kan inte tänka mig att tyska myndigheter står över det svenska rättsväsendet i Sverige?erc skrev:Så enkelt var det inte, tyvärr. Men det var ingången - men till syvende och sist var mitt ärende i en handläggares våld,Klicka för att utvidga...
Jag fick anmärkningen registrerad. Då finns det tydligen en tidsgräns för handläggarna när de kan editera mitt objekt. Vid händelsen var jag, såklart, ute på resa varvid tiden hade gått "för länge".Jakob Österberg skrev:Varför var det inte så enkelt? Jag kan inte tänka mig att tyska myndigheter står över det svenska rättsväsendet i Sverige?Klicka för att utvidga...
Du får bara en betalningsanmärkning om du själv skriver på mottagningskvittot eller på annat sätt får ta del av betalningsanmaningen till exempel genom delgivningsman. Men ja, är du ute på resa över 30 dagar eller vad det nu är så tappar du fristen från det att du har skrivit på tills bestridan måste vara Kronofogden tillhanda. Hade du bestridit inom fristen från att du tog del av handlingarna så hade du inte fått betalningsanmärkning.erc skrev:Jag fick anmärkningen registrerad. Då finns det tydligen en tidsgräns för handläggarna när de kan editera mitt objekt. Vid händelsen var jag, såklart, ute på resa varvid tiden hade gått "för länge".Klicka för att utvidga...
Vad är DE?Dreamliner skrev:Fick brev från DE idag, en med tjänstebil på mitt bolag hade kör 11km för fort på 70väg på semesterresan. EUR 20:- i böter. Han bara skrattade o betalar själv utan att registrera sitt personnummer...Klicka för att utvidga...
Vad menas med DE?Dreamliner skrev:Fick brev från DE idag, en med tjänstebil på mitt bolag hade kör 11km för fort på 70väg på semesterresan. EUR 20:- i böter. Han bara skrattade o betalar själv utan att registrera sitt personnummer...Klicka för att utvidga...
Tippar på Tyskland men alltid klokt att undvika förkortningar.011430121 skrev:Vad menas med DE?Klicka för att utvidga...
Var även min gissningAgö skrev:Tippar på Tyskland men alltid klokt att undvika förkortningar.Klicka för att utvidga...
Flying Finn skrev:Bara som tips så en motsvarande situation i Finland löses genom att bestrida påminnelsen från Q-Park, Parkkipate eller vem så nu än försöker driva in pengar med en kontrollavgift på privat mark. Du ska aldrig betala direkt en sådan privat kontrollavgift. Protestera kontrollavgiften när du får en påminnelse per post, ange att du inte kan bekräfta vem som har kört bilen vid den tidpunkten och ange att du har inget med den insinuerade felparkeringen att göra.De har ju inga bevis på att just du har kört bilen X. Bevisningsplikten i ett tvistemål är ju hos den som vill driva en åtalan för kontraktsbrott (d.v.s. ni hade ett kontrakt om parkering som började då den förmodade felparkeraren läste tavlan på p-platsen).En privat aktör försökte en gång begära en kontrollavgift för att jag hade parkerat på min egna p-plats på gården... Vilket geni.Naturligtvis hade jag inget med saken att göra. Däremot fixade jag att det avtalet om p-bevakning på privat mark avslutades.Klicka för att utvidga...