BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Hachans skrev:Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.Klicka för att utvidga...
Ja det är ju några desitnationer idag som enbart har Bromma som mål. Kristianstad via Växjö är ju en va dom om man inte väljer att lägga 1tim i bill till Sturup.

I vilket fall så blir det spännande att se vad som sker med Bromma och hur lång tid det tar.

Hachans skrev:Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.Klicka för att utvidga...

När Bromma förlorade Brysselflyget var jag inte nöjd. Men Arlanda fungerar och fungerar bättre när jag drabbas av oregelbundna operationer – förutom att jag inte (lika lätt) kan gå eller cykla till Arlanda som till Bromma. Men för landets huvudstad kan det vara vettigt att ha någon praktisk redundanskapacitet tillgänglig.

Att stänga av Bulltofta i Malmö var av mindre strategisk relevans av olika anledningar, bland annat stora öppna ytor runt södra Skåne. Att förstöra Bromma flygplats är en mer komplicerad fråga på olika nivåer och bör inte vara en förhastad åtgärd.

guwonder skrev:När Bromma förlorade Brysselflyget var jag inte nöjd. Men Arlanda fungerar och fungerar bättre när jag drabbas av oregelbundna operationer – förutom att jag inte (lika lätt) kan gå eller cykla till Arlanda som till Bromma. Men för landets huvudstad kan det vara vettigt att ha någon praktisk redundanskapacitet tillgänglig.Att stänga av Bulltofta i Malmö var av mindre strategisk relevans av olika anledningar, bland annat stora öppna ytor runt södra Skåne. Att förstöra Bromma flygplats är en mer komplicerad fråga på olika nivåer och bör inte vara en förhastad åtgärd.Klicka för att utvidga...

Klart det ska vara väl övervägt. Men redundans för vad tänker jag som inte redan finns? Är det regeringsplanet som går därifrån som sätter stopp? Eller miljonärer i privatjet som vill in?

Skavsta och Västerås finns och skulle lätt kunna användas för att serva Stockholm om Arlanda skulle drabbas av problem. För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.

Hachans skrev:För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.Klicka för att utvidga...
Ja och när säkerhets- och omvärldsläget var annorlunda fanns långt framskridna planer på civil luftfart från Ärna. Bl a Ryanair var intresserade. Så redundansen i Mälardalen är ett svagt argument för Brommas vara eller icke vara.

adhoc76 skrev:Ja och när säkerhets- och omvärldsläget var annorlunda fanns långt framskridna planer på civil luftfart från Ärna. Bl a Ryanair var intresserade. Så redundansen i Mälardalen är ett svagt argument för Brommas vara eller icke vara.Klicka för att utvidga...

Det är många som inte ens vet att Ärna existerar öht.

Men ja, det var prat om civil trafik därifrån länge innan det sen tog totalstopp. Tror väl ambulansflyget utgår därifrån fortfarande som kan kallas civil luftfart men det är nog allt.

Hachans skrev:Klart det ska vara väl övervägt. Men redundans för vad tänker jag som inte redan finns? Är det regeringsplanet som går därifrån som sätter stopp? Eller miljonärer i privatjet som vill in?Skavsta och Västerås finns och skulle lätt kunna användas för att serva Stockholm om Arlanda skulle drabbas av problem. För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.Klicka för att utvidga...
Arna can’t handle 1 million passengers per year with luggage. And getting Stockholm’s population prepared to use even a transformed Arna after all the flops with “highly desirable” airports like Skavsta or Vasteras? Let’s be realistic about the population distribution and other demographic factors in the region, the surface transport capacity, the labor force factors to support more remote airports, and the demand and other relevant factors being a function of the cost in time and hassle to get to and from airports out in those places.

Bromma is a gold mine in the waiting for the construction industry, real estate developers and their personal network of childhood, school and drinking buddies. But that alone is not a good reason to rush forward with tearing out the runway and other support infrastructure at Bromma.

guwonder skrev:Arna can’t handle 1 million passengers per year with luggage. And getting Stockholm’s population prepared to use even a transformed Arna after all the flops with “highly desirable” airports like Skavsta or Vasteras? Let’s be realistic about the population distribution and other demographic factors in the region, the surface transport capacity, the labor force factors to support more remote airports, and the demand and other relevant factors being a function of the cost in time and hassle to get to and from airports out in those places.Bromma is a gold mine in the waiting for the construction industry, real estate developers and their personal network of childhood, school and drinking buddies. But that alone is not a good reason to rush forward with tearing out the runway and other support infrastructure at Bromma.Klicka för att utvidga...

We are talking about redudancies for emergency operations should something happen to the main airport. Not commercially viable alternatives. Ärna is a miltary airport and won't handle any passengers at all.

Hachans skrev:We are talking about redudancies for emergency operations should something happen to the main airport. Not commercially viable alternatives. Ärna is a miltary airport and won't handle any passengers at all.Klicka för att utvidga...
Being more commercially viable matters even for redundancy infrastructure when black swan events happen.

I know Arna is an airbase, but it wasn’t I who brought Arna up as some kind of relevant substitute for commercial air traffic for Stockholmers if Arlanda were to need a partial or entire backfill at some point after Bromma is transformed into a paradise for the construction industry, select investors and salespersons.

Hachans skrev:Klart det ska vara väl övervägt. Men redundans för vad tänker jag som inte redan finns? Är det regeringsplanet som går därifrån som sätter stopp? Eller miljonärer i privatjet som vill in?Skavsta och Västerås finns och skulle lätt kunna användas för att serva Stockholm om Arlanda skulle drabbas av problem. För militära ändamål finns Ärna i Uppsala.Klicka för att utvidga...

Allt ambulansflyg går på Bromma. Det är svårt att flytta. Liksom privatflyget. Det finns inte plats för någon av dem på Arlanda så det blir spännande att se var det ska efter Bromma. Oavsett om det stängs nu eller 2038.

guwonder skrev:wasn’t I who brought ArnaKlicka för att utvidga...
We did, me and @Hachans We haven’t suggested Ärna to be a substitute for Bromma for passenger traffic, but as a redundancy should Bromma be permanently closed. The main substitute for Bromma for passenger traffic is obviously Arlanda? And so, since Bromma will not be used much for passenger traffic from 2025 and onwards then the hypothetical reason for keeping Bromma would be other needs, now or in the future. We seem to agree @Hachans and I that those other needs are already covered in Mälardalen, one alternative being Ärna.

micsjo skrev:Allt ambulansflyg går på Bromma. Det är svårt att flytta. Liksom privatflyget. Det finns inte plats för någon av dem på Arlanda så det blir spännande att se var det ska efter Bromma. Oavsett om det stängs nu eller 2038.Klicka för att utvidga...
Nej, en av Svenskt Ambulansflygs baser är på Arlanda, och det är därifrån de utgår så killgissa inte att allt ambulansflyg går från Bromma för det är helt enkelt inte sant.

NotRyan skrev:Nej, en av Svenskt Ambulansflygs baser är på Arlanda, och det är därifrån de utgår så killgissa inte att allt ambulansflyg går från Bromma för det är helt enkelt inte sant.Klicka för att utvidga...
Som rapporterats i SvD för något år sedan. Jag utgick från att det var korrekt.

Den frågan kan vi ju försöka finna svaret på i offentlig statistik. Om vi tittar på passagerarantalet mellan Stockholm och Malmö respektive Ängelholm får vi nog en bra bild då det finns linjer både till Bromma och Arlanda. BRA till Bromma förstås och till Arlanda med SAS samt Norweigan 2019 och Ryanair 2023 vad gäller Malmö och med hyfsat liknande frekvenser till/från Arlanda respektive Bromma. Swedavias statistik säger följande:

2019 (sista året före covid)

Arlanda - Sturup 557 000 passagerare, Bromma - Sturup 465 000 passagerare

Arlanda - Ängelholm 173 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 202 000 passagerare

2023 (senaste helårsstatistiken)

Arlanda - Sturup 323 000 passagerare, Bromma - Sturup 260 000 passagerare

Arlanda - Ängelholm 95 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 123 000 passagerare

Min slutsats är att det är väldigt många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, snarare än att de inte skulle ha något val för att det inte finns något annat alternativ gällande de destinationer det faktiskt finns alternativet att flyga till Arlanda.

maswan skrev:Uppsidan för mig är fler dagliga avgångar till Arlanda från Umeå, vilket gör att att det i snitt blir mindre väntetid vid byten.Klicka för att utvidga...
Att det finns de som föredrar fler avgångar till Arlanda av personliga skäl (kanske flyger man endast till Stockholm i syfte att byta flyg för vidare resa, kanske ska man till Uppsala etc.) förstår jag absolut. Men det SAS själva säger är att de ska öka med en avgång från Umeå. Och det skulle förvåna mig om det är alla dagar i veckan och även under lågsäsong som den där enda dagliga avgången läggs till nuvarande tidtabell.

SK989 skrev:Att det finns de som föredrar fler avgångar till Arlanda av personliga skäl (kanske flyger man endast till Stockholm i syfte att byta flyg för vidare resa, kanske ska man till Uppsala etc.) förstår jag absolut. Men det SAS själva säger är att de ska öka meden avgång från Umeå. Och det skulle förvåna mig om det är alla dagar i veckan och även under lågsäsong som den där enda dagliga avgången läggs till nuvarande tidtabell.Klicka för att utvidga...
Återstår väl att se, dagens tidtabell varierar ju också med säsong. En till avgång om dagen känns rimligt när de plockar bort 200 säten om dagen tll Bromma om de inte räknar med att majoriteten av dem hellre flyger Norwegian. Och du frågade efter vad uppsidan är för resenärer, det här är en tydlig sådan för mig.

SK989 skrev:Den frågan kan vi ju försöka finna svaret på i offentlig statistik. Om vi tittar på passagerarantalet mellan Stockholm och Malmö respektive Ängelholm får vi nog en bra bild då det finns linjer både till Bromma och Arlanda. BRA till Bromma förstås och till Arlanda med SAS samt Norweigan 2019 och Ryanair 2023 vad gäller Malmö och med hyfsat liknande frekvenser till/från Arlanda respektive Bromma. Swedavias statistik säger följande:2019 (sista året före covid)Arlanda - Sturup 557 000 passagerare, Bromma - Sturup 465 000 passagerareArlanda - Ängelholm 173 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 202 000 passagerare2023 (senaste helårsstatistiken)Arlanda - Sturup 323 000 passagerare, Bromma - Sturup 260 000 passagerareArlanda - Ängelholm 95 000 passagerare, Bromma - Ängelholm 123 000 passagerareMin slutsats är att det är väldigt många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, snarare än att de inte skulle ha något val för att det inte finns något annat alternativ gällande de destinationer det faktiskt finns alternativet att flyga till Arlanda.Klicka för att utvidga...
Gällande Bromma - Sturup körde BRA fortfarande Avro 2019 och 2023 var det mesta dels ATR, vilket påverkar också kapacitet och bekvämlighet.

Gällande Arlanda - Sturup tror jag det var betydligt fler flyg som avgick 2019 än 2023, vilket jag bara killgissar och har ingen fakta uppgift på.

Dock sett till mig själv väljer jag numera alltid Arlanda - Kastrup än till Sturup.

Ricci skrev:Gällande Bromma - Sturup körde BRA fortfarande Avro 2019 och 2023 var det mesta dels ATR, vilket påverkar också kapacitet och bekvämlighet.Gällande Arlanda - Sturup tror jag det var betydligt fler flyg som avgick 2019 än 2023, vilket jag bara killgissar och har ingen fakta uppgift på.Dock sett till mig själv väljer jag numera alltid Arlanda - Kastrup än till Sturup.Klicka för att utvidga...

“The proof is in the pudding” i 2024: mindre frekvent flygbusstrafik till/från Sturup, längre taxiväntetider på Sturup om du inte förbokar och inte mer Norwegian på Sturup.

Under 2019 kunde jag enkelt få Sturup att fungera för mig. 2023 och 2024, väldigt svårt och dyrare att få Sturup att jobba för mig.

Back