BRA varslar 350 personer om uppsägning

Plus skrev:Tuffa tider för inrikesflyget för all del. Vet inte om jag skulle klassa linjer med 1,3 respektive 1,1 miljoner resenärer som helt döda dock.Klicka för att utvidga...
Nej men absolut, siffrorna finns alltjämt där. Men konkurrensen gör att någon kommer att kasta in handduken. Och stalltipset är att det blir BRA Flyg som denna tråd handlar om. De ligger, s.a.s., helt fel i tiden och detta varsel är ju skapligt omfattande. Och rimligtvis är det inte övriga flygbolag som lyckas plocka upp resterna.



Kan för övrigt tipsa om nedan smått desperata "hvidbog" från de danska flygplatserna som kom i veckan. Spännande läsning för den som är intresserad av regionalpolitik och inrikesflyg.



https://cph-prod-cdn.azureedge.net/...ph_vibinderdanmarkbedresammen_publikation.pdf
 
Att någon får kasta in handduken och att denna någon är BRA, det är jag helt enig i.

Släpper de Göteborg först?



Tror att varslet är början på slutet för BRA. Går de över till wet lease?
 
Ricci skrev:Hehe…ett helt politiskt korrekt pressmeddelande.Som någon sa att kostnaden för deras uråldriga AVRO nu sprungit i väg så mycket att det inte är lönt att flyga med dem.Men kul att någon kan förvränga detta till en positiv sak eller not?Verkar vara oklar status med deras C200/300 (A220), någon som vet något mer?Klicka för att utvidga...


BRA avbeställde de nya planen.



BRA: Inga nya flygplan under överskådlig tid - Travel News
 
LPC123 skrev:Varför är dessa linjer döda tror du? Jag flyger regelbundet Got - Arn och anser det som ett mycket bättre alternativ än tåget. Nyfiken på din motivation bara?Klicka för att utvidga...
Precis. Den som tycker tåget mellan STO-GOT är ett bra alternativ har aldrig hamnat bakom Alingsåspendeln...

Det är iaf min erfarenhet. Är snabbtåget mer än 5 minuter sent åker man sista 3 milen i snigelfart eftersom det inte finns spår tillräckligt för att köra om. Tror aldrig att jag har rest STO-GOT med tåg och kommit fram i tid.
 
Agö skrev:Ta Göteborg-Stockholm t.ex. Här är några skäl:- Konkurrensen är mördande. Två tågbolag (räknar inte med Blå Tåget) konkurrerar extremt hårt. SJ med t.ex. 23 avgångar mellan Göteborg och Stockholm (måndag 29/4), MTR Express med sju avgångar (måndag 29/4). Till det kommer flyget, SAS med nio avgångar (måndag 29/4), Norwegian med fyra avgångar (måndag 29/4) och BRA Flyg med åtta avgångar (måndag 29/4). Tåget äter upp flyget med - generellt sett - billigare priser och snabbare eller i vart fall jämförbar tidsåtgång - i synnerhet snabbtågen på 3h, och betydligt större kapacitet.- Företagspolicys. Många företag tillåter inte flyg mellan Göteborg och Stockholm. Det kommer garanterat bli fler och fler som uttryckligen förordar tåget.- Ett större antal direktlinjer från Göteborg. Precis som flera flygplatser i t.ex. Danmark har ju Göteborg Landvetter fått till stånd en vettig utrikestrafik till de flesta stora hubbar inom Europa. Detta minskar förstås behovet av transfer via Stockholm-Arlanda. Den utvecklingen är ju förhärskande inom Norden där sekundära flygplatser vinner mark eftersom folk vill resa direkt. I Danmark t.ex. är inrikestrafiken nästan utraderad med Ålborg-Köpenhamn som undantag.- Sunt förnuft. OK, kanske inget skäl men någonstans kan t.o.m. en inbiten flygentusiast som undertecknad tycka att denna typ av korta distanser (och i synnerhet p2p) gör sig bäst för marktransport. Därmed kan fokus för flygplatserna skifta till längre transporter som inte lämpar sig för tåg. Ett klart fokus är alltid önskvärt. Se hur illa ställt det är i Stockholm med den helt - i mina ögon - bisarra debatten om Bromma flygplats som - återigen i mina ögon - borde varit avvecklad för länge sedan. Nu står man med två kassa flygplatser, utan fokus och med ett "avvecklat" Arlandaråd. Det, om något, är skadligt.Klicka för att utvidga...


Jag håller med dig till viss del men inte fullt ut. Tåget är den dagen man kan lita på att komma fram på utsatt tid ett bra substitut och tiden är ungefär den samma då. Men än så länge är det rena lotteriet att åka tåg och jag har inte råd att missa viktiga möten i Stockholm pga att det är signal fel eller rälsbrott när jag ska till Stockholm. I Danmark flygs det ju en del fortfarande både Ålborg och Århus. Dit åker jag också en del. Kan flyga direkt från Gbg till Århus med Sunjet men det kostar skjortan så oftast blir det via Köpenhamn. Miljö tänket talar för tåg till Stockholm och där behöver flyget agera snabbare med nya bränslen etc för att överleva då främst på inrikes.

Ja jag vet inte men jag flyger hellre och det gör mina kollegor också. Kanske är lättare att motivera flyget i en multinationell koncern där det flygs generellt mycket än i ett mindre bolag?
 
Agö skrev:Ta Göteborg-Stockholm t.ex. Här är några skäl:- Konkurrensen är mördande. Två tågbolag (räknar inte med Blå Tåget) konkurrerar extremt hårt. SJ med t.ex. 23 avgångar mellan Göteborg och Stockholm (måndag 29/4), MTR Express med sju avgångar (måndag 29/4). Till det kommer flyget, SAS med nio avgångar (måndag 29/4), Norwegian med fyra avgångar (måndag 29/4) och BRA Flyg med åtta avgångar (måndag 29/4). Tåget äter upp flyget med - generellt sett - billigare priser och snabbare eller i vart fall jämförbar tidsåtgång - i synnerhet snabbtågen på 3h, och betydligt större kapacitet.- Företagspolicys. Många företag tillåter inte flyg mellan Göteborg och Stockholm. Det kommer garanterat bli fler och fler som uttryckligen förordar tåget.- Ett större antal direktlinjer från Göteborg. Precis som flera flygplatser i t.ex. Danmark har ju Göteborg Landvetter fått till stånd en vettig utrikestrafik till de flesta stora hubbar inom Europa. Detta minskar förstås behovet av transfer via Stockholm-Arlanda. Den utvecklingen är ju förhärskande inom Norden där sekundära flygplatser vinner mark eftersom folk vill resa direkt. I Danmark t.ex. är inrikestrafiken nästan utraderad med Ålborg-Köpenhamn som undantag.- Sunt förnuft. OK, kanske inget skäl men någonstans kan t.o.m. en inbiten flygentusiast som undertecknad tycka att denna typ av korta distanser (och i synnerhet p2p) gör sig bäst för marktransport. Därmed kan fokus för flygplatserna skifta till längre transporter som inte lämpar sig för tåg. Ett klart fokus är alltid önskvärt. Se hur illa ställt det är i Stockholm med den helt - i mina ögon - bisarra debatten om Bromma flygplats som - återigen i mina ögon - borde varit avvecklad för länge sedan. Nu står man med två kassa flygplatser, utan fokus och med ett "avvecklat" Arlandaråd. Det, om något, är skadligt.Klicka för att utvidga...
Förbaskat vettigt inlägg. Kan inte annat än hålla med.
 
LPC123 skrev:Jag håller med dig till viss del men inte fullt ut. Tåget är den dagen man kan lita på att komma fram på utsatt tid ett bra substitut och tiden är ungefär den samma då. Men än så länge är det rena lotteriet att åka tåg och jag har inte råd att missa viktiga möten i Stockholm pga att det är signal fel eller rälsbrott när jag ska till Stockholm. I Danmark flygs det ju en del fortfarande både Ålborg och Århus. Dit åker jag också en del. Kan flyga direkt från Gbg till Århus med Sunjet men det kostar skjortan så oftast blir det via Köpenhamn. Miljö tänket talar för tåg till Stockholm och där behöver flyget agera snabbare med nya bränslen etc för att överleva då främst på inrikes.Ja jag vet inte men jag flyger hellre och det gör mina kollegor också. Kanske är lättare att motivera flyget i en multinationell koncern där det flygs generellt mycket än i ett mindre bolag?Klicka för att utvidga...
Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.
 
Jönsson skrev:Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.Klicka för att utvidga...


Eller åkt mycket tåg och blivit hårt drabbad av långa förseningar.
 
Kan det vara så att deras jet ska in på en D-check och här fick man en fin möjlighet att göra sig av med dem och samtidigt få lite PR.
 
Fredrik skrev:1. Går GOT-ARN/BMA fortare eller långsammare än tåget för en typisk resenär mellan städerna? Centrum till centrum är helt annat än när man börjar prata förorter och/eller industriparker.2. Klimatfrågan. Hur korkat man än tycker det är så påverkar det många människors val vilket att tröskeln för att ta flyget har blivit avsevärt högre det senaste året.Klicka för att utvidga...


Jag reser i tjänsten , tar tåget till Göteborg men flyget till Malmö då tåget tar längre tid på sig att komma till Malmö
 
Jönsson skrev:Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.Klicka för att utvidga...
Känner inte alls igen mig i det. Vad är det för statistik? Jämför den äplen och äpplen?



Eftersom vi pratar om BRA så är det just vissa specifika sträckor vi talar om, inte generellt tåg-industri mot flyg-industri. På t.ex. sträckan Stockholm-Göteborg har jag veckopendlat i minst 1 år. Inledningsvis med tåg, men det var outhärdligt. Gick då över på att flyga Malmö aviation och det fungerade till i stort sett 100% felfritt.

Valet av flyg baserades alltså inte på någon myt för mig. Jag hade anledning till att föredra tåget, men att aldrig veta om man var framme före midnatt eller inte, att vara fångad på ett stekhett tåg i timmar, där varken mat eller dryck fanns att skaffa, att varje vecka sabba sömnen minst en av nätterna gjorde att tåget diskvalificerade sig självt.



Det är ju inte tåget i sig det är fel på, det är ett infrastruktur-problem. Järnvägsnätet är både dåligt underhållet och underinvesterat i. Kapaciteten räcker inte och det ger många förseningar redan innan tekniska problem uppstår.

Järnvägsnätets stödsystem (som trafikledning och annat) är inte heller på par med trafikflygets så när störning uppstår går det mesta i baklås. (tex principen om att det tåg som redan är försenat har "väjningsplikt" för all annan trafik gör att en 2 minuters-försening växer snabbt till 2 timmar)
 
Synd. BRAs jetplan är snabbaste och ofta mest prisvärda sättet att ta sig från Stockholm C till Göteborg och säkerligen även Malmö. Nu kommer de troligen falla bort som alternativ för mig, kommer i första hand kolla Norwegian och tåget för att åka sthlm-gbg men inser att jag tillhör en minskande grupp resenärer tydligen
 
Att dra slutsatser på endast tre månaders statistik känns lite vågat. Hur påverkar bla påskens flytt från mars till april resandet när man jämför med förra året? Jag antar att det knappast är endast siffrorna för Q1 som ligger bakom för Bra, den kopplingen gör endast journalister och möjligen klicksugna PR konsulter.
 
pswe skrev:Att dra slutsatser på endast tre månaders statistik känns lite vågat.Klicka för att utvidga...
Är inte slutsatsen rubriken i tråden? Förefaller en aning drastiskt att säga upp 30 % av personalstyrkan, justera tidtabeller osv. om det inte skulle ligga något bakom detta. Notera att de tycker att den nya lösningen är "klimatsmart", haha.



"– Det har varit en kraftig nedgång de senaste sex månaderna och vi måste göra någonting för att kunna fortsätta att vara regional flygbolag. Den lösning vi har nu är bättre anpassad för kundstocken och klimatsmart. Vi klimatkompenserar och du kan tanka med biobränsle, säger Ulrika Matsgård."



BRA har ju för övrigt redan tidigare börjat dra ned kraftigt.



BRA drar ned i Umeå – 15 förlorar sina jobb - Travel News



BRA vill säga upp markpersonal på sex flygplatser – flyg24nyheter



Givetvis skyller man allt på politiken.



BRA flygs ägare om krisen: “Det är politikernas fel” - Travel News




Ricci skrev:Oj, att flyga MMX-BMA i en ATR är ingen hit....Jag tror då att BRA kan lägga ner sin verksamhet på MMX.Klicka för att utvidga...
Dom snackar ju om wetlease istället för egen jettrafik.



Så ska BRA flyg vända till vinst - Travel News
 
Agö skrev:Förefaller en aning drastiskt att säga upp 30 % av personalstyrkan, justera tidtabeller osv. om det inte skulle ligga något bakom detta.Klicka för att utvidga...


Tänkte bara förtydliga för alla att det i nuläget handlar om ett varsel. Inga personer har sagts upp ännu. Det görs först efter förhandlingar med facket. I många fall så brukar man i slutänden säga upp ett färre antal än vad man varslat.
 
Back
Top