BRA varslar 350 personer om uppsägning

ResenärenLars skrev:Tänkte bara förtydliga för alla att det i nuläget handlar om ett varsel. Inga personer har sagts upp ännu. Det görs först efter förhandlingar med facket. I många fall så brukar man i slutänden säga upp ett färre antal än vad man varslat.Klicka för att utvidga...
Japp. Här handlar det ju dock om att man gör sig av med en viss verksamhet - dvs. flygplan i en given kategori och all personal som är specifikt knuten till den verksamheten, som det verkar i syfte att istället införa wetlease. Så i just det här fallet talar nog det mesta för att det inte blir annat utfall än att uppsägningar följer varsel.
 
Agö skrev:Japp. Här handlar det ju dock om att man gör sig av med en viss verksamhet - dvs. flygplan i en given kategori och all personal som är specifikt knuten till den verksamheten, som det verkar i syfte att istället införa wetlease. Så i just det här fallet talar nog det mesta för att det inte blir annat utfall än att uppsägningar följer varsel.Klicka för att utvidga...
Kan väl möjligen vara någon deal där personalen får gå över till en wetlease-operatör, som en del av ett avtal. Inklusive omskolning på någon ny flygtyp (för det finns väl knappast wetleast-operatörer som flyger eller vill börja flyga gamla Avro?)
 
mha321 skrev:Kan väl möjligen vara någon deal där personalen får gå över till en wetlease-operatör, som en del av ett avtal. Inklusive omskolning på någon ny flygtyp (för det finns väl knappast wetleast-operatörer som flyger eller vill börja flyga gamla Avro?)Klicka för att utvidga...
Så kan det säkert bli men de är ju fortfarande uppsagda då och väck från BRAs böcker s.a.s.
 
Jag slutade i princip flyga BRA när de slutade vara Malmö Aviation. Jag förklarade för dem att de må vara BRA nu, men de var bättre förr. ATR till Umeå tar 1:25 att flyga istället för 55 min i en RJ100 och en fullstor handbagageväska rymmer man ju inte heller. Att de nu enbart kommer flyga ATR tror jag är en miss om de vill behålla affärsresenärer. De skulle inte sagt upp avtalet om att köpa CS100/A220. Med nya fräscha (och snabba) plan och utan övrig serviceförsämring hade jag säkerligen fortsatt flyga med dem.
 
airbus380.se skrev:Kan det vara så att deras jet ska in på en D-check och här fick man en fin möjlighet att göra sig av med dem och samtidigt få lite PR.Klicka för att utvidga...


Hur gör de sig av med dem? Går de att sälja, eller återstår bara att skrota dem (reservdelar)

Finns väl inget bolag i civiliserade världen som flyger med dessa uråldriga (men trevliga)maskiner längre?
 
Då kan ju Löfven /Anderson & Co köpa en ombyggd maskin från BRA så slipper vi kalla hit EUs brandflyg från Italien Win win
 
airbus380.se skrev:Kan det vara så att deras jet ska in på en D-check och här fick man en fin möjlighet att göra sig av med dem och samtidigt få lite PR.Klicka för att utvidga...
Du ligger nog inte långt ifrån sanningen, gissar jag.



Tror också stenhårt på att flygskatten kom väldigt lämpligt för bolaget i en tid då det redan ryktades om att man inte visste om man kunde fullfölja ordern på C-series. Perfekt att skylla allt på flygskatten och vinna lite gratis PR.
 
Ganskaanonym skrev:Du ligger nog inte långt ifrån sanningen, gissar jag.Tror också stenhårt på att flygskatten kom väldigt lämpligt för bolaget i en tid då det redan ryktades om att man inte visste om man kunde fullfölja ordern på C-series. Perfekt att skylla allt på flygskatten och vinna lite gratis PR.Klicka för att utvidga...
Fast var framgår det att det är flygskatten som är anledningen till att de slutar flyga jet?
 
apknug skrev:Fast var framgår det att det är flygskatten som är anledningen till att de slutar flyga jet?Klicka för att utvidga...


Johan Gott skrev:BRA har flera gånger i olika medier angett flygskatten som anledning till att avvakta med C-seriesBRA pausar A220 infasning – beslut väntas i höst – flyg24nyheterKlicka för att utvidga...
De har tidigare nämnt flygskatten som EN av anledningarna till att de tvekar kring nysatsningen på c series. Tycker inte man kan anklaga dem för att skylla på endast flygskatten nu när det blir skarpt läga att pensionera 25 år gamla fyrmotoriga jetflygplan.



Att det inte skulle finnas ekonomi att byta ut den där jetflottan har man ju iof misstänkt rätt länge med eller utan flygskatt.
 
apknug skrev:De har tidigare nämnt flygskatten som EN av anledningarna till att de tvekar kring nysatsningen på c series. Tycker inte man kan anklaga dem för att skylla på endast flygskatten nu när det blir skarpt läga att pensionera 25 år gamla fyrmotoriga jetflygplan.Att det inte skulle finnas ekonomi att byta ut den där jetflottan har man ju iof misstänkt rätt länge med eller utan flygskatt.Klicka för att utvidga...


Håller med om att det inte är eller var huvud orsaken. BRA skulle väll varit första bolag att få A220 levererade men backade efter diverse motor problem och fördröjda flygtillstånd för modellen. det gjorde ju att Swiss tog dom första och sen har BRA ingen ny plats i kön och var nog rätt nöjda med det. Ser man till deras ekonomi var det nog bra att dom backade för då hade det nog varit konkurs tidigare.

Funderar på hur det ska bli med intäkter för charterflygningar som dom kör med sina Avro framåt? Måste ju vara en hyfsad intäkt för dom ändå?
 
Braathens Regional Airlines (Sweden) to phase out all its Avro RJs by March 2020 and expand its ATR fleet with -72s. The carrier also dropped plans to acquire A220s. BRA might also lease or wet-lease, some regional jets.
 
LPC123 skrev:Funderar på hur det ska bli med intäkter för charterflygningar som dom kör med sina Avro framåt? Måste ju vara en hyfsad intäkt för dom ändå?Klicka för att utvidga...


Man kanske sitter i en ATR72 o skumpar över alperna för landning i Turin nästa vinter?



Hehe.
 
anjak skrev:Jag antar att dom i verkligheten bara flyttar deras existerande linjer från Mora till Sälen.Klicka för att utvidga...


Trodde det var "länge" sedan MAVIA/BRA flög till Mora, förutom säsongs-trafik från Ängelholm? Eller var de inne igen efter AIS på Dalaflyget?
 
Palazzi skrev:Trodde det var "länge" sedan MAVIA/BRA flög till Mora, förutom säsongs-trafik från Ängelholm? Eller var de inne igen efter AIS på Dalaflyget?Klicka för att utvidga...
Ja det verkar du ju ha helt rätt i! Ska bli intressant att se om alla dom linjerna kommer fungera plus hur mycket konkurrens dom kommer få.
 
Back
Top