Bye bye Star Alliance - RTW med fina flyg (och mestadels inte lika fina hotell)

Jag har ju sett många recensioner, så det är ju väntat, men något som verkligen imponerar är skärmen.

Inte så mycket mindre än den tv jag har hemma (och där sitter jag längre ifrån).





//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/86f22d68673935d950a9a477ad0d690a.jpg




Fick min pyjamas och blev frågad om jag ville byta om innan takeoff. Why not, så gick till toaletten för att svida om.

Har sett betydligt större och mer fancy toaletter ombord, men en trevlig feature var denna lilla platform som man kunde fälla ner och stå på när man byter om för att slippa stå på toalettgolvet.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/6c8dc98a5e06fccadc53db1b55ebfd9d.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/8a87030f03e1dfcb6ee37b0197ed52c5.jpg





//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/d8cfa1fff0a754f121f84f1030c55443.jpg




Vädret utanför hade vid det här laget blivit betydligt sämre med rejält regn och åska, så det tog ett tag innan vi fi k clearance för takeoff och hade en hyfsat skakig start.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/d2d254c08d0661d9670569a035c9077e.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/d272d89909a64bcffa82c25d89ec669a.jpg




Amenity kit med produkter från The Ginza och sen fick man även ta vad man ville ha från brickan med extra amenities.
 
Dagens meny.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/e7a59179a1bf8a83f1608299c5fb0aa7.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/45bf5e1109901aba5f5dd462ebb8930d.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/5d229aa1664a3be82588874e7b57b9eb.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/f3e11bd2f09069b0217bd1641ecd031c.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/dfea3a7df7d4134859d86ec1b1a3bbb8.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/4b840bc9d2d297c5208cfad0f0e1d191.jpg






Dryckesmeny


//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/4ebddfa054c22940f77c277bfdcfaac3.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/c6c365845d5eda2d3a538ae74b53e947.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/4755cf2e8fcd061a035388cdca64418f.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/879d71cb7ef97bb66541afcbc0d36c7f.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/f19c9eef0ccd55d889b7ca234fb7946a.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/f87633e2a80fadde4ef73a1dcad1850d.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/589ff75a43f4b6ab95c9c2145c2a2c37.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/0ac2ae41574ca685b5c67eddb5e95952.jpg




Lite för många udda rätter i japanska menyn för min smak, så blir västerländska varianten idag.
 
Om du har aptit till det senare,- se till att prova vegan curryn emellan ordinarie serveringarna

Går ju utmärkt att passa på att prova några olika viner till den också, om man avser att ge sig på alkohol-utbudet
263a.png




Lemonaden/Ana citrus-drycken med honung är även den riktigt bra.



Ha en fin resa!
 
Ano skrev:Om du har aptit till det senare,- se till att prova vegan curryn emellan ordinarie serveringarnaGår ju utmärkt att passa på att prova några olika viner till den också, om man avser att ge sig på alkohol-utbudetLemonaden/Ana citrus-drycken med honung är även den riktigt bra.Ha en fin resa!Klicka för att utvidga...


Tyvärr såg jag detta lite för sent, vi ska snart landa, så blir ingen curry.

Återkommer med rapport om maten senare.
 
Wow! Reality check deluxe!

Efter den kanske bästa flygningen jag någonsin gjort har jag nu landat i ett kallt men soligt Chicago. Nästan 8 timmar från landning till avgång för nästa flight, så jag funderade på om jag skulle lämna flygplatsen och åka in till stan ett par timmar och hade nästan bestämt mig för det.



Sen kom den.

Kön.

Som är nästan lika lång som flighten från Tokyo.



Jag har rest in i USA många gånger i mitt liv och har varit med om en del immigrationupplevelser som tagit tid och varit plågsamma, men tror aldrig jag sett något som detta.

Kom till en full ankomsthall och suckade över hur lång tid det här skulle ta. Sen insåg jag att kön inte började där och så började vi följa kön bakåt genom till synes ändlösa korridorer.



Tar jag mig igenom detta på två timmar så känner jag mig rätt så nöjd, men tre känns mer sannolikt.

Har även insett att Polarisloungen stänger kl 21 och senaste United Club stänger kl 22. Min flight går 23.35, så blir en timme att slå ihjäl ute i terminalen då också.



Nåja, gott om tid här i kön, så lika bra att rapportera från resten av flighten.
 
Matdags då alltså.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/ea24e6a63b1f9b16301087ebbbbc4048.jpg




Började med en Amuse bouche bestående av "ANA Signature Stick, Chicken & Burdock Root with Shiitake Mushroom Mayonnaise Sauce, Smoked Mussel & Curry, Onion Mousse & Consommé Jelly"



Allt var bra, framförallt ANA-pinnarna och lökmoussen.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/139c24eb7112454beab3970c955cfc9c.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/b241f2ab14089d80f7fcd340a512e794.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/1307883913e4296c20354971a1b4b374.jpg




Därefter första förrätten, "Crab Meat & Scallop Salad, Green Pea Purée with Anise Cream Sauce & Caviar". Jag hade lite svårt att förstå hur det var meningen att man skulle äta sin caviar med denna rätt. Jag åt en del tillsammans med resten av rätten (då tyckte jag det övriga tog över smaken), en del på brödbitar, och en del för sig själv. Jag kommer alltid att beställa caviar om det erbjuds i First, men jag kommer nog aldrig att förstå vad det är som gör att folk är billiga att betala så mycket för det.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/ea4e4b9006ee8bcaf700f16a9f71d6f6.jpg




Förrätt nr 2, "Duck & Beef Rillettes, Udo Green & Kumquat Salad with Grapefruit Sauce". Denna var riktigt bra och kumquay- och grapekombon passade bra till resten.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/f758ea01285819b8b4c1603e5b3aa75b.jpg




Förrätt nr 3, "White Asparagus Charlotte & Marinated Seafood with Bacon Balsamic Sauce". Denna var jag lite tveksam till. Inte minst kände jag mig inte helt säker på om den tunna plastringen runt om som höll allt på plats verkligen borde varit kvar eller om den skulle ha tagits bort innan servering.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/1dc9c156635001e80953652660a0189a.jpg




Sallad... Finns inte så.mjcket mer att säga om den...




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/80c8796ffc7159f64972908d209ab7de.jpg




Majssoppa. Denna var ingen höjdare, alldeles för söt för min smak.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/e69c52c80cf92815537e08d46bd02b64.jpg




Till huvudrätt valde jag "Grilled Fillet of Wagyu Beef with Morel Sauce". God och mör köttbit, lagom tillagad för min smak. Hade kanske kunnat ta lite potatisgratäng eller något mer till den, men ska inte klaga.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/d4714e6606ef96894a16bae7e92f126a.jpg




Dessert nr 1, "Printanier---Vanilla & Strawberry Mousse with Cherry Blossom Ice Cream". Moussen var riktigt god, men jag hade kanske valt att servera.den med något annat än glass. Hade varit trevligt med något avbrott med en annan typ av textur eller nåt också.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/e592010d328248914c2260e9c2d48f70.jpg




Matcha




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/0f39f0ab1d165384f2f59199c60aad58.jpg




Dessert nr 2, "Caramel Tart". Denna var väldigt bra. God vaniljglass. Hårt karamelliserad tart. Syrlig yuzu-sås som bröt av fint.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/5950efca0a9224dd82af03e14aa5a421.jpg




Slutligen några petit four. En vitchokladpralin, något slags körsbörsblomsmarshmallow, och en salted caramel macaroon.
 
Efter maten bäddades stolen på andra sidan gången till säng, men jag var inte redo för sömn riktigt än. Kollade på lite film och så behövde jag ju testa att koppla laptopen till de gigantiska skärmen.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/c0cffe7120ab96c14baae2a3a1ceeafe.jpg




Onekligen lite häftigt att man kan ha en bättre datorsetup ombord än vad jag har varken hemma eller på kontoret.



Därefter var det dags att försöka sova lite. Bäddade ner med och stängde för första gången dörrarna till min sovsvit. Eftersom jag var enda passageraren så kändes det ju inte så nödvändigt att stänga om sig, men går det så.....

Skönt täcke och kudde, men "madrassen" var samma typ som SAS har i business, så inte jätteskönt underlag.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/0d1afaf7a65330615c3a12daf45196c4.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/580d6a57d0a789bf24d39a3b3f6939d5.jpg




Strax efter att jag lagt mig blev det ordentligt med turbulens så det skakade ordentligt vilket störde sömnförsöken litegrann och inte blev det bättre av att de gick ut med announcements i full volym när kapten tände eller släckte sönerhetsbältesskylten. Dessutom blinkade den gigantiska skärmen till och tändes med "passenger announcement" vid varje utrop.

Sov hursomhelst ett per timmar efter det, men låg sen vaken och hade annat att tänka på, så flyttade tillbaka till andra stolen för att se klart min film.

Jag vet att det tidigare har diskuterats att de är så snabba att reagera på call button hos ANA. Testade detta genom att trycka på den nu, mitt i natten, när ingen visste att nån var vaken, för att beställa lite nötter och dryck till filmen. Det tog åtta sekunder innan Yuki stod vid min plats.



Efter en dryg timme var det dags för nästa servering. Det m som förvånande mig och som jag hade reflekterat över innan jag la mig var att det inte fanns någon frukost listad i menyn. Istället var det att beställa från "light snacks"-delen av menyn som gällde nu. Förvisso var det efter lunch på destinationen nu, men hade nog ändå trott det skulle bli frukost. Hursomhelst, hade tyvärr inte läst rekommendationen av curryn, så blev ingen sådan och med tråden om att SAS ska börja servera burgare ombord så blev det en sådan.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/7eb5c9ab561dd3d1ade048b89d93ff52.jpg




Den var väl ok, men inget att hänga i granen direkt.


//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/5db3cd2d4bcaa9800984d7f0f1bcaebb.jpg




Ett fruktfat också, det kan ju nästan räknas som frukost.
 
Crew var väldigt bra och lyckades bra med att hitta den perfekta balansen mellan service och personlig touch. Hade förväntat mig att det skulle vara mer formell och strikt service, men Yuki som hade huvudansvaret för mig var väldigt trevlig och frågade om min resa, pratade om egna erfarenheter och var allmänt väldigt trevlig.



Det som verkligen fick mig att känna att detta var next level service kom strax efter andra serveringen. Hade beställt in en espresso o h hade tänkt att jag skulle fråga om de hade någon chokladbit eller annat till den.

Då kom båda crew till mig och sa att de hade sett att det snart är min födelsedag (det är knappt två veckor tills dess, så inte jättenära), och så kom de med denna åt mig:




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/fea2e02f31e2e6a3e82723672813b046.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/c41b85c98bf02bdaba43c5586107763c.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/313bda50315bcc9a653b5ca7c9e08e5b.jpg




Det som är i mitten var nån sorts japansk fruktsallad med nån bönröra eller liknande i. Så den var inte direkt något speciellt, men detta är verkligen en sådan situation där det är tanken som räknas.





Att jämföra med Lufthansa där jag fortfarande är lite grinig över att jag inte har fått en fånig födelsedagsanka. Jag har flugit LH F två gånger (fyra flighter, men två resor). Båda ungefär den här tiden på året. Min allra första flight med LH F var på min födelsedag. Hursomhelst så var detta innan de hade börjat med födelsedagsankor så jag fick bara en vanlig anka. Nästa gång jag flöd LH F var två år senare tror jag, när jag skulle fira min 40-årsdag och nu hade födelsedagsankorna gjort entré. Denna gång skulle jag dock inte flyga exakt på min födelsedag utan två eller tre dagar före födelsedagen. Jag vet ju att reglerna är att man bara får den på sin födelsedag, men jag hade till och med tagit med mig boardingkortet från förra redan så.jag kunde visa att jag då flugit LH F på min födelsedag, men de var inte villiga att rucka på reglerna och det blev ingen sån anka. Jag vet att det är sådana reglerna är, men lite flexibilitet kan jag tycka det borde finnas utrymme för. Jag kommer att komma ihåg dagens gest länge, och jag kommer ihåg anksituationen...
 
Allt bra har ju tyvärr ett slut förr eller senare. Dags att byta om tillbaka till mina vanliga klädee och till slut så landade vi då i ett soligt Chicago.





//uploads.tapatalk-cdn.com/20240320/d8cea8c6b6072f4451d31ce8f7e85010.jpg




Tog farväl av crew och lämnade detta lilla paradis ovan molnen. Passerade genom businesskabinen på vägen ut och ANA The Room ser också mycket imponerande ut.



Detta var första gången i ANA F och tyvärr är det väl risk att det även var sista (men är helt klart sugen på att se om det går att hitta något tillgängligt lite längre fram i tiden och få till en sista bokning innan vi lämnar *A för gott.



Detta tar oss ju då också tillbaka till verkligheten där jag nu fortfarande står i kö till Immigration. Har stått i kön här i två timmar och har precis kommit fram till stora hallen där de vanliga köfållorna börjar. Dvs ungefär där man hamnar direkt efter att ha klivit av planet en dag när man vanligtvis tycker att man har extrem otur.med köer. Estimate på ca tre timmar totalt verkar ganska rimligt.
 
Härifrån Chicago har jag två olika he resor bokade., men jag vet vilken jag kommer att välja.



Första versionen av denna award hade hemresan från Chicago på det något oglamorösa sättet ORD-EWR-ARN med United och SAS i economy. Hade sett business över Atlanten när jag letade, men det hittades inte när jag ringde in, men jag var så nöjd med resten av bokningen så jag bokade ändå. Bara några dagar senare såg jag tillgänglighet ORD-CPH i SAS business och kunde ringa in och boka om till ORD-CPH-ARN som resans sista del, ett helt klart tillräckligt bra sätt att resa på.




Thornado skrev:Hittade även ett halvtyst hörn för att ringa SAS och modifiera/förbättra sista delen av min hemresa litegrann. Som vi vet så går det ju tyvärr inte ändra påbörjade awards (hade det gått hade denna ändring gjort hemresan till en i det närmaste perfekt award), så det är ju inte en ombokning, utan det handlar snarare om att vaska sista delen av ursprungliga bokningen och boka en ny enkelresa. Något ska man ju spendera sin voucher som blev förlängd förra året och snart går ut även om det svider lite att bränna dessa poäng när man egentligen redan hade en rätt så bra hemresa. Men som sagt var, vi vet inte hur länge det går att boka Star Alliance.Klicka för att utvidga...


Men jag sa ju alltså att jag hade ringt till SAS från Tokyo för att boka något. Även om SAS Business är bra så hade ju resan blivit än mer episk om det hade varit LH F över Atlanten. I en perfekt värld hade det dessutom gått att få utan extra kostnad då hemresan är prissatt som First från Far East Asia till Sverige och det har alltså varit samma pris om det varit ett eller två ben i F. På den gamla goda tiden när LH F-awards blev tillgängliga 14 dagar innan avresa så hade det ju kunnat hinna dyka upp tillgänglighet för att boka om innan jag stack. Nu är ju inte det ett alternativ längre och vi vet ju att SAS Star alliance-awards inte går att boka om efter att resan påbörjats. Med tanke på att vi inte vet hur många fler möjligheter man kommer att ha att hinna flyga LH F så började jag fundera på att boka det ändå, som en enkelresa Nordamerika till Sverige och helt enkelt vaska min existerande SAS Business. Det skulle ju givetvis kosta en del poäng, och en voucher till, men kanske kunde det vara värt det. När jag nu dessutom hade fått en voucher från förra året förlängs med ny giltighet till slutet av april så blev det ännu lättare att motivera att använda en voucher till detta. Så alerts inställda på awardfares i kombination med manuellt kontrollerande av tillgänglighet från olika destinationer i USA, både idag och en eller två dagar framåt i tiden var möjliga alternativ.



Long story short, till slut dök det då upp tillgänglighet på sena flighten ORD-FRA. Dryga åtta timmar efter schemalagd ankomst (vilket jag är glad för nu). Avgång 23.35 vilket inte är optimalt då de antagligen kommer snabba på service för att folk ska få sova, och ganska sen ankomst till FRA vilket begränsar tid i FCL/FCT.

Hade dessutom svårt att hitta bra anslutningar till Stockholm, men hittade ett alternativ ORD-FRA-ZRH-ARN. Bara 3h I FRA (och dessutom skulle jag behöva sitta i möte en av de timmarna), men bättre än inget så ringde för att boka. Kompetent agent som inte hade något problem att hitta segmentet i F. Blev dock värre med resan till Stockholm och hon sa att flighterna med LH och LX "blockade varandra". Så undrade hon om jag absolut ville åka via ZRH. Tydligen kunde hon se tillgänglighet på direktflyget FRA-ARN 21.15, så det tog jag ju betydligt hellre. Nu har jag ca 6 timmar i FRA och är 52500 poäng (och en dryg tusenlapp i skatter) fattigare.
 
Och där kom jag igenom Immigration. 2h50min efter att jag ställde mig längst bak i kön, så drygt 3 timmar efter att jag klivit av planet.
 
Ok, poäng för Lufthansa för markupplevelsen även här i Chicago. Bra prioritet vid incheckning och fick då frågan om jag ville ha fast track genom security. Jag undrar om någon någonsin svarar att nej, det behövs inte, de står gärna i den jättelånga kön. Jag hade onekligen varit lite orolig för att det inte skulle finnas någon bra fast track och att det skulle bli mycket köande här också, så jag tackade glatt ja till fast track.



Hade trott att jag bara skulle få instruktioner hur jag hittar till fast track, men de kallade istället till sig en något äldre dam som tog mitt pass och boardingkort och eskorterade mig. Vi gick in via CLEAR-ingången och hon var totalt hänsynslös i at ta genvägar och gå förbi alla personer. Var det någon som inte flyttade på sig nog snabbt så fick de sig en liten utskällning. Väldigt smidig process. Tror väl att jag hade klarat mig på egen hand efter security, men hon följde mig hela vägen till Polarisloungen, så här sitter jag nu.
 
Man vet att man lider av riktiga i-landsproblem när man kliver ombord på Lufthansa First class och reagerar på hur öppen kabinen är, att man ser andra, och hur liten skärmen känns...




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/e9146a571f521b308a452c1aa2c5e1fc.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/eb76eefbb1c56cc3e25da81ae1e834af.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/eac31f3d30c1fc41a21660bdba12e39b.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/3f3018eb8e877536f82b503cf9567477.jpg
 
https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8062-medium-jpeg.151431/https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8076-medium-jpeg.151439/https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8077-medium-jpeg.151440/



Man ska ju inte klaga, men efter ANA Suites så känns Lufthansas F-kabin onekligen rätt så out of date. Väldigt öppet, nära till andra passagerare (här var dessutom 6/8 stolar upptagna istället för bara jag hos ANA. All boardade dessutom genom främre dörren, så precis alla passerade förbi mig där jag satt på 1D.



Eftersom det är en relativt kort flight och väldigt sen avgång så blev det ju ganska snabb service där belysningen dimmades ganska snart för att folk skulle få möjlighet att sova så mycket som möjligt.



Crew var trevliga, men det var lite hackig service. Efter ett tag framkom det att han vanligtvis inte brukade jobba i F, men "de hade inte fått någon F-crew", så det märktes att han inte alltid hade full koll på hur allt i kabinen funkade.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8063-medium-jpeg.151432/



Fick först en pilgrimsmussla som amuse. Fick detta fat givet till mig direkt i handen, så var lite udda.



Sen var det dags för förrätter. Jag hade tänkt ta caviar och biff- och rödsbetsrätten. Fick bröd och kötträtten, men när jag bad om caviar så verkade han först inte förstå vad jag menade, undrade om jag ville ha fisken eller burratan. Nej, caviar - OK, och så fick jag fisken på mitt bord. Undrade vad det där var och sa att det var CAVIAR jag ville ha. Han verkade återigen inte fatta vad jag menade, så till slut fick jag ta fram menyn och peka på vad jag menade och då gick det upp ett ljus för honom. Kanske mumlade jag, men inte borde "caviar" och "halibut" låta så lika... Caviar fanns inte på vagnen med förrätter, utan han fick gå ut i galley och hämta det. Fick åtminstone en ganska stor portion.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8064-medium-jpeg.151433/https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8065-medium-jpeg.151434/https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8066-medium-jpeg.151435/https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8070-medium-jpeg.151436/





Även här blev det biffen som huvudrätt. Helt OK, men den som serverades hos ANA var definitivt mörare och bättre.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8071-medium-jpeg.151437/



Slutligen en ganska tråkig pannacotta till dessert.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8075-medium-jpeg.151438/



Efter middag lät jag dem bädda min stol till säng och gick och la mig. Bad att få hoppa över frukost och sova ut då jag hade varit extremt trött innan boarding och till och med somnat till i en stol i United Club nära gaten innan boarding.

Bättre madrass här än hos ANA och sov godare, men det kan ju ha berott på att jag var så trött. Sov hursomhelst fram till ungefär en halvtimme innan landning.
 
Vi landade ca 45 minuter tidigt i FRA, så jag har totalt 6-7 timmar här. Hade ett möte jag behövde vara med på, så började med att gå bort till FCL i A concourse.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8080-medium-jpeg.151442/



Kände mig inte jättehungrig, så blev ingen schnitzel just nu i alla fall, utan tog lite mat från buffen.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8082-medium-jpeg.151443/https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8083-medium-jpeg.151444/





Och en anka ska man ju såklart ha! Hade hoppats att vi var tillräckligt nära påsk för att få en påskanka, men det blev denna vita. Det är åtminstone en version som jag inte har sedan tidigare.



https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_8085-medium-jpeg.151445/



Nu bär det strax av mot FCT!
 
Thornado skrev:Visa bifogad bild 151431Visa bifogad bild 151439Visa bifogad bild 151440Man ska ju inte klaga, men efter ANA Suites så känns Lufthansas F-kabin onekligen rätt så out of date. Väldigt öppet, nära till andra passagerare (här var dessutom 6/8 stolar upptagna istället för bara jag hos ANA. All boardade dessutom genom främre dörren, så precis alla passerade förbi mig där jag satt på 1D.Eftersom det är en relativt kort flight och väldigt sen avgång så blev det ju ganska snabb service där belysningen dimmades ganska snart för att folk skulle få möjlighet att sova så mycket som möjligt.Crew var trevliga, men det var lite hackig service. Efter ett tag framkom det att han vanligtvis inte brukade jobba i F, men "de hade inte fått någon F-crew", så det märktes att han inte alltid hade full koll på hur allt i kabinen funkade.Visa bifogad bild 151432Fick först en pilgrimsmussla som amuse. Fick detta fat givet till mig direkt i handen, så var lite udda.Sen var det dags för förrätter. Jag hade tänkt ta caviar och biff- och rödsbetsrätten. Fick bröd och kötträtten, men när jag bad om caviar så verkade han först inte förstå vad jag menade, undrade om jag ville ha fisken eller burratan. Nej, caviar - OK, och så fick jag fisken på mitt bord. Undrade vad det där var och sa att det var CAVIAR jag ville ha. Han verkade återigen inte fatta vad jag menade, så till slut fick jag ta fram menyn och peka på vad jag menade och då gick det upp ett ljus för honom. Kanske mumlade jag, men inte borde "caviar" och "halibut" låta så lika... Caviar fanns inte på vagnen med förrätter, utan han fick gå ut i galley och hämta det. Fick åtminstone en ganska stor portion.Visa bifogad bild 151433Visa bifogad bild 151434Visa bifogad bild 151435Visa bifogad bild 151436Även här blev det biffen som huvudrätt. Helt OK, men den som serverades hos ANA var definitivt mörare och bättre.Visa bifogad bild 151437Slutligen en ganska tråkig pannacotta till dessert.Visa bifogad bild 151438Efter middag lät jag dem bädda min stol till säng och gick och la mig. Bad att få hoppa över frukost och sova ut då jag hade varit extremt trött innan boarding och till och med somnat till i en stol i United Club nära gaten innan boarding.Bättre madrass här än hos ANA och sov godare, men det kan ju ha berott på att jag var så trött. Sov hursomhelst fram till ungefär en halvtimme innan landning.Klicka för att utvidga...
Intressant, vanligtvis (eller i alla fall de gånger jag åkt) så är caviar-serveringen en egen servering innan förrätterna.
 
Golfkillen skrev:Intressant, vanligtvis (eller i alla fall de gånger jag åkt) så är caviar-serveringen en egen servering innan förrätterna.Klicka för att utvidga...


Ja, precis. Jag vill minnas det så också, men jag gissar att detta är nån sorts anpassning pga den sena avgångstiden.
 
Går ut från huvudterminalen och promenerar bort mot FCT. På vägen dit när man passerar taxiparkeringen så står det också några shoppingvagnar parkerade med vad som verkar vara ägodelar för någon som är hemlös. Det får en onekligen att reflektera över hur olika livsöden kan vara och att man ska vara tacksam för att man är lycklig nog att ha möjlighet att göra en sån här resa.






//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/23955aaa2daa5df20931f89e5885147a.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/2bfa37057ca31fe1cfbb4e0dd92ca544.jpg




Tar hissen upp och välkomnas till terminalen efter en snabb säkerhetskontroll.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/69b8005bd3ed884b463058315dc56415.jpg




Slår mig ner och tar lite småplock från buffén. Därefter går jag och kollar hur det ser ut med lediga badrum och det finns ett som jag kan få på en gång.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/4185e1bb49b4cabbe161b6ac12bcc1f8.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/c6ef525f61043d6ea14e8edc9a511202.jpg




I stort sett enda gången jag badar i badkar är när jag är här. Det kan vara skönt, men det är helt klart lite svårt att lyckas tappa upp vatten som är lagom varmt när man väl ska ner i badet. Idag blev det definitivt väl varmt - det var inga problem att kliva i, men när man väl låg där blev det snabbt varmt så orkade inte ligga i badet alltför länge.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/5814de7ac5bf25a2592c7bdf6da45114.jpg




Nu den obligatoriska schnitzeln till middag och en apfelstrudel på det till efterrätt.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20240321/7abae1de853f120ee301a13f8ce03e19.jpg




Om en dryg timme blir det bil till boarding för sista flighten på denna långa och galna resa.



Jag råkade klicka på en gilla-notifiering jag hade fått för imett av inläggen från min första businessflight med Eva på denna resa och när jag såg den så insåg jag hur länge sen det kändes som att det var och att det nästan var svårt att komma ihåg....
 
Back
Top