Connection time i Frankfurt

mtlmr skrev:Om SAS har avtalet på band att det bryter mot MCT, räcker inte det då som bevisning?Klicka för att utvidga...
Det håller absolut som bevisning, men det måste finnas en SKRIFTLIG regel som hanterar ansvarsfrågan. Det är det jag efterlyser.
 
Matore skrev:Det håller absolut som bevisning, men det måste finnas en SKRIFTLIG regel som hanterar ansvarsfrågan. Det är det jag efterlyser.Klicka för att utvidga...
Nu var det länge sedan jag läste dem men står det inte om just detta i de allmänna transportvillkoren/IATA reglerna? Det är ingenting som man läser till vardags, i varje fall inte jag. Däremot brukar det hänvisas till dem i biljettvillkoren. Är du sugen hade jag i ditt ställe börjat leta där.
 
Är det inte bara så lätt att om du har allt på samma biljett så är det flygbolaget som tar smällen vid eventuella förseningar?
 
Jakob Österberg skrev:Är det inte bara så lätt att om du har allt på samma biljett så är det flygbolaget som tar smällen vid eventuella förseningar?Klicka för att utvidga...
Så brukar det ju vara, men nu finns det ju en del som säger att detta inte gäller, så hade varit bra att få lite mer resonemang från deras sida mer än nästan-jämförelser med hastighetsbegränsningar.
 
Det hela är mycket enkelt.

Finns det skriftligt i köpeavtalet med SAS att det är kundens ansvar att hålla reda på MCT så är det inget mer att diskutera.

Finns det inget på skrift kan Tallinn informera hur mycket som. De har ändå ansvaret om det skiter sig.
 
agehall skrev:Jag tror ingen har prövat detta i domstol av flera skäl.Agenten må ha gjort fel, men uppenbarligen nämnde han ju detta för dig. Därmed har du svårt att skylla på SAS om något går snett.Sedan är det vardagsmat att bokningar bryter mot MCT då avgångs och ankomsttider ändras stup i kvarten. MEN - det som normalt sett händer då är att bokningar går sönder och du tvingas boka om ett segment.Du fokuserar på helt fel saker här. Faktum är att du har en bokning som inte är 100% korrekt och du vet om det. Frågan är vad du tänker göra åt det - ringa och boka om eller chansa på att allt går bra? Om du råkar ut för problem kan du räkna med att du får dra det genom ett par instanser i domstol för att komma någonstans alls (och jag skulle säga att dina chanser där är rätt dåliga).Klicka för att utvidga...
Nej agenten sade noll om MCT. Men strunta i mitt enskilda fall. Jag ska boka om baserat på era råd.

Detta handlar om ansvarsfrågan finns skriftligt eller ej.
 
Matore skrev:Nej agenten sade noll om MCT. Men strunta i mitt enskilda fall. Jag ska boka om baserat på era råd.Detta handlar om ansvarsfrågan finns skriftligt eller ej.Klicka för att utvidga...
Vad sa agenten då? Uppenbarligen sa de ju någonting och där borde du ha ifrågasatt om det är smart.



Jag förstår att du i efterhand kan tycka att det är dumt att du inte tog eget ansvar direkt och nu försatt dig i en situation förknippat med risker. Men varför inte lyssna på oss och boka om så slipper du problemet!? Eller så lever du med riskerna och hoppas att inget går sönder eller att dina flighter inte blir försenade. (Det finns ju trots allt en chans att allt funkar utan problem)
 
agehall skrev:Vad sa agenten då? Uppenbarligen sa de ju någonting och där borde du ha ifrågasatt om det är smart.Jag förstår att du i efterhand kan tycka att det är dumt att du inte tog eget ansvar direkt och nu försatt dig i en situation förknippat med risker. Men varför inte lyssna på oss och boka om så slipper du problemet!? Eller så lever du med riskerna och hoppas att inget går sönder eller att dina flighter inte blir försenade. (Det finns ju trots allt en chans att allt funkar utan problem)Klicka för att utvidga...
Läser du inte vad jag skriver?
 
Golfkillen skrev:Fast om agenten säger "MCT är 1.15 men jag bokar ändå in dig med ett byte på 1.10", vad skall man som konsument göra då?Klicka för att utvidga...



Matore skrev:Nej agenten sade noll om MCT.Klicka för att utvidga...



Matore skrev:Läser du inte vad jag skriver?Klicka för att utvidga...


Du skriver först att agenten sagt något om att det bokades ett för kort byte och sedan att denne san noll om MCT. Även om inte begreppet "MCT" användes, så verkar ju något ha sagts. Därav min fråga.




Jakob Österberg skrev:Är det inte bara så lätt att om du har allt på samma biljett så är det flygbolaget som tar smällen vid eventuella förseningar?Klicka för att utvidga...



Golfkillen skrev:Så brukar det ju vara, men nu finns det ju en del som säger att detta inte gäller, så hade varit bra att få lite mer resonemang från deras sida mer än nästan-jämförelser med hastighetsbegränsningar.Klicka för att utvidga...
Jag har redan beskrivit vad som typiskt sett händer i detta scenario. Oftast brukar bolagens IT-system upptäcka detta i förväg och varna så att man får boka om.

Om man skulle lyckas flyga på en biljett som bryter mot MCT och missar sin connection, så har flygbolagen ingen skyldighet att lösa problemet. Det är det MCT är till för - om MCT uppfylls tar de ansvar, annars inte. Beroende på exakt vad som har hänt, så kanske de är villiga att ge lite godwill, men det ska man nog inte räkna med.
 
agehall skrev:Jag har redan beskrivit vad som typiskt sett händer i detta scenario. Oftast brukar bolagens IT-system upptäcka detta i förväg och varna så att man får boka om.Om man skulle lyckas flyga på en biljett som bryter mot MCT och missar sin connection, så har flygbolagen ingen skyldighet att lösa problemet. Det är det MCT är till för - om MCT uppfylls tar de ansvar, annars inte. Beroende på exakt vad som har hänt, så kanske de är villiga att ge lite godwill, men det ska man nog inte räkna med.Klicka för att utvidga...
Fast ett flygbolag skall ju inte boka in under MCT, så jag är inte riktigt med på att MCT är till för när bolagen tar ansvar eller ej. Som du säger så säger oftast system till och man kan inte boka en genomgående biljett som är under MCT. I detta fall har SAS gjort något de inte borde (kunna?) göra. Så har man flygningarna på samma biljett så ser jag inget som säger emot att flygbolaget är skyldigt att hjälpa dig.
 
Golfkillen skrev:Fast ett flygbolag skall ju inte boka in under MCT, så jag är inte riktigt med på att MCT är till för när bolagen tar ansvar eller ej. Som du säger så säger oftast system till och man kan inte boka en genomgående biljett som är under MCT. I detta fall har SAS gjort något de inte borde (kunna?) göra. Så har man flygningarna på samma biljett så ser jag inget som säger emot att flygbolaget är skyldigt att hjälpa dig.Klicka för att utvidga...
Exakt var systemet säger ifrån, vet jag inte och det kan nog variera. Jag skulle tro att det mesta går att tvinga igenom utan problem i GDSerna. Många saker styrs nog bara av konventioner och överenskommelser.



Från erfarenheter hos BA så vet jag att de kör sin robot över alla bokningar med jämna mellanrum och den fångar upp sådant där.
 
agehall skrev:Du skriver först att agenten sagt något om att det bokades ett för kort byte och sedan att denne san noll om MCT. Även om inte begreppet "MCT" användes, så verkar ju något ha sagts. Därav min fråga.Jag har redan beskrivit vad som typiskt sett händer i detta scenario. Oftast brukar bolagens IT-system upptäcka detta i förväg och varna så att man får boka om.Om man skulle lyckas flyga på en biljett som bryter mot MCT och missar sin connection, så har flygbolagen ingen skyldighet att lösa problemet. Det är det MCT är till för - om MCT uppfylls tar de ansvar, annars inte. Beroende på exakt vad som har hänt, så kanske de är villiga att ge lite godwill, men det ska man nog inte räkna med.Klicka för att utvidga...
Problemet är att du inte ser att du citerar och svarar två helt olika personer.
 
Matore skrev:Problemet är att du inte ser att du citerar och svarar två helt olika personer.Klicka för att utvidga...
Ja, det gick lite fort där, men det förändrar inte problemet i sak då du själv skrev:




Matore skrev:Ringde Tallin för att boka om, hon sa då också mct 1.15, men bokade ändå om mig till en flight med 1.10... Det är ju mot regeln. Behöver jag vara orolig, kan det bli ogiltigt på nåt sätt?Klicka för att utvidga...


Eller, jo, det förändrar saken då agenten uppenbarligen tillochmed pratade om just MCT.



Jag tror vi kan sammanfatta den här diskussionen med: Om du inte vill ha uppriktiga svar, ring Saida. Du vill ju uppenbarligen inte lyssna på hur det ligger till i praktiken, så varför undrade du över det hela från början?
 
Jag kan sammanfatta diskussionen så här:



Vill du chansa, chansa då. Har du tur så händer ingenting.

Vill du inte ta risken, försök att boka om så att din resplan uppfyller MCT.



Att argumentera fram och tillbaka här leder ingenvart. (Det gäller för båda parter)
 
55 minuter connection: SAS ARN-FRA 09.00-11.15 och vill byta till ANA FRA-HND 12.10-06.35 (First)

Fråga: Inga problem, omöjligt eller springa marathon?
 
Så länge det går att boka och därmed klara MCT så brukar det gå bra. Men beroende på vilka gater du hamnar på och eventuella förseningar så kan det såklart landa i alla tre alternativen du räknar upp.



Om det bara är 55 minuter mellan så hade jag kollat upp hur nästkommande flyg går också, ifall bytet missas.
 
Jeg kom fra OSL-FRA og hadde 50 min før neste avgang med Singapore Airline (first). Jeg anmodet om assistanse, og ble møtt ved ankomst. Vi ankom avgangs gaten akkurat når boarding startet.

Var usikker på min bagasje, men den kom den også.
 
FRA, CDG, og LHR er de tre (eneste) lufthavne i Europa, hvor jeg skal bruge mindst 1 time hvis jeg skal passere immigration (Schengen-non-Schengen) og security.
 
Postade nog detta inlägg i fel tråd förrut så jag försöker här:



"Bokade precis ARN - SYD via Frankfurt där jag har 2h 15 min tills avgång.



På biljetten står det att både ankomst (med Lufthansa) / avgång (med Thai) sker Terminal 1. Flyger in business, ut first.



Är tiden tillräcklig eller bör jag omboka till en längre mellanlandning? Känner tyvärr inte riktigt till FRA.



Enligt trådens inlägg så torde det inte vara några problem?
 
Back
Top