Covid-19 och Lufthansagruppen

Jonas C skrev:Fick samma frukost som ovan talare på ARN-ZRH. Som tur var hade jag redan ätit frukost innan jag klev ombord på flygplanet. Hade i ärlighetens namn förväntat mig något mer, men i och med att flygplanet övernattar på ARN så misstänker jag att endast en enklare frukost lastas i ZRH kvällen innan. Som jämförelse serverar SWISS varm frukost på ZRH-LHR som är en kortare flygning än ZRH-ARN.Klicka för att utvidga...


LX1249 har varierat mellan typ 06:20 och den "vanliga" avgångstiden 09:50. När vi åkte andra helgen i september var det full service 09:50. Men det är nog kanske som du säger att det inte finnas någon bra catering för 06:20. Samma med Air France AF1463 som också lämnar en del att önska gällande frukosten.
 
Vi flög LX1249, den som går 09:50, för ett par veckor sedan och fick en grymt god ostpaj och full service i övrigt.
 
Jag ser också nu att både Swiss och Lufthansa har plockat bort en del flighter under november. Det finns nu dagar (normalt tisdag och/eller onsdag) där det inte finns direkt ARN-ZRH. En linje som normalt har 5 avgångar på vardagar och under vintern inte ovanligt med 7 på lördag och söndag för alla skidresenärer.



ARN-FRA är vi också i dagar där Lufthansa har bara LH807 16:20 samt SAS har en flight. ARN-MUC har två avgångar, ganska bra tider från ARN men rätt hopplöst från MUC.



Det verkar som efterfrågan är rätt låg..
 
Pratade med personalen i Senator-loungen på MUC precis. Den kommer att hålla öppet under lockdown-perioden, men endast servera banan, pretzeln och vatten. Inget annat.
 
Servicen MLA-FRA med LH var faktiskt idag bästa någonsin. De presenterade till och med vad det var för vin(!), och frågade 3 gånger under flighten på 2h om jag önskade något mer. Supertrevlig purser.



I Frankfurt erbjuder de ingenting i loungen då de klassas som restaurang. Inte ens vatten. Värden förklarade på tyska att man får tyvärr inte ta med sig något in men att ”folk går och kommer hela tiden” för att de går ut och tar någon förfriskning eller mat. Rökrummet är dock öppet precis som vanligt. Så man kan gå ut, sitta på en loungebänk och ta en pils och sen gå in igen och chilla i loungen. Men inte i loungen. Extremt logiskt.



EDIT: De erbjuder vatten, frukt och pretzels för take away. Gällande reglering i Tyskland är att take away är tillåtet, därav. Du får således endast konsumera dem utanför loungen. Logiskt.
 
Ska flyga ARN-FRA-MLA i veckan men blev lite fundersam efter att ha ringt Lufthansa support gällande testning.



Jag pratade med två olika personer på supporten där den ena personen sa att jag behöver göra ett PCR test som ska uppvisas, medan den andra jag pratade med sa att jag inte behöver något PCR test.



I Malta, som jag förstått det, är Sverige "grönlistat". Men vad gäller egentligen för Lufthansa och flyget. Det står inget på deras hemsida om PCR test för flygningen, enbart maskkrav.
 
Segerst skrev:Ska flyga ARN-FRA-MLA i veckan men blev lite fundersam efter att ha ringt Lufthansa support gällande testning.Jag pratade med två olika personer på supporten där den ena personen sa att jag behöver göra ett PCR test som ska uppvisas, medan den andra jag pratade med sa att jag inte behöver något PCR test.I Malta, som jag förstått det, är Sverige "grönlistat". Men vad gäller egentligen för Lufthansa och flyget. Det står inget på deras hemsida om PCR test för flygningen, enbart maskkrav.Klicka för att utvidga...


Lufthansa styr inte vad som gäller på Malta. Det gör myndigheterna på Malta. Din motpart i frågan är myndigheterna på Malta och mitt tips är att inhämta info vad som gäller på Malta från dem.



Flygbolags kundtjänst överlag är ett lotteri. Men vi får nog ha lite överseende att det är svårt för alla att få en överblick för tillfälle. Så förlita dig på respektive länders myndigheter när man reser vad som gäller. Ett tips är att skriva ut dagsfärsk info från Malta dagen du reser i fall det blir diskussion.
 
Senator skrev:Lufthansa styr inte vad som gäller på Malta. Det gör myndigheterna på Malta. Din motpart i frågan är myndigheterna på Malta och mitt tips är att inhämta info vad som gäller på Malta från dem.Flygbolags kundtjänst överlag är ett lotteri. Men vi får nog ha lite överseende att det är svårt för alla att få en överblick för tillfälle. Så förlita dig på respektive länders myndigheter när man reser vad som gäller. Ett tips är att skriva ut dagsfärsk info från Malta dagen du reser i fall det blir diskussion.Klicka för att utvidga...


Så, givet att Malta inte har PCR krav så borde jag vara okej att resa med Lufthansa dit? Förutsatt såklart att jag följer deras egna krav såsom mask m.m?
 
Segerst skrev:Så, givet att Malta inte har PCR krav så borde jag vara okej att resa med Lufthansa dit? Förutsatt såklart att jag följer deras egna krav såsom mask m.m?Klicka för att utvidga...
Om frågan är inresa på Malta så är det maltesiska myndigheternas krav som gäller. Bara de kan krävs PCR, inte Lufthansa. Lufthansa däremot kräver mask för resan.
 
Reste med Lufthansa till Malta mitten av mars i år.

Utresan i economy gick utan problem. Hem bokat i business. Pga av nedstängningen ställdes hemresan in utan någon som helst förvarning.

Har begärt refund för hemresan på deras hemsida, nu två gånger. Fått mottagandet konfirmerat men därefter total tystnad.

Har nu efter åtta månader tappat tålamodet med dem och ska börja agera.

Mitt dilemma är hur beräkna återbetalningskravet? Economy och business på samma biljett.

Vad har jag att förvänta mig från Lufthansa? Beräknar de 50/50?

Hur ska jag gå vidare?

Känner mig villrådig.



.
 
ulagun skrev:Reste med Lufthansa till Malta mitten av mars i år.Utresan i economy gick utan problem. Hem bokat i business. Pga av nedstängningen ställdes hemresan in utan någon som helst förvarning.Har begärt refund för hemresan på deras hemsida, nu två gånger. Fått mottagandet konfirmerat men därefter total tystnad.Har nu efter åtta månader tappat tålamodet med dem och ska börja agera.Mitt dilemma är hur beräkna återbetalningskravet? Economy och business på samma biljett.Vad har jag att förvänta mig från Lufthansa? Beräknar de 50/50?Hur ska jag gå vidare?Känner mig villrådig..Klicka för att utvidga...


Tråkigt läge. Intressant nog var de äldsta bokningar som kom sist för min del så det rimmar med min erfarenhet. Gällande frågan om värde, så borde det vara restvärde på returresan som gäller. Det är enkelt att räkna ut från deras håll.



Jag tror en del har haft framgång via deras Facebook Messenger chat. @palmen var det så du fick hjälp? Annars skulle jag ringa. Jag PMar deras SEN-linje i Tyskland. Duktiga på att hantera skräp.
 
Senator skrev:Tråkigt läge. Intressant nog var de äldsta bokningar som kom sist för min del så det rimmar med min erfarenhet. Gällande frågan om värde, så borde det vara restvärde på returresan som gäller. Det är enkelt att räkna ut från deras håll.Jag tror en del har haft framgång via deras Facebook Messenger chat.@palmenvar det så du fick hjälp? Annars skulle jag ringa. Jag PMar deras SEN-linje i Tyskland. Duktiga på att hantera skräp.Klicka för att utvidga...
Ja, har skött all min konversation med dom för ombokningar och avbokningar via messenger chat. Fungerar klockrent
 
Jag får nog lösa in min retur på Oslo - Shanghai - Oslo med Lufthansa Första klass snart.

Första klass supporten sa för några månader sedan att jag måste använda returen senast fjärde januari så det ser mörkt ut.

Jag får väl anta att de inte förlänger biljettens giltighetstid.

Betalar de tillbaks pengar eller måste man nöja sig med en voucher?
 
Har skrivit förut om att jag har två bokningar som Swiss har ställt in helt eller några av benen.

Avbokade med att ringa till Swiss, de var inga problem att avbokaboka eftersom det fans inga flygningar som kunde ta mig till Barcelona i det ena fallet eller till Singapore i det andra fallet.



Avbokningarna är för ca 10 veckor sedan, har ring till Swiss två gånger och påpekat att jag inte har fått någon återbetalning.

Båda gångerna har de sagt att de skall skicka detta till avdelningen för återbetalning, och de kommer att återkomma inom 15 dagar.



Ringde idag och påpekade att jag inte har hört något trots det har gått 15 dagar sedan senast jag ringde, damen knappade och knappde på sitt tangentbord och säger jag skickar detta till vår avdelning för återbetalning och de kommer att höra av sig inom 15 dagar med ett svar

Om någon känner mig här på BC så vet hen att jag inte är en person som blir upprörd, men jag blev nog lite upprörd idag men visade inte det till damen som knappade och knappade på sitt tangentbord.



Jag påpekade att enligt EU 261/2004 så skulle de har återbetalt pengarna inom 7 dagar, det svarade hon inte på.

Jag tänkte, jag skall hota dem! Om ni inte har betalt pengarna inom 7 dagar går jag till konsumentdomstolen (vet inte vad

allmänna reklamationsnämnden heter på engelska) hon svarade inte.

Jag frågade om hon kunde skicka mig ett mail där hon bekräftade att jag skulle få ett svar om 15 dagar, nej det kunde inte den knappande och knappade damen inte göra, det får återbetalningsavdelningen maila.



Jag tror att detta kommer att lösa sig, men varför kan man inte vara ärlig och berätta för mig när jag kommer få pengarna

det rör sig om totalt 19 899 SEK jag kommer att överleva utan att få pengarna, men som kamrat Göran sa den som är satt i skuld är inte fri!



Jag återkommer i ärendet om någon är intresserad hur detta fortsätter.
 
Glenn E skrev:Jag får nog lösa in min retur på Oslo - Shanghai - Oslo med Lufthansa Första klass snart.Första klass supporten sa för några månader sedan att jag måste använda returen senast fjärde januari så det ser mörkt ut.Jag får väl anta att de inte förlänger biljettens giltighetstid.Betalar de tillbaks pengar eller måste man nöja sig med en voucher?Klicka för att utvidga...


Om något flyg ställs in, då har du rätt till återbetalning. Jag antar att annars kommer Lufthansa försöka få dig att ta en voucher.




011430121 skrev:Har skrivit förut om att jag har två bokningar som Swiss har ställt in helt eller några av benen.Avbokade med att ringa till Swiss, de var inga problem att avbokaboka eftersom det fans inga flygningar som kunde ta mig till Barcelona i det ena fallet eller till Singapore i det andra fallet.Avbokningarna är för ca 10 veckor sedan, har ring till Swiss två gånger och påpekat att jag inte har fått någon återbetalning.Båda gångerna har de sagt att de skall skicka detta till avdelningen för återbetalning, och de kommer att återkomma inom 15 dagar.Ringde idag och påpekade att jag inte har hört något trots det har gått 15 dagar sedan senast jag ringde, damen knappade och knappde på sitt tangentbord och säger jag skickar detta till vår avdelning för återbetalning och de kommer att höra av sig inom 15 dagar med ett svarOm någon känner mig här på BC så vet hen att jag inte är en person som blir upprörd, men jag blev nog lite upprörd idag men visade inte det till damen som knappade och knappade på sitt tangentbord.Jag påpekade att enligt EU 261/2004 så skulle de har återbetalt pengarna inom 7 dagar, det svarade hon inte på.Jag tänkte, jag skall hota dem! Om ni inte har betalt pengarna inom 7 dagar går jag till konsumentdomstolen (vet inte vadallmänna reklamationsnämnden heter på engelska) hon svarade inte.Jag frågade om hon kunde skicka mig ett mail där hon bekräftade att jag skulle få ett svar om 15 dagar, nej det kunde inte den knappande och knappade damen inte göra, det får återbetalningsavdelningen maila.Jag tror att detta kommer att lösa sig, men varför kan man inte vara ärlig och berätta för mig när jag kommer få pengarnadet rör sig om totalt 19 899 SEK jag kommer att överleva utan att få pengarna, men som kamrat Göran sa den som är satt i skuld är inte fri!Jag återkommer i ärendet om någon är intresserad hur detta fortsätter.Klicka för att utvidga...


Det här är och blir Swiss största problem. Jag har bråkat flera gånger också innan Covid-19 att få pengar återbetalade. Det är väldigt frustrerande och man kan delvis förstå varför Schweiz är så förmöget med detta beteende. Tryck på hårt!
 
Nu ni!

I inkorgen är det två mail från Swiss, där det står att upp till 21 arbetsdagar kan det dröja innan mina pengar syns på det konto som jag har betalt biljetterna med.

Tredje gången jag hörde av mig med påminnelse så verkar det hänt något.

Tack damen med högljudda tangentbordet, undrar bara vad du skrev?
 
Åkte från FRA med Lufthansa Regional igår och deras Embraer 190. Det var markerad seatblock genomgående i hela maskinen, även i economy, så endast en sittande per rad h/v. Första planet gick att borda från gaten, men just innan avgång råkade någon fippla med en av dörrarna så rutschkanan utlöstes, så det blev avstigning och packad, och inte vidare corona-säker buss, till en annan 190 långt bort från terminalen.
 
Bokade en resa den 5 maj med Lufthansa/Swiss till BKK som skulle ha åkts i slutat av september 2020 och är i bokningsklass P



Ombokade resan i augusti till april 2021, dumt nog avvaktade jag inte om LH skulle ställa in flygningen till BKK.

Läste på Lufthansas hemsida idag om reglerna för återbetalning eller voucher, där ser jag att man kan få voucher om bokningen är gjord före den 15 maj.



Jag ringde LH och fick till svar din bokning räknas som om den är gjord i augusti, du är inte berättigad till återbetalning eller voucher om du vil ha hela beloppet återbetalt



Tror att jag läste här på BC att LH Group har förlängt ändring av bokning är kostnadsfritt till den 28 feb 2021, men då ser jag inte om LH tänker ställa flygningen.

Damen hos LH säger att jag kan boka om till 24 timmar innan avgång hon sa inget om ombokningskostnader eller tillägg för dyrare biljett.



Det finns säkert någon här på BC som vet det här om den 28 feb och 24 timmar innan.



Vad har jag lärt mig om detta, jo det är svårt att ha koll på alla flygbolagsregler så här i pandemin tider, boka ev. om din resa så nära in på avresan, så att flygbolaget har hunnit ställa in avgången är mitt tipps då får man alltid pengarna tillbaka (men det kan gå flera månader innan de kommer)

men håll koll på ombokningsreglerna om de inte ställer in avgången!!!!
 
Back
Top