Diskussion om bokade Award-bokningar

Utan status styr som jag förstår biljetten. Med KLM business kommer du in i loungen på T2 och i lounge 52 på AMS.

GunnR skrev:Utan status styr som jag förstår biljetten. Med KLM business kommer du in i loungen på T2 och i lounge 52 på AMS.Klicka för att utvidga...
Kollar på jag på lounge finder på klm sida så får jag upp Sas loungen. Men kan man gå in på båda?

1743699533965-png.163746

Vi har fått en mindre ändring i våra anslutningsflyg från CPH till CDG (via ARN med övernattning), inför vårt långa ben CDG-PTP. Helst skulle jag vilja utnyttja detta till att boka om till ett direktflyg CPH-CDG, men agenten hittade inget idag.

Är det riskabelt på något sätt att avvakta med att acceptera det förslag vi fått till ombokning som då såklart också tar oss CPH-ARN-CDG, för att se om det dyker upp andra alternativ närmaste dagarna/veckorna? Hur länge vågar man vänta

Sticktown skrev:Vi har fått en mindre ändring i våra anslutningsflyg från CPH till CDG (via ARN med övernattning), inför vårt långa ben CDG-PTP. Helst skulle jag vilja utnyttja detta till att boka om till ett direktflyg CPH-CDG, men agenten hittade inget idag.Är det riskabelt på något sätt att avvakta med att acceptera det förslag vi fått till ombokning som då såklart också tar oss CPH-ARN-CDG, för att se om det dyker upp andra alternativ närmaste dagarna/veckorna? Hur länge vågar man väntaKlicka för att utvidga...
Du riskerar väl ingenting, det nya flyget är redan bokat. SAS brukar väl saga att efter 7 (?) dagar utan åtgärd så anses man ha accepterat ändringen och vill man då boka om så får man betala en ombokningsavgift. I praktiken verkar det inte vara någon tidsgräns alls längre.

Fick en mycket märklig ändring CPH-HND. Samma flightnummer och samma avgångstid men sju timmar tidigare ankomsttid. Sju timmar sammanfaller med tidsskillnaden så kanske att det var detta som var ”förändringen” av resan. Möjliggjorde att jag kunde boka om både ut- och hemresa till mer lämpade datum, trots att vouchern gått ut.

johan_fbg skrev:Fick en mycket märklig ändring CPH-HND. Samma flightnummer och samma avgångstid men sju timmar tidigare ankomsttid. Sju timmar sammanfaller med tidsskillnaden så kanske att det var detta som var ”förändringen” av resan. Möjliggjorde att jag kunde boka om både ut- och hemresa till mer lämpade datum, trots att vouchern gått ut.Klicka för att utvidga...
Fick "samma" idag från SAS på en annan rutt. Anslutningsflyget flyttat 5 minuter, vilket inte är ett problem. Men flygtiden för långa flyget helt tokig eftersom den inte räknar in tidsskillnaden.

fcx skrev:Fick "samma" idag från SAS på en annan rutt. Anslutningsflyget flyttat 5 minuter, vilket inte är ett problem. Men flygtiden för långa flyget helt tokig eftersom den inte räknar in tidsskillnaden.Klicka för att utvidga...
Verkar som fler har fått denna justering i dag. Jag fick ingen notis utan såg det av en slump när jag var inne i bokningen.

Jag, min fru och vår dotter ska snart resa till Maldiverna i början av maj med Turkish Airlines. Nu, cirka tre veckor innan avresa, ser jag att många hotell har rea – men problemet är att de inte är ombokningsbara.

Hur många dagar innan måste TK boka om ifall flyget skulle ställas in eller ändras?

Axxo skrev:Jag, min fru och vår dotter ska snart resa till Maldiverna i början av maj med Turkish Airlines. Nu, cirka tre veckor innan avresa, ser jag att många hotell har rea – men problemet är att de inte är ombokningsbara.Hur många dagar innan måste TK boka om ifall flyget skulle ställas in eller ändras?Klicka för att utvidga...
TK kan ändra vad som helst, när som helst. Hade inte chansat med dem om du inte är villig att casha ersättningsbiljetter och sen driva process mot TK för att få tillbaka pengarna.

Axxo skrev:Jag, min fru och vår dotter ska snart resa till Maldiverna i början av maj med Turkish Airlines. Nu, cirka tre veckor innan avresa, ser jag att många hotell har rea – men problemet är att de inte är ombokningsbara.Hur många dagar innan måste TK boka om ifall flyget skulle ställas in eller ändras?Klicka för att utvidga...
TK skiter ju i de flesta skyldigheter de har, så de kan mer eller mindre boka om när som helst och hur som helst utifall de skulle vilja. Du kan få inställt flyg dagen innan och erbjudas åka 3 dagar senare, sånt har hänt även om det är ovanligt.

palmen skrev:TK skiter ju i de flesta skyldigheter de har, så de kan mer eller mindre boka om när som helst och hur som helst utifall de skulle vilja. Du kan få inställt flyg dagen innan och erbjudas åka 3 dagar senare, sånt har hänt även om det är ovanligt.Klicka för att utvidga...
Ok, tack. Har sas någon skyldighet att boka om mig då?

palmen skrev:TK skiter ju i de flesta skyldigheter de har, så de kan mer eller mindre boka om när som helst och hur som helst utifall de skulle vilja. Du kan få inställt flyg dagen innan och erbjudas åka 3 dagar senare, sånt har hänt även om det är ovanligt.Klicka för att utvidga...
Gäller försäkringen om det blir inställt på boende ? (tänker hemförsäkring, har en ganska bra reseförsäkring via IF)

Axxo skrev:Gäller försäkringen om det blir inställt på boende ? (tänker hemförsäkring, har en ganska bra reseförsäkring via IF)Klicka för att utvidga...
Vad din försäkring täcker bör du titta upp själv och kontakta försäkringsbolaget. Lita inte på vad någon på nätet skriver då det bara är du som har koll på vilka försäkringar du har.

Har bokat en bonusresa (EB-poäng på sas.se) i business med KLM ARN-AMS-LIS och en av oss är EBG. Enligt sas-appen kommer vi in i båda SAS guldloungerna på T5 och lounge 25 på AMS, men inget om Pearl T2. Bara lounge 25 är nämnd i KLM-appen (ej inloggad), dvs ingen alls på ARN. Är alltså inte Pearl T2 tillgänglig vid bonusresor eller varför är den inte nämnd i bokningen?

Vi har i nästa vecka en bonusresa i biz med KLM till Aruba via AMS kvällen innan. Skulle vilja byta ARN-AMS från KLM Cityhopper (Embraer 195) till ett tidigare SAS plan. Vågar man sig på en ombokning eller är det att riskera för mycket?

char skrev:Vi har i nästa vecka en bonusresa i biz med KLM till Aruba via AMS kvällen innan. Skulle vilja byta ARN-AMS från KLM Cityhopper (Embraer 195) till ett tidigare SAS plan. Vågar man sig på en ombokning eller är det att riskera för mycket?Klicka för att utvidga...
Ser inte någon direkt risk. Byte från KLM till SAS har inte varit några problem för mig, KLM till annat KLM eller SAS till KLM är dock (som noterats på forumet) svårt att få igenom om långa benet är med KLM.

char skrev:Vi har i nästa vecka en bonusresa i biz med KLM till Aruba via AMS kvällen innan. Skulle vilja byta ARN-AMS från KLM Cityhopper (Embraer 195) till ett tidigare SAS plan. Vågar man sig på en ombokning eller är det att riskera för mycket?Klicka för att utvidga...

Med så kort framförhållning och alla horribla historier om biljetter som avbokas av agenter senaste tiden hade jag inte vågat chansa. Är ni ok med att kanske inte åka och kan avboka allt (hotell, aktiviteter) så hade jag kanske chansat.

Back