EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Dr. Miles skrev:Jag förstår inte den här logiken som skrevs i olika trådar. Det är bara på rusningstid som är fullt med folk i loungen och det kommer att göra oavsett om SAS höjer gränsen till EBG nivå eller inte.De som köper Travel Pass Unlimited 1 år får automatiskt EBG status.Klicka för att utvidga...


Sant, men det kommer att rensa lite bland EBG som pendlar omkring den låga gränsen i antal segment. 50 segment i Go (inrikes) genererar inga 50 k poäng. Men spela roll, A 3 kommer väl att få ett uppsving då kraven är otroligt lågt satta i det programmet....
 
Nystrom skrev:Sant, men det kommer att rensa lite bland EBG som pendlar omkring den låga gränsen i antal segment. 50 segment i Go (inrikes) genererar inga 50 k poäng. Men spela roll, A 3 kommer väl att få ett uppsving då kraven är otroligt lågt satta i det programmet....Klicka för att utvidga...
Jag skulle inte kalla 50 flighter som "låg" gräns. Titta på andra FFP:s krav till guldnivå.


Det är bara amerikanska FFP som "gemensamt" har 60 segments krav, annars 50 segments är lagom hög gräns.




30 segments

Gold: enjoy travelling in comfort | FlyingBlue.com




40 segments

Air China PhoenixMiles

The Marco Polo Club Membership Tiers - Cathay Pacific Hong Kong

THAI - Frequent Flyer : Gold: Status & Benefits




45 segments

LifeMiles - Your Elite Status & Benefits Tracker




50 segments

Air Canada Aeroplan




54 segments

Finnair Plus membership tiers - Finnair - Sweden




60 segments

American Airlines AAdvantage Qualification Requirements

Delta SkyMiles Program Details

United Airlines - Premier status qualification requirements

US Airways | Achieving Preferred status
 
djacobsson skrev:Bamse och Patrick har nog rimliga tanketrådar men ingångsvärdena stämmer inte med min verklighet.Jag tror att ett stort (?) flygbolag som SAS behöver ganska manga kunder och att bränna allt krut på några hundra i varje land lär inte fylla många avgångar varje dag....plus mera bra text...Klicka för att utvidga...



Jag försökte få fram exakt det, att volymen affärsresenärer med höga krav är för få alltså, och även den kundklick som jag anser mig tillhöra som reser business även privat. Det är inte tillräckligt med volym för något bolag troligen. Möjligen via matarlinjer till LHR för BA osv. Men det som kan vända för SAS är just att få fulla plan, och det kräver lägre pris. Svensson kommer inte bry sig i att det kostar en hundring att checka in väskan eller köpa mat ombord - flygbiljetten är viktigare, att den är billig alltså. Är man på budget så tar man med sig mackor hemifrån helt enkelt.




Precis som med Ryanflair och Skavsta, det blir lite billigare på pappret men med alla andra grejjor så kanske det blir nollsummespel...




Never mind att burgaren på flygplatsen som man köpte för att ta med sig på flyget är dyrare än en öl med macka, men det kanske är godare och kunden känner sig mera nöjd, och då vill ju kunden hellre lägga pengar på burgaren än en sunkig macka ombord på flighten osv.






Jag tror att det bästa vore att *retar upp den stora massan*:


- EBS tar gränserna för kvalificering från EBG men behåller sina nuvarande förmåner.


- EBG tredubblar gränserna och inför revenue nivå ovanpå detta, då men bara då kvalificerar du dig.




Det är för enkelt idag att bli EBG helt enkelt.
 
En detalj till: När personer som skall resa för företaget, dvs den affärsresenären, så är det flygbiljettens initiala kostnad som verkar avgörande. Om det sedan tillkommer en massa kostnader spelar uppenbarligen inte någon större roll. Jag kan ta ett exempel: Jag åkte till USA i December förra året. Jag hade med mig några kollegor. Trots det så flög vi totalt olika flighter - på samma dagar. Av 7 ben hade vi vara ETT ben gemensamt.



Varför ?



Jo, jag hade tagit med saker som tid (hur mycket tid spenderar jag på flighter, och även tid till/från i t.ex. TAXI eller annat transportsätt), kostnaden för att riskera bagageförlust eller andra udda saker för att man köper den billigaste flygbiljetten per ben men måste mellanlanda osv.



Det bästa exemplet jag har från denna resa är mellan New York och San Francisco: Jag flyger JFK-SFO direkt, och tar en taxi ut till JFK. Det gick på x kronor. Min ena kollega tog en flight från EWR via ORD till SFO och fastnade inte bara i ett snöoväder (han skulle ha landat före mig på SFO, men kom en timme efter). Han fick dels betala 50 usd mera för taxin till EWR och fick försening i ORD pga väder (det var ju mitt i jultid...) och fick betala för att checka in väskan... Men flygbiljetten var billigare med någon hundring jämfört med min... I slutändan vart det dock nästan 1000 sek dyrare...



Så det som syns när man bokar avgör inte på något vis slutkostnaden... Men chefen kanske accepterar det enklare om man fejkar in det ;-)
 
Bamsefar skrev:Jag tror att det bästa vore att *retar upp den stora massan*:- EBS tar gränserna för kvalificering från EBG men behåller sina nuvarande förmåner.- EBG tredubblar gränserna och inför revenue nivå ovanpå detta, då men bara då kvalificerar du dig.Det är för enkelt idag att bli EBG helt enkelt.Klicka för att utvidga...


Jag har lite svårt att se för vem är det för enkelt och vad är problemet med att det skulle vara "enkelt"?



Om man ser EB som ett bonusprogram, så brukar syftet med det vara att knyta till sig kunder och få dem att bli lojala. I så fall torde det väl vara kontraproduktivt att göra det svårt att få ut något värde av en lojalitet om man inte är storkonsument?



Det är klart att det finns gott om affärsresenärer som åker 100+ resor per år, men jag undrar om det är dem man vinner med EB program? De värdesätter antagligen tidtabell och eventuella företagsavtal mycket mer. Jag tror snarare att de man kan knyta in med ett bonusprogram är de som gör något färre antal resor och kanske inte på samma pendlingsbas utan där det finns alternativ. Jag själv hör till den skaran som inte reser något inom norden utan har merparten av mina resor till asien och USA, det betyder att jag kan välja ganska fritt vilket flygbolag jag föredrar att åka med baserat på andra faktorer.
 
Bamsefar skrev:En detalj till: När personer som skall resa för företaget, dvs den affärsresenären, så är det flygbiljettens initiala kostnad som verkar avgörande. Om det sedan tillkommer en massa kostnader spelar uppenbarligen inte någon större roll. Jag kan ta ett exempel: Jag åkte till USA i December förra året. Jag hade med mig några kollegor. Trots det så flög vi totalt olika flighter - på samma dagar. Av 7 ben hade vi vara ETT ben gemensamt.Varför ?Klicka för att utvidga...


Ett skäl är ju att resepolicyn på de flesta företag är helt undermålig. På mitt nuvarande jobb står det något i stil med att billigaste biljetten med eller utan mellanlandningar ska bokas. Det har bland annat gjort så att två möten under året har fått ställas in då folk från Paris fastnar i Frankfurt när de ska flyga till Göteborg.



Jag bortser från policyn (eftersom den ändå inte innehåller det som en riktig policy ska göra) och bokar lämplig resväg genom att förse resebyrån med de flightnummer och datum jag vill åka. Men skulle jag följt den strikt så skulle jag ibland fått åka helknäppa routingar, bland annat via Dubai till Japan.



På ett tidigare jobb stod det i resepolicyn att man alltid om möjligt skulle välja båt och tåg istället för flyg. När jag skulle resa till Alaska frågade jag min chef om jag skulle boka biljetter enligt resepolicyn eller om jag skulle boka flygbiljetter och förkorta restiden med någon månad.
 
Dr. Miles skrev:Jag förstår inte den här logiken som skrevs i olika trådar. Det är bara på rusningstid som är fullt med folk i loungen och det kommer att göra oavsett om SAS höjer gränsen till EBG nivå eller inte.De som köper Travel Pass Unlimited 1 år får automatiskt EBG status.Klicka för att utvidga...





Just det, problemet är ju det omvända, det är hel eller halvtomt i loungerna stora delar av dagen och på helger


men personal och lokaler kostar fortfarande lika mycket då.
 
Bamsefar skrev:- EBS tar gränserna för kvalificering från EBG men behåller sina nuvarande förmåner.- EBG tredubblar gränserna och inför revenue nivå ovanpå detta, då men bara då kvalificerar du dig.Det är för enkelt idag att bli EBG helt enkelt.Klicka för att utvidga...


Vilket syfte skulle detta tjäna? Poängen med bonusprogram (från flygbolagets perspektiv) är inte att ge bort gratisgrejor till de som tycker att de förtjänar det utifrån någon arbiträrt satt tröskel. Syftet är att skapa lojalitet hos en så bred skara som möjligt.
 
Tjaeng skrev:Vilket syfte skulle detta tjäna? Poängen med bonusprogram (från flygbolagets perspektiv) är inte att ge bort gratisgrejor till de som tycker att de förtjänar det utifrån någon arbiträrt satt tröskel. Syftet är att skapa lojalitet hos en så bred skara som möjligt.Klicka för att utvidga...



För att den "breda skaran" är egoister...




Låt mig försöka förklara:




Om "den breda skaran" hade råd så skulle de alltid flyg just SAS, det nordiska flygbolaget och vara typ patriot. Dvs det skulle ju gynna nordiska medborgare och därmed en själv i det längre perspektivet. Då skulle å andra sidan Ryanair / Norweigan inte ha funnits eftersom efterfrågan inte finns...




Men nu är de flesta i den "breda skaran" egoister och väljer det som är billigast, bang-for-the-buck. Och då spelar inte ett FF program någon som helst roll. Fine kan jag få en bonus snurra eller två, why not, men jag vill inte betala för det typ.




Således, om Ryanair / Norweigan erbjuder en biljett, tor. dit resenären önskar resa, och den är 100 sek billigare än SAS, så kommer LCC vinna den kunden, för det är ju 100 sek, och "vi är 4 i familjen" så det är nästan 500 sek i vinst... osv...




FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...




För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?
 
Bamsefar skrev:FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?Klicka för att utvidga...


Men med det resonemanget, så tycker jag det låter mer logiskt att skrota EB helt istället för att göra det än svårare att uppnå status?

För om man nu ändå är beredd att betala för att få servicen, varför skall man då ha ett FF program?!
 
Bamsefar skrev:För att den "breda skaran" är egoister...Låt mig försöka förklara:Om "den breda skaran" hade råd så skulle de alltid flyg just SAS, det nordiska flygbolaget och vara typ patriot. Dvs det skulle ju gynna nordiska medborgare och därmed en själv i det längre perspektivet. Då skulle å andra sidan Ryanair / Norweigan inte ha funnits eftersom efterfrågan inte finns...Men nu är de flesta i den "breda skaran" egoister och väljer det som är billigast, bang-for-the-buck. Och då spelar inte ett FF program någon som helst roll. Fine kan jag få en bonus snurra eller två, why not, men jag vill inte betala för det typ.Således, om Ryanair / Norweigan erbjuder en biljett, tor. dit resenären önskar resa, och den är 100 sek billigare än SAS, så kommer LCC vinna den kunden, för det är ju 100 sek, och "vi är 4 i familjen" så det är nästan 500 sek i vinst... osv...FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?Klicka för att utvidga...


Ja, så kan man också se det. Varför inte bara lägga ner EB isåfall, om det är värdelöst och för lätt att nå upp till en nivå där man ändå inte får några förmåner? Just det, för att siffran tre miljoner medlemmar säger emot din hypotes. Analysen om den "breda skaran" är för vag. Enligt senate årsrapporten kommer 41% av SAS revenues från EB-medlemmar, och då handlar det inte om att 2000 EBP flyger för 10 miljoner kr vardera.
 
Intressant ämne, personligen tycker jag att man mycket väl kan behålla nuvarande nivåer men dumpa intjäningen på "billiga" biljetter. Då får man ett incitament till att köpa de produkter som ger klirr i kassan och slipper kostnader, bonuspoängen är ju trots allt inte gratis för bolaget. Helt klart så innebär det att många skulle få svårt att uppnå EBG men då kanske de som ligger på gränsen väljer SAS även då priset inte är lägst för att nå dit, många flyger SAS i tjänsten men privat väljs det billigaste alternativet. Familjekonto på det så blir det nog bra.
 
Under många, många år var det betydligt högra krav på att nå status, åkte man inte på

dyra biljetter var det bara att glömma.

Var det årgångschampagne, hummer och kaviar i loungerna då? och var andra förmåner fantastiska?

Eller var det kanske så att de storspenderare man kunde locka med status, inte var tillräckligt många för att

täcka bortfallet av andra resenärer, sådna som inte var villiga att betala en krona mer för att åka med SAS eftersom man ändå inte fick någonting tillbaka.

Reste man i billigt ekonomi krävdes det att man reste samma sträcka 100ggr för att får en eurobonus biljett på

samma sträcka.
 
Storsteffe skrev:Intressant ämne, personligen tycker jag att man mycket väl kan behålla nuvarande nivåer men dumpa intjäningen på "billiga" biljetter. Då får man ett incitament till att köpa de produkter som ger klirr i kassan och slipper kostnader, bonuspoängen är ju trots allt inte gratis för bolaget. Helt klart så innebär det att många skulle få svårt att uppnå EBG men då kanske de som ligger på gränsen väljer SAS även då priset inte är lägst för att nå dit, många flyger SAS i tjänsten men privat väljs det billigaste alternativet. Familjekonto på det så blir det nog bra.Klicka för att utvidga...


Det är ju redan prövat och bevisat som inte bra. Resultatet blev att kunden som valde mellan LCC och SAS lågpris inte kände någon lojalitet utan poängintjäning. Familjekonto är däremot ett bra förslag.
 
Pho skrev:Men med det resonemanget, så tycker jag det låter mer logiskt att skrota EB helt istället för att göra det än svårare att uppnå status?För om man nu ändå är beredd att betala för att få servicen, varför skall man då ha ett FF program?!Klicka för att utvidga...



Tjaeng skrev:Ja, så kan man också se det. Varför inte bara lägga ner EB isåfall, om det är värdelöst och för lätt att nå upp till en nivå där man ändå inte får några förmåner? Just det, för att siffran tre miljoner medlemmar säger emot din hypotes. Analysen om den "breda skaran" är för vag. Enligt senate årsrapporten kommer 41% av SAS revenues från EB-medlemmar, och då handlar det inte om att 2000 EBP flyger för 10 miljoner kr vardera.Klicka för att utvidga...



Är det inte det som är syftet ? Att de kunder som vill ha förmånen (?!) att ha fasttrack, champagne med mera betalar för sig ? Visst vill man att de som åker frekvent, framförallt långdistans, skall få något - men med dagens EB så är det ju inte så. Det är för enkelt helt enkelt. Således helt urvattnat.




Man kan ju ta en annan jämförelse, även om den haltar lite: Det finns en otroligt stor mängd personer, verkar det som, som har AmEx SAS EB kombo, och till på köpet lyckas få 2-4-1 frekvent. Det finns å andra sidan inte så många platser att boka, framförallt inte långdistans till USA. Således är det för enkelt. Om det inte vore det, så skulle inte de som verkligen kan samla poäng i flera FF program.... Samtidigt...




Så om EB skall bli något, som verkligen premierar de som verkligen vill ha något, då måste det bli svårare.




Annars kan vi lika gärna slå ihop det med AmEx poängsystem...




EDIT: Japp jag provovcerar lite, men det måste man ju göra, annars händer det inget - blir liksom bara fesljummen mjölk kvar då...
 
Värt att notera är ju att SAS tjänar pengar på sina AMEX kort, så man tycker att de borde släppa lite fler bonusplatser...
 
Bamsefar skrev:Är det inte det som är syftet ? Att de kunder som vill ha förmånen (?!) att ha fasttrack, champagne med mera betalar för sig ? Visst vill man att de som åker frekvent, framförallt långdistans, skall få något - men med dagens EB så är det ju inte så. Det är för enkelt helt enkelt. Således helt urvattnat.Klicka för att utvidga...
Ser inte problemet. Är gräset grönare någon annan stans så är det ju bara att gå dit.




Bamsefar skrev:Man kan ju ta en annan jämförelse, även om den haltar lite: Det finns en otroligt stor mängd personer, verkar det som, som har AmEx SAS EB kombo, och till på köpet lyckas få 2-4-1 frekvent. Det finns å andra sidan inte så många platser att boka, framförallt inte långdistans till USA. Således är det för enkelt.Klicka för att utvidga...
Funkar för mig. Drar ihop 2 st 2-4-1 i familjen varje år + ca 150000 poäng på EB så jag är nöjd med dagens upplägg. Det jag ser som negativt är att man inte kan få fler 2-4-1 när omsättningen passerar 150000 för andra och tredje gången/ kort samma kalenderår.




Bamsefar skrev:Om det inte vore det, så skulle inte de som verkligen kan samla poäng i flera FF program.... Samtidigt...Klicka för att utvidga...
Begrep inte vad som ville framföras i den meningen.




Bamsefar skrev:Så om EB skall bli något, som verkligen premierar de som verkligen vill ha något, då måste det bli svårare.Klicka för att utvidga...
Är det de som verkligen vill ha något som är kärnkunden? Är det kanske den stora massan som genererar pengar för bolaget, de som samlar på sig 35000 poäng/år och aldrig tar ut något i förmåner från SAS? De som verkligen vill ha något är ju inte bara en intäktskälla...






Bamsefar skrev:Annars kan vi lika gärna slå ihop det med AmEx poängsystem...EDIT: Japp jag provovcerar lite, men det måste man ju göra, annars händer det inget - blir liksom bara fesljummen mjölk kvar då...Klicka för att utvidga...
Slå ihop med är väl lite fel tolkning. SAS säljer ju EB poäng till AMEX och för att locka och binda upp kunder så kör de med gemensamt program. Redan idag är det ju fritt val att välja annat AMEX-kort och eftersom inte alla gör detta så måste det finnas en fördel som passar kunden.



Bästa sättet att visa sitt missnöje är att använda fötterna.

Vad hindrar dig?
 
Bamsefar skrev:Är det inte det som är syftet ? Att de kunder som vill ha förmånen (?!) att ha fasttrack, champagne med mera betalar för sig ? Visst vill man att de som åker frekvent, framförallt långdistans, skall få något - men med dagens EB så är det ju inte så. Det är för enkelt helt enkelt. Således helt urvattnat.Klicka för att utvidga...


Syftet för vem? Och vad menar du med "få något"? Folk bestämmer väl själva värdet på det "de får". Och SAS bestämmer mervärdet på lojaliteten och omsättningen som resulterar av EB jämfört med kostnaden för fasttrack och champagne. Om ingen ömsesidig fördel finns så skulle programmet inte heller kunna fortgå. Tycker du att det är urvattnat? Fine, bojkotta EB eller försök övertyga SAS om att ändra på programmet. Om du endera misslyckas så tyder det på vad? Att du har "fel" eller att alla andra är fårskallar som SAS skor sig på? Eller är det SAS som är fårskallen som ger ut en massa dyr fasttrack och champagne till snyltande bondlurkar som inte har vett nog att betala för sig?




Bamsefar skrev:Man kan ju ta en annan jämförelse, även om den haltar lite: Det finns en otroligt stor mängd personer, verkar det som, som har AmEx SAS EB kombo, och till på köpet lyckas få 2-4-1 frekvent. Det finns å andra sidan inte så många platser att boka, framförallt inte långdistans till USA. Således är det för enkelt. Om det inte vore det, så skulle inte de som verkligen kan samla poäng i flera FF program.... Samtidigt...Klicka för att utvidga...


Och varför ändrar inte SAS på detta? Jo, för att de enorma problem du ser tydligen inte tillhör en bild som delas av alla de som fortsätter använda SAS Amex. Om det vore så att 2-4-1 och det andra som kombon ger är skit så skulle folk inte fortsätta använda erbjudandena. Och då skulle Amex inte heller fortsatt köpa poäng från SAS för att ge ut till sina kunder. Klientelet som du snackar om, dvs de som redan spenderar lika mycket på sitt SAS Amex som hela konsumtionsutrymmet (disponibel inkomst - bostadskostnader) för ett genomsnittligt svenskt hushåll (156,8tkr, källa SCB) och därigenom får sitt 2-4-1.. att dessa lägger över en del av sin poängintjäning till andra program är totalt irrelevant jämfört med tappet i total revenue en skärpning av kraven för 2-4-1 skulle innebära. Samma resonemang gäller för EB i stort. Nog för att referensgruppen här skiljer sig från befolkningen i stort (kanske inte befolkningen på BC.se, men det är en annan fråga), men nog måste du inse att det kan finnas starkare aggregerad köpkraft hos andra grupper än "Folk med SAS Amex som spenderar mer än 150.000kr/år på sitt SAS Amex och är tillräckligt medvetna om bonusprogram för att börja dirigera om din spend mot andra flygbolag pga dålig tillgänglighet för SAS Amex 2-4-1".




Bamsefar skrev:Så om EB skall bli något, som verkligen premierar de som verkligen vill ha något, då måste det bli svårare.Klicka för att utvidga...


Och sen när är din definition av "något" allmängiltig?
 
Bamsefar skrev:För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?Klicka för att utvidga...


Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag måste säga att det tillfört extremt mycket till vårt (mitt och min sambos) resande. Jag blev EBS förra året och min sambo blev EBG i år. Framförallt pga SAS julkalender och såklart även via tips från denna sajt. Vi har inte pengarna till business-biljetter (i alla fall inte för SAS-priser), men utnyttjar gärna Optiontown på långresor med SAS och den högre poängintjäningen på dessa resor har varit starkt bidragande till att vi nått status i bonusprogrammet.

Som sedan alltså gett oss förmåner (både som EBS och EBG) som jag känner är ett fantastiskt lyft för resandet på korta sträckor. SAS intra-europa är ju ändå inget speciellt i C (har jag läst här…) så då är business check-in, fasttrack och lounge-access en ganska klar skillnad mot hur det varit att vara statuslös economy-resenär tidigare.



EDIT: Som "bred resenär" vill jag även lägga till att denna status lett till att jag avstår att flyga med andra bolag än SAS om jag kan. Trots att det kanske är några hundralappar billigare med Norwegian. Och det är väl precis vad SAS vill uppnå genom att ge den vanlige resenären dessa förmåner?
 
Back
Top