martin-agren
New member
Läst igenom, men kanske missat. Hur ser bränsletillägget ut på barn/infant?
De flesta flygbolag har samma summa bränsletillägg som vuxna för barn men för infant brukar det att vara noll.martin.agren skrev:Läst igenom, men kanske missat. Hur ser bränsletillägget ut på barn/infant?Klicka för att utvidga...
Jo, men tänkte i det här fallet, om SAS har lagt in en fast summa även på infants när det gäller bonus.Dr. Miles skrev:De flesta flygbolag har samma summa bränsletillägg som vuxna för barn men för infant brukar det att vara noll.Klicka för att utvidga...
martin.agren skrev:Jo, men tänkte i det här fallet, om SAS har lagt in en fast summa även på infants när det gäller bonus.Klicka för att utvidga...
charmkurs skrev:Jag hade helt missat den här tråden, och om jag skulle ha läst den innan jag pratade med bokningen skulle jag kanske ha förstått lite bättre vad agenten pratade om. Men det är fortfarande en del saker jag inte begriper:I april 2016 bokade jag en Eurobonus bonusresa från Rarotonga direkt till Sydney. Skatter och avgifter 575 kronor, vilket stämde ganska bra med Ita Matrix. Inget bränsletillägg på Air New Zealand.Visa bifogad bild 53852Nu flyttade bolaget på direktflighten till SYD, så det skulle bli väl kort tid på öarna. För ett tag sen började det rassla in nya awardplatser på fler datum (ekonomi är det enda jag sett på denna sträcka) och det blev möjligt att lägga till några dagar på Cook.Från början bokade jag AKL-RAR-RAR-SYD då det nu fanns awardplatser på mina datum. Den biljetten prissattes till cirka 1 400 kronor i skatter och avgifter, bara för några dagar sen.Dessvärre blev det en ändring i planeringen så att jag inte skulle kunna åka till RAR på ett datum med awardplatser. Alltså rök det benet och kvar blev en enkel RAR-AKL-SYD med Air New Zealand.Enligt Ita Matrix tar NZ inte ut något bränsletillägg för sträckan. Har också sett här att NZ inte tar ut bränsletillägg från vissa destinationer (räknas Cooköarna som Nya Zeeland?).Den nya biljetten prissatte SAS till nästan 1 500 kronor i skatter och avgifter. Jag frågade agenten som sa att SAS alltid tar ut ett bränsletillägg så fort det är *A. Gäller detta alltså även om bolaget, i det här fallet Air New Zealand inte tar ut bränsletillägg, enligt Ita Matrix.Visa bifogad bild 53851Agenten sa att bränsletillägget var mer än 700 kronor, så det stämmer inte med de 116 Euro som sagts i den här tråden.Är det någon som har koll om vad som gäller?Klicka för att utvidga...
fcx skrev:Jag har bokat United inrikes i USA med de nya reglerna. De har inget bränsletillägg, och SAS debiterade inget bränsletillägg.Klicka för att utvidga...
Låter rimligt på en tur och returFFlash skrev:2191SEK fick jag för bränsletillägg på business award med 8 segmentKlicka för att utvidga...
Låter helt rätt.FFlash skrev:2191SEK fick jag för bränsletillägg på business award med 8 segmentKlicka för att utvidga...
fcx skrev:Jag har bokat United inrikes i USA med de nya reglerna. De har inget bränsletillägg, och SAS debiterade inget bränsletillägg.Klicka för att utvidga...
charmkurs skrev:Tack för det, bra att ha argument när jag pratar med dem nästa gång.Klicka för att utvidga...
yopeyo skrev:Pratade just med Tallin för att boka en resa med TAP inrikes. TAP tar inga bränsletillägg inrikes men SAS ville ha 1052:- SEK per person i bränsletillägg. Enligt supervisor i Tallin så tar SAS alltid ut avgift för bränsletillägg nu även om bolaget ifråga inte debiterar det. Ibland vinner man på det, ibland som i detta fall inte. Det blev ordinarie bokning istället till samma pris som vad SAS ville ha i bränsletillägg. Ska se till att boka en resa med maxade ordinarie bränsletillägg för poängen iställetKlicka för att utvidga...
Håller med, speciellt med tanke på att vissa bokat inrikes USA helt utan YQ och inte belastats av YQ från SAS... eller hur?fcx skrev:Det där låter konstigt. Kan du lägga upp info om vilken rutt och biljett du har hittat?Klicka för att utvidga...
Bara YQ ska vara 39 EUR per one way intra-EU.Canadien skrev:Som info angående intra-EU fick jag betala 694 SEK för MUC-ARN i ekonomi.Klicka för att utvidga...
fcx skrev:Det där låter konstigt. Kan du lägga upp info om vilken rutt och biljett du har hittat?Klicka för att utvidga...
Ja, skatter och bränsletilläggbnr skrev:Bara YQ ska vara 39 EUR per one way intra-EU.Var det 694 SEK för alla skatter och avgifter?Klicka för att utvidga...
Får du liknande summa när du ändrar sales city till Stockholm, Köpenhamn eller Oslo?yopeyo skrev:Självklart, det var nedan resa jag tänkt boka med amex 2-4-1 och som skulle gett 1 052:- i tillägg även efter bekräftelse med supervisor i Tallinn. Det borde väl enbart vara vara 25€ + 8€, dvs övrigt är standardavgift som tas för bränsletillägg?ITINERARY
Lisbon (LIS) to Funchal (FNC) - Mon, Oct 3
TAP 1681 Dep: 10:15AM Arr: 12:00PM 1h 45m Airbus A319 Coach (U), Coach (W)
--------------------------------------------------------------------------------
Funchal (FNC) to Lisbon (LIS) - Mon, Oct 10
TAP 1688 Dep: 8:30PM Arr: 10:05PM 1h 35m Airbus A320 Coach (E)
FARE AND BOOKING DETAILS
Fare for 1 adult
Fare 1: Carrier TP URAMTAP LIS to FNC 113,00 €
Passenger type ADT, one-way fare, booking code U
Covers LIS-FNC (Economy)
Fare 2: Carrier TP EFLYRAM FNC to LIS 60,00 €
Passenger type ADT, round trip fare, booking code E
Covers FNC-LIS (Economy)
Portugal Security Tax (PT) 8,06 €
Portugal Passenger Service Charge (YP) 25,25 €
Subtotal per passenger 206,31 €
Number of passengers x1
Subtotal for 1 adult 206,31 €
Fare construction:
LIS TP FNC 113.00URAMTAP TP LIS 60.00EFLYRAM EUR 173.00 END XT 8.06PT 25.25YPKlicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Får du liknande summa när du ändrar sales city till Stockholm, Köpenhamn eller Oslo?Klicka för att utvidga...